Autoala: Sähköautojen hankintatuki tulisi pikaisesti vähintään kaksinkertaistaa!

Kotitaloudet ovat vuoden 2018 alusta alkaen voineet saada uuden täyssähköauton hankintaan tai vuokraukseen 2 000 euron hankintatuen, todetaan autoalan tiedotteessa.

Tuen kysyntä on ollut vaatimatonta, sillä täyssähköautojen hankintahinta on vielä noin 1,5-kertainen vastaavaan polttomoottoriautoon verrattuna. Lisäksi tuki on rajattu vain kotitalouksille, joten yritykset eivät voi hyödyntää autohankinnoissaan hankintatukea. Tukea voi lisäksi saada vain hankintahinnaltaan alle 50 000 euron autoihin.

– Sähköautojen hankintatuki tulisi pikaisesti uudistaa, sillä sähköautojen osuus ensirekisteröinneistä on jäänyt keväällä viime vuoden loppupuolen kehitykseen nähden vaatimattomaksi. Ladattavien autojen osuus kävi helmi-maaliskuussa jo yli 17 prosentin lukemissa, mutta osuus on laskenut alkukesään mennessä noin viidellä prosenttiyksiköllä. Vaikka kasvua edelleen on viime vuoteen nähden, kasvu on jäämässä ennakoitua pienemmäksi, arvioi tiedotteessa toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta.

Tiedotteen mukaan ladattavien autojen hankintatuet ovat EU:ssa tyypillisimmin 4 000–6 000 euron suuruusluokkaa. Suurimmassa osassa maita hankintatukea saa myös ladattavan hybridin hankintaan. Sähköautojen hankintatukien tasoa on nostettu kevään ja kesän aikana muun muassa Saksassa, Itävallassa ja Alankomaissa sähköautojen kysynnän elvyttämiseksi.

– Esimerkiksi Saksassa uuden täyssähköauton hankintaan voi saada enimmillään 9 000 euron ja ladattavan hybridin hankintaan 6 750 euron hankintatuen. Suomessa tukitaso tulisi nostaa vähintään kaksinkertaiseksi ja tuki tulisi laajentaa myös ladattaville hybrideille. Lisäksi tuki tulisi avata myös yritysten autohankinnoille ja ladattavien pakettiautojen hankintaan. Näillä toimilla voitaisiin nopeuttaa merkittävästi ladattavien autojen yleistymistä jo kuluvan vuoden aikana, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

Vuosina 2018–2021 voimassa olevan täyssähköautojen hankintatuen budjetti on noin 6 miljoonaa euroa vuodessa. Nykyisen tuen liian vaatimattomasta tasosta ja väärästä kohdentumisesta kertoo tuen pieni kysyntä, todetaan tiedotteessa.

Hankintatuesta oli kesäkuun loppuun mennessä tehty varauksia noin 2 200 täyssähköauton hankintaan ja sille varatusta budjetista on varattu vasta noin neljännes, tiedotteessa todetaan.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

1 KOMMENTTI

  1. Suomalainen hankintatuki vastaa suurinpiirtein perittävää autoveroa. Ei se kovin kannustavaa ole. Enemminkin symboolinen ele, jonka ei edes odoteta olevan vaikuttava.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän