Audi esittelee Q4 e-tron -konseptiautosta nyt myös Coupé-mallin

Kuva: Audi.

Audin ensimmäinen täyssähköinen kompaktin kokoluokan SUV-malli – Audi Q4 e-tron -konseptiauto esiteltiin Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä vuonna 2019. Tuotelinjan toinen malli SUV-Coupé, Audi Q4 Sportback e-tron, saapuu markkinoille loppuvuodesta 2021, SUV-mallin tullessa markkinoille jo aikaisemmin, todetaan Audin tiedotteessa.

Audi Q4 -mallien mitat ovat lähes identtiset: leveys 4,60 metriä ja korkeus 1,60 metriä – Sportback-versio on yhden senttimetrin pidempi ja matalampi. Molempien mallien leveys on 1,90 metriä ja akseliväli 2,77 metriä.

Kaksi konseptiautoa, jotka jakavat saman teknologian, antavat jo selkeän kuvan siitä, miltä tuotantoautot tulevat näyttämään.

Kuva: Audi.

Molemmissa malleissa kaksi sähkömoottoria tuottavat 225 kW:n kokonaistehon. Audille tyypilliseen tapaan quattro-neliveto jakaa voimaa pyörille. Nelivetojärjestelmän vuoksi molemmat Audi Q4-mallit kiihtyvät 0–100 km/h vain 6,3 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 180 km/h.

Iso 82 kWh:n akku on sijoitettu lattian alle akseleiden väliin. Nelivetoisissa Audi Q4 – malleissa toimintamatka on yli 450 km (WLTP).

Takavetoiset malliversiot tarjoavat toimintamatkaa jopa yli 500 km (WLTP).

Audi Q4 Sportback e-tron -konseptiauton teknologia perustuu MEB- alustarakenteeseen.

Audi Q4 Sportback e-tron tarjoaa ensisilmäyksen siihen miltä Audin seitsemäs täyssähköauto tulee näyttämään, kun se saapuu markkinoille vuonna 2021.

Kuva: Audi.

Vastuullisuus on otettu huomioon molemmissa malleissa, eikä se rajoitu pelkästään autojen täyssähköisyyteen: lattiaverhoilut on tehty kierrätetyistä materiaaleista.

Audin virtuaalinen mittaristo näyttää kuljettajalle tärkeimpiä tietoja kuten nopeuden, lataustason ja navigointiohjeet.

Suuri tuulilasinäyttö lisätyn todellisuuden toiminnoilla on täysin uusi ominaisuus. Se pystyy näyttämään tärkeitä graafisia tietoja, kuten suuntanuolia käännyttäessä, suoraan tien suuntaisesti.

Keskikonsolissa ei enää tarvita perinteistä vaihteenvalitsinta tai käsijarrua, joten se alue on suunniteltu tilavaksi säilytystilaksi, jossa voidaan ladata mm. älypuhelinta.

Vaihteenvalitsin on sijoitettu keskikonsolin yläpuolella sijaitsevaan vaakasuoraan tilaan, joka toimii myös suojana säilytystilalle.

Tämän lisäksi ovissa on perinteisen alaosan säilytystilan lisäksi erityinen yläosa, jossa on helppo säilyttää esimerkiksi juomapulloja, ja jolloin niihin ylettyy helpommin.

Kuva: Audi.

Pääasiassa käytössä taka-akselin moottori

MEB-alustarakenne tarjoaa laajan valikoiman eri vetotapoja ja tehotasoja. Audi Q4 Sportback e-tron quattro -konseptiauto on täyssähköauton urheilullinen versio.

Sekä etu- että taka-akselilla on sähkömoottori. Akseleiden välillä ei ole mekaanista yhteyttä. Sen sijaan sähköinen voimanjako pitää huolen siitä, että vääntö jakautuu optimaalisesti sinne missä sitä tarvitaan.

Useimmissa ajotilanteissa käytössä on vain taka-akselin sähkömoottori. Näin saavutetaan maksimaalinen taloudellisuus.

Mikäli kuljettaja vaatii enemmän voimaa kuin mitä takasähkömoottori pystyy tuottamaan, sähköinen quattro-neliveto käyttää etusähkömoottoria jakaakseen vääntöä myös etuakselille.

Tämä tapahtuu myös ennakoivasti, jo ennen kuin pito heikkenee esimerkiksi jäisen olosuhteen tai liian nopean kaarteen vuoksi tai kun auto pyrkii aliohjaamaan tai yliohjaamaan.

Taka-akselin sähkömoottorin teho on 150 kW ja se tuottaa vääntöä 310 Nm; edessä olevan sähkömoottorin teho on 75 kW ja vääntö 150 Nm. Kokonaistehon ollessa 225 kW.

Auton alla oleva akku varastoi 82 kWh, joka mahdollistaa yli 450 kilometrin toimintamatkan WLTP-syklillä mitattuna. Akkua voi ladata enimmillään 125 kW:n teholla. Auton voi ladata tyhjästä 80 % varaukseen noin 30 minuutissa.

Audi Q4 Sportback e-tron käyttää jokaisen mahdollisuuden optimoidakseen toimintamatkaa. Autossa on alhainen ilmanvastus (0,26 Cd) ja jarrutusenergian talteenottoon. Sähkömoottorien ja akun yhdistetty lämmönhallinta, sekä lämpöpumppu myötävaikuttavat myös toimintamatkaan.

Kuva: Audi.

Painojakauma 50:50

Korkeajänniteakku on sijoitettu optimaalisesti Audi Q4 Sportback e-tronin mittasuhteet huomioon ottaen, ja se sijaitsee akselien välissä matalana ja leveänä matkustamon alla. Akku painaa 510 kg.

Audi Q4 Sportback e-tron -konseptiauton painopiste on sen vuoksi samaa tasoa kuin esimerkiksi perinteisen polttomoottorilla varustetun Sedan-mallin.

Akselien painojakauma on lähes 50:50. Audi Q4 Sportback e-tron -konseptiauton etuakselit ovat MacPherson -tyyppiset ja ne on varustettu adaptiivisilla iskunvaimentimilla. Takana käytetään monituenta-akselia, jossa on erilliset jouset ja adaptiiviset iskunvaimentimet.

Kuva: Audi.

Alustarakenne suunniteltu sähköautoille

MEB-alustarakenne on suunniteltu erityisesti ja yksinomaan täyssähköautoille. Akselit, voimalinja, akseliväli ja komponenttien välinen toiminta on suunniteltu ja muokattu vain täyssähköautoja varten.

Katso tästä muita Audi-juttuja.

Suurivolyyminen akku ja sen sijainti ja muoto voidaan optimoida ilman, että tarvitsee tehdä myönnytyksiä toisten voimalinjojen takia, kuten tilanne on MLB ja MQB -alustarakenteiden kohdalla.

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here