Scanialla on kehitetty ratkaisu, jonka avulla paineistetulla biokaasulla kulkeva maidonkeruuauto kulkee kolmanneksen pidemmälle.
Pohjanmaalle haluttiin tavallista menevämpi paineistetulla biokaasulla (CBG) kulkeva maidonkeräilyauto. Sillä pitäisi päästä yhdellä tankkauksella ainakin 700 kilometriä ja lisäksi ajoneuvoyhdistelmän kokonaispainon tulisi olisi 68 tonnia.
Usein tällaisissa tapauksissa neuvotaan hankkimaan nesteytetyn metaanin (LBG/LNG) säiliöillä varustettu kaasuauto. Nesteytetyn kaasun energiatiheys on suurempi ja tankillisella pääsee pidemmällä.
”Mutta meillä sattuu olemaan hyvä infra paineistetun biokaasun suhteen. Seinäjoella ja maakunnassa on viisi CBG-tankkausasemaa, ja siksi halusin paineistetulla kaasulla kulkevan maidonkeräilyauton”, Ab AJA Nordic Oy:n toimitusjohtaja Antti Siirilä sanoo.
Kokkolan Scania-myyjä Peter Lindfeltillä oli idea. Mitäpä jos autoon hankkisi lisää CBG-polttoainesäiliöitä? Kaksi 235 litran tankkia voisi asentaa ohjaamon taakse kuten rekkavetureissa.
Mieluummin veturi kuin jarru
Antti Siirilän mielestä idea kuulosti hyvältä. Toimeliaalla miehellä sattui olemaan muitakin yrityksiä, joista Q2 Service Oy päällirakentaa noin 30 kuorma-autoa vuodessa ja tekee kolarikorjauksia. Siellä laskettiin, miten saataisiin päällirakenteista tilaa sen verran, että lisätankit mahtuisivat.
”Se löytyi kaventamalla etulastitilaa hieman”, Siirilä kertoo.
Etulastitilassa kulkevat maidontuottajien tilaamat elintarvikkeet tiloille.
Scanian ohjaamon taakse asennettavien lisäsäiliöiden (CBG) yhteydessä tämä ratkaisu todettiin toimivaksi. Neliakselinen, ilmajousin varustettu maitoauton alusta saapui toiveiden mukaan räätälöitynä Suomeen, jossa se jatkoi matkaansa Q2 Servicelle päällirakennettavaksi. Siellä autoon asennettiin Nordic Tankin maitosäiliöt.
”Olen ollut Scaniaan tyytyväinen. Minulle on tärkeää, että kuorma-auto on kestävä ja taloudellinen. Kaasusta meillä ei ollut kokemusta, mutta kun kilpailutin kolme uutta maitoautoa, päätin ottaa yhden niistä kaasukäyttöisenä. Asiakkaamme Valio panostaa kaasuun enkä ole itsekään koskaan halunnut olla kehityksen jarru vaan mieluummin veturi.”
Sellainen AJA Nordic onkin aivan konkreettisesti, sillä Ruotsista tullut kaasuauto on ainutlaatuinen omassa luokassaan. Sen ideaa voi käyttää hyväksi muissakin käyttötehtävissä. Lindfelt kertoo sen jo herättäneen kiinnostusta mm. jätekuljetusten puolella.
”Hyvin tämä on kulkenut”
Joulukuun puoliväliin mennessä AJA Nordicin uudella kaasuautolla on ajettu kolmisen viikkoa. Kuljettaja Sami Natri vilkuttaa sillä ulos Valion Seinäjoen meijeriltä, jonne kävi tyhjentämässä lastin ruotsiksi hoidettujen lehmien maitoa.
Nyt Natrilla on hetki aikaa jutella.
”Hyvin tämä on kulkenut. Ja hiljaisesti. Moni epäili, että riittääkö 460-hevosvoimainen kaasumoottori, mutta kyllä se riittää”, Natri tuumaa.
Siirilä on samaa mieltä. Itse asiassa kuorma-autoja vaihtaessaan hän vaihtoi yhden dieselkoneenkin 500 hevosvoimasta 460.
”Se on taloudellisempi. Eikä täällä Pohjanmaalla ei ole yhden ainuttakaan mäkeä missään”, Siirilä hymähtää.
”Kaasu laskee tosi kovaa puoleen väliin tankkia, mutta loppu on todella riittoisaa. Emme ole tohtineet vielä testata, että kuinka pitkälle sillä pääsee”, Siirilä sanoo.
Tarkkaa polttoaineenkulutusta on hieman vaikea arvioida, sillä siihen vaikuttaa maitoauton kohdalla myös maidon pumppaus tiloilla säiliöihin. Ensin maito kerättiin 64 tonnin maksimipainoisen yhdistelmän tankkeihin ja kun sen kuljetus onnistui, siirryttiin viisiakseliseen peräkärryyn ja 68 tonniin.
Senkin kanssa Scania rullasi reittinsä ongelmitta.