Opel Astra Sports Tourer Electric on Vuoden sähköauto 2025.
Edellisvuoden tapaan sähköautoille suoritettiin esikarsinta teknisten tietojen perusteella. Listalle hyväksyttiin vain autoja, jotka täyttävät karsintakriteerit ja ovat koeajettavissa ja myynnissä Suomessa. Näistä finalisteiksi valikoituivat tänä vuonna Opelin lisäksi Ford Explorer ja Cupra Tavascan.
Voittajan valitsi palkintoraati, johon kuuluivat Ilkka Manner, Jouni Kekäläinen ja Vesa Linja-aho Sähköinsinöörit – SIL ry:stä. Jarmo Raninen Sähköteknisen kaupan liitosta, Jukka Aro Sähkö- ja teleurakoitsijat STUL ry:stä, Tapio Koivu Sähkötekniikan ja energiatehokkuuden edistämiskeskus STEKistä, Tuukka Heikkilä Energiateollisuus ry:stä, Kirsi Immonen Latauspiste fi:stä sekä toimittaja Mikko Arvinen.
– Sähköinsinööri – SIL ry:n jo vuosittain järjestämän Vuoden sähköauto -kisan tarkoituksena on tutkia autoja tavallisen kuluttajan silmin. Auton ostajahan ei tee mittauksia tai tieteellisiä testejä, eli tutustutaan autoon myymälässä, tehdään lyhyehkö koeajo ja luetaan lehtien arvioita autoista. Loppu on tunnetta. SIL haluaa tuottaa tähän valintaprosessiin apua. Tarkoitus on poistaa ennakkoluuloja ja oikoa mahdollisia väärinkäsityksiä sähköautoilusta ja siten alentaa kynnystä siirtyä polttomoottorikäyttöisetä autosta sähköautoon, sanoo Vuoden sähköautoraadin puheenjohtaja Ilkka Manner.
Raati perusteli valintaansa ennen kaikkea keskivertoautoilijalle riittävillä ominaisuuksilla, tiloilla ja kohtuullisella hinnalla. Erityisesti yllätti auton tavallisuus. Opelissa on tehty siirtymä polttomoottoriautoilusta sähköautoiluun todella huomaamattomaksi.
Eräskin autoon tutustunut istui ennalta tuntemattomaan Opeliin, sääti penkin, tarkisti tuulilasinpyyhkimien ja vilkun toiminnat ja läksi ajamaan. Myös Opelin ketteryys on omaa luokkaansa. Pysäköinti kaupungissa onnistuu helposti koska auto kääntyy tarpeeksi, ohjaus on kevyt ja kulmat näkyvät.
Auto on myös sähköautoksi hiljainen. Sähköautojen pientä energiankulutusta ei yleensä korosteta, koska sähkö on halpaa. Kannattaa kuitenkin sitäkin hieman tarkastella.
Jos lataa tienvarren pikalatausasemilla, missä sähkö maksaa jopa 40 snt/kWh niin 20 KWh/100 km kuluttavan sähköauton kustannus on noin 8 €/100 km. Samaan, tai jopa alle pääsee parhailla dieselautoilla tämän päivän polttoainehinnoilla. Opelin kulutus jäi tasolle 15 kWh/100 km matkalla, jossa oli myös moottoritieajoa. Toki kotilatauksessa hinnat ovat merkittävästi alempia.
Opelin lisäksi mukana olivat siis Ford Explorer ja Cupra Tavascan. Tässä onkin pieni kompa, sillä nämä jälkimmäiset perustuvat samaan VW:n pohjaratkaisuun.
– Itse asiassa olisimme halunneet saada mukaan KIA EV 3:n, mutta koeajokappaletta siitä ei ollut saatavilla, Ilkka Manner sanoo.
Ford ja Cupra ovat keskenään osin ihan samoja ja osin ihan eri autoja. Ford on konservatiivisempi muotoilultaan ja Cupra ehkä urheilullisempi. Kovat rengasäänet erityisesti Fordissa heikentävät mielikuvaa sähköautojen hiljaisuudesta.
Vuoden sähköautot:
- 2025 Opel Astra Sports Tourer Electric
- 2024 MG4 Luxury
- 2023 Polestar 2 Long Range
- 2022 vuoden sähköauton vuosilukua vaihdettiin kuluvasta vuodesta seuraavaksi vuodeksi
- 2021 Škoda ENYAQ iV.
- 2020 Volkswagen ID.3
- 2019 Nissan Leaf e+
- 2018 Hyundai Kona Electric
Hei
Opetelkaa kirjoittaan suomen kieltä eikä mitään savon murrettam
Hävettääblukea näin ent. Päätoimittajana.
Hyvä että Joosua näyttää esimerkkiä.