Mercedes-Benzin uusi käyttöjärjestelmä korvaa MBUX-järjestelmän

Mercedes-Benz Operating System (MB.OS) on tähtimerkin valmistamien autojen uusi in-house-käyttöjärjestelmä. Se tulee korvaamaan nykyisen MBUX-käyttöjärjestelmän kuluvan vuosikymmenen puolivälistä lähtien asteittain kaikissa yhtiön valmistamissa uusissa markkinoille tuotavissa ajoneuvoissa.

MB.OS on kokonaan Mercedes-Benzin itse kehittämä ja hallinnoima tiedonhallintajärjestelmä sekä hardware- että software- tasoilla.

Vastuu ja kontrolli koko järjestelmän kriittisestä infrastruktuurista ja sen edelleen kehittämisestä säilyy koko ajan yhtiöllä itsellään. Näin varmistetaan järjestelmän kehittäjän ja asiakkaan välisen asiakassuhteen pitkäaikainen kestävyys, maksimaalinen tietoturva sekä järjestelmän integrointimahdollisuus jatkossa kaikkiin auton toimintoihin.

MB.OS:n tiedonhallinta on keskitetty Mercedes-Benzin älykkääseen pilvipalveluun, jonne tietoa kootaan asiakaskokemuksen kehittämiseksi ja palvelun parantamiseksi. Mercedes me-etähallinta ja -latauspalvelut tullaan liittämään osaksi MB.OS- ekosysteemiä.

MB.OS otetaan kokonaisuudessaan käyttöön tulevissa malleissa vuoden 2024 lopulla

MB.OS käsittää kaikki ajoneuvotiedon keskeiset toimialueet: infotainment-toiminnot, autonomisen ajamisen, auton mukavuussäädöt, ajamisen turva- ja avustinjärjestelmät, voimalinjan ja alustan säädöt sekä latauksen ja toimintamatkan laskennan hallinnan.

Kaikki ajoneuvotoiminnot kokoava, holistinen lähestymistapa takaa maailman arvokkaimman luksusautomerkin asiakkaille yksilöidyn, helppokäyttöisen ja ylivoimaisen ajoneuvojärjestelmien käyttäjäkokemuksen.

Kuva: Mercedes-Benz.

MB.OS on suunniteltu kattamaan koko Mercedes-Benzin arvoketju alkaen auton suunnittelusta ja tuotannosta aina ajo-ominaisuuksiin ja matkan aikana tarjottaviin palveluihin saakka.

Järjestelmä otetaan tulevaisuudessa käyttöön koko Mercedes-Benz-mallistossa, jolloin se mahdollistaa nopeat OTA-päivitykset ja ominaisuuksien kehittämisen kerralla koko ajoneuvokannassa. Käytännössä auto ei elinkaarensa aikana useilta ominaisuuksiltaan vanhene, sillä ajoneuvoa ja sen ominaisuuksia päivitetään jatkuvasti.

MB.OS on avoin järjestelmä; yhteistyökumppaneina muun muassa Nvidia ja Google

Valikoidut yhteistyökumppanit takaavat, että Mercedes-Benzin asiakkaiden käytössä ovat aina premium-luokan parhaat palvelut, sisällöt ja toiminnot.

Pääyhteistyökumppani on Nvidia, joka tuo järjestelmään oman ohjelmisto-, data ja tekoälyosaamisensa sekä Orin-järjestelmäpiirin, jota hyödynnetään SAE Tasojen 2 ja 3 autonomisen ajamisen toteuttamisessa Mercedes-Benz-mallistossa.

Tieto- ja navigaatiojärjestelmät puolestaan perustuvat Googlen osaamiseen reaaliaikaisesta ja ennakoivasta ajamisesta, automaattisesta uudelleen reitityksestä sekä kuljettajalle välitettävästä hyötytiedosta.

Lisäksi MB.OS avaa uuden pelimaailman tason yhteistyössä Antstreamin kanssa, tarjoaa tasokkaat kokousyhteydet Webexin ja Zoomin toimistotyökalujen kautta ja verkossa olevan tiedon saatavuuden Vivaldi-selaimen kautta.

MB.OS:n ominaisuuksia nähdään jo tänä vuonna ensiesiteltävässä uudessa E-sarjassa

Osa uuden MB.OS-käyttöjärjestelmän ominaisuuksista debytoi jo tänä vuonna esiteltävässä Mercedes-Benzin E-sarjassa, jossa on käytössä 3. sukupolven MBUX.

Androidin kanssa kehitetty MBUX API mahdollistaa ulkopuolisten toimijoiden tarjoamien applikaatioiden asentamisen ja käytön. Käyttäjäkokemus on tällöin parempi ja intuitiivisempi kuin nykyisen peilauksen kautta kyetään saavuttamaan.

Vuosikymmenen puolivälistä lähtien MB.OS kuuluu jokaisen uuden MMA-perusrakenteelle (Mercedes Modular Architecture) toteutetun Mercedes-Benzin varusteisiin. Ensimmäiset MMA-perusrakenteen uutuudet tuodaan markkinoille Euroopassa vuoden 2024 lopulla.

Rakennetta hyödynnetään kaikissa uusissa kompakti- ja keskikokoluokan autoissa. Samalla koko kojetaulun levyinen näyttö tulee lisävarusteeksi koko mallistoon, jolloin MB.OS voi muodostaa autoon korkeatasoisen ja kokonaisvaltaisen viihde- ja tietokeskuksen.

Laaja ja päivittyvä viihdetarjonta on kokonaisuudessaan käytössä, kun ajoneuvo on pysäköity. Myös sähköautojen lataustoimintojen ohjaus ja toimintamatkan laskenta tarkentuvat, kun mukaan voidaan ottaa paljon uusia muuttujia kuten tuulen nopeus ja suunta ajoreitillä sekä ruuhkat.

Muutoksia Mercedes-Benzin me Charge -latauspalvelun hinnoitteluun

Mercedes-EQ ja Mercedes-AMG – mallistot laajenevat täyssähköisillä uutuuksilla

Uudistuneet Mercedes-Benz GLE SUV ja GLE Coupé esitelty

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän