Yhä useampi autonostaja on nykyään nainen

Kuva: J. Rinta-Jouppi.

Autoliikeketju Jarmo Rinta-Jouppi Oy:n aikavälin 01.06 – 31.08.2020 myyntitilastojen mukaan uusien autojen hankkineista lähes puolet, yli 40 prosenttia olivat naisia.

Suurin naisasiakkaiden segmentti muodostui huomattavasti miehiä nuoremmasta ikäryhmästä, eli 35-54-vuotiaista 22,5 prosentin osuudella. Suurin uusia autoja ostava segmentti olivat yli 55-vuotiaat miehet, jotka muodostivat peräti 34 prosenttia kaikista uuden auton ostaneista henkilöistä, todetaan J. Rinta-Joupin tiedotteessa.

Käytetyn auton ostaneista asiakkaista noin 35 prosenttia olivat naisia. Suurimman yleisöryhmän vaihtoauton ostaneista muodostivat yli 55-vuotiaat, 28 prosentin osuudella. 35-44-vuotiaiden osuus oli noin 24 prosenttia ja 45-54-vuotiaiden osuus oli noin 22 prosenttia. Suurin yksittäinen sukupuolisidonnainen ryhmä vaihtoautoja ostaneista koostui yli 55-vuotiaista miehistä.

Naiset miehiä järkiperäisempiä autonostajia

J. Rinta-Joupin tilastojen mukaan kesän suosituin automerkki molempien sukupuolien keskuudessa oli Ford. Yksittäisistä autoista käytetty Ford Focus oli myydyin malli kesän aikana.

Seuraavaksi suosituimpia olivat Ford Fiesta, Volkswagen Golf, Volkswagen Passat ja Mercedes-Benz C-sarjan autot. Miesten keskuudessa Mercedes-Benz oli toiseksi myydyin auto, mutta naisten kohdalla automerkki ei yltänyt edes viiden ostetuimman automerkin joukkoon. Naisten toiseksi suosituin merkki oli Kia.

– Vaikka yli viisikymppiset miehet ovat suurin kohderyhmänä, niin heitä nuorempia naisia liikkuu autokaupassa huomattavasti. On kiinnostavaa nähdä, miten autokauppamarkkina pystyy jatkossa palvelemaan tätä asiakasryhmää entistä paremmin. Varsinkin kun tilastomme osoittavat hienovaraisesti, että naiset suhtautuvat miehiä järkiperäisemmin auton hankintaan. He edellyttävät autolta hyvää hinta-laatusuhdetta ja edullisia käyttökustannuksia. Miehet taas ovat hienojen ja paremmin varusteltujen autojen perään. Tämänkin tutkimuksen valossa, autoliikkeiden on varmasti perusteltua lisätä naisten osuutta autoalan asiakaspalvelutehtävissä, myös ajoneuvomyynnissä. Tällaisia valintoja rekrytoinneissa ei tietenkään tehdä sukupuolinäkökulmasta, mutta olisi ehdottomasti toivottavaa, että yhä useampi nainen rohkaistuisi hakeutumaan autoalalle. Siitä hyötyisivät varmasti sekä asiakkaat, että autoliikkeet, J. Rinta-Joupin myyntijohtaja Markku AlaHakuni kommentoi.

Ostetuimmat vaihtoautomerkit J. Rinta-Joupin liikkeissä kesällä 2020

Kaikki käytetyt

1. Ford
2. Mercedes-Benz
3. Toyota
4. Volkswagen
5. Volvo

Miesten ostamat

1. Ford
2. Mercedes-Benz
3. Toyota
4. Volkswagen
5. Volvo

Naisten ostamat

1. Ford
2. Kia
3. Toyota
4. Volkswagen
5. Volvo

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

 

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here