Rallin MM-sarjassa on vuorossa tulevana viikonloppuna kauden 2019 ensimmäinen sorakisa, kun edessä on Meksikon MM-ralli.
Paahtavasta helteestään ja korkeilla vuoristoissa kiertelevästä reitistään tutun rallin lähtökohdat ovat suomalaisittain kutkuttavat.
Esapekka Lappi, Jari-Matti Latvala ja Teemu Suninen starttaavat matkaan MM-pistetaulukon mukaisten sijotustensa perusteella, joten ainakin teoriassa pistekärjessä olevien kuljettajien pitäisi aurata pahin irtosora suomalaisten tieltä.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //
Yhteensä Meksikon MM-ralliin osallistuu 24 kuljettajaa.
MM-sarjan kärjessä Meksikoon lähtee Toyota Gazoo Racing WRT:n virolaiskuljettaja Ott Tänak (47 pistettä). Ruotsissa paitsi kilpailun, myös viimeisenä ajetun Power Stagen voittanut Tänak saa peräänsä Thierry Neuvillen (40 pistettä) ja hallitsevan maailmanmestarin Sebastien Ogierin (31 pistettä).
Lappi on MM-pisteissä parhaana suomalaisena viidentenä 19 pisteellä. Latvala on kymmenellä pisteellään yhdeksäntenä ja Suninen yhdellä pisteellään 15:s.
Tallimestaruuspisteissä Toyota jatkaa johdossa 58 pisteellä. Toisena oleva Hyundai on kuitenkin kirinyt eron ainoastaan yhteen pisteeseen. Citroen on kolmantena (47 pistettä) ja M-Sport Ford neljäntenä (30 pistettä).
Tallien miehistöt ovat ennallaan paria poikkeusta lukuunottamatta. Hyundailla kilpailukautensa MM-sarjassa avaa espanjalaisveteraani Dani Sordo.
Sordo ”perii” paikan yhdeksänkertaiselta maailmanmestarilta Sébastien Loebilta, joka tosin palaa ratin taakse Meksikon jälkeen ajettavassa Korsikan MM-rallissa.
M-Sport Fordilla Monte Carlossa ja Ruotsissa ajanutta Pontus Tidemandia ei Meksikossa nähdä.
Lämpö ja ohut ilma kuljettajien ja autojen haasteena
Rallin MM-sarjan kahta ensimmäistä kilpailua, Monte Carloa ja Ruotsia kutsutaan erikoiskilpailuiksi olosuhteidensa vuoksi.
MM-rallikaravaanin siirtyessä soralle, on Meksikossakin luvassa hyvin vaativat olosuhteet. MM-sarjan kärkitiiminä olevalla Toyotalla on ollut vaikeuksia kahtena aiempana vuotena kilpailun aikana olevien lämpötilojen ja ohuen ilmanalan kanssa.
Tänä vuonna MM-sarjan kärjessä kilpailuun lähtevä Tänak tullee kohtamaan haasteita tienauraajan roolissa, sillä tiet ovat yleensä pölyisiä ja irtosoran päällystämiä.
Ralliin osallistuu tänä vuonna ainoastaan 10 WRC-kuljettajaa, joten olosuhteiden pitäisi olla verrattain tasaiset myös toiseen kertaan ajettavilla erikoiskokeilla.
Meksikossa ajetaan neljän vuorokauden aikana 21 erikoiskoetta. Ralli alkaa Suomen aikaa torstaina aamuyöllä kello 04.08 ajettavalla kaupunkierikoiskokeella.
Rallin ensimmäinen lenkki jatkuu Suomen aikaa kello 18.18 perjantai-iltana ja päättyy lauantaiaamuyönä kolmen jälkeen. Ensimmäisellä lenkillä ajetaan yhdeksän erikoiskoetta, yhteismitaltaan 115,33 kilometriä.
Lauantaina ohjelmassa on yhdeksän erikoiskoetta, joihin lukeutuu muun muassa rallin pisin erikoiskoe, 32,27-kilometrinen Otates. Lauantai on pisin myös erikoiskoekilometreiltään, joita ajetaan yhteensä 138,37.
Rallin päätöspäivänä sunnuntaina kilpaa ajetaan 60,17 kilometrin verran ja ne jakautuvat kolmelle erikoiskokeelle.
Rallin loppuhuipennus nähdään sunnuntaina kello 20.18 Suomen aikaan alkavalla Las Minasin erikoiskokeella, joka on myös rallin Power Stage -erikoiskoe.
Erikoiskokeiden määrä: 21
Erikoiskoekilometrejä: 313,87 km
Kilpailun kokonaispituus: 1002,49 km