Saksalaisen Volkswagenin ID-sähköautomalliston lippulaiva, ID.7, lupaa yli 600 kilometrin toimintamatkan huippuunsa hiotussa ja kaikin mukavuuksin ryyditetyssä matkustamossa maksimaalisen automatiikan avustamana.
Auto on ollut jo tovin myynnissä, mutta virallisesti ID.7 esiteltiin medialle 11. syyskuuta. Ensimmäisiin asiakastoimituksiin uskotaan päästävän alkuvuodesta 2024. Tilauksia on jo sisällä, mutta Volkswagenin edustaja K-Auto ei halua vielä kertoa tilausmääriä.
Nyt tarjolla on 77 kilowattitunnin akulla varustettu takavetomalli, mutta ensi vuonna mallisto täydentyy suuremmalla akulla ja nelivetoversiolla. Nykyisen ID.7-mallin maksimilatausteho on 175 kilowattia ja se on varustettu 210 kilowatin ja 545 newtonmetrin sähkömoottorilla.
Kuten Autotoday jo 24.8. kertoi, uusi ID.7 on ladattu täyteen automatiikkaa ja viimeisimpiä mukavuusvarusteita, joita tyypillisesti löytyy vain huomattavasti kalliimmista autoista, tai ei niistäkään.
Edustajat myös vakuuttavat, että uudessa ID Software 4.0 -versiossa kaikki aiemmat ohjelmisto-ongelmat on selätetty. Auton iskulauseelle – ”Kaikkea on mietitty” – löytyy ensi tuntuman perusteella myös katetta.
Ilmanvastus minimiin
ID.7:ssä ilmanvastusta on pyritty minimoimaan lukuisilla yksityiskohdilla toimintamatkan maksimoimiseksi. Ilmaa ohjataan matalasta auton keulasta etupuskurin ilma-aukkojen kautta kylkiä pitkin takaosaan ja liftback-tyyppiseen peräluukkuun, joka puolestaan on muotoiltu eräänlaiseksi takaspoileriksi. Näin ilmanvastuskerroin on saatu painettua 0,23:een hieman varustelusta riippuen.
Lähes viiden metrin pituus, lähes kolmen metrin akseliväli ja noin 1,5 metrin korkeus tekevät ajosta vakaata. Ulkoisesti ja erityisesti sivuprofiililtaan auto muistuttaa Tesla X:n madallettua versiota, eivätkä mitatkaan siitä suuremmin poikkea. Teslan hinnalla saisi kuitenkin kaksi ID.7:ää.
Ensi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä markkinoille on tulossa Tourer-farmarimalli 77 kilowatin akulla, sekä viimeistään kolmannella neljänneksellä Pro S -malli 86 kilowatin akulla ja nelivetoinen GTX-malli, jonka luvataan olevan aiempia malleja tehokkaampi.
Sähkö on autoilun tulevaisuus
K-Latauksen latausverkosto Suomessa kasvaa tämän vuoden loppuun mennessä yli 1000 latauspisteeseen, mikä edistää osaltaan sähköautojen ekosysteemin kasvua.
K-Auto uskoo, että lainsäädäntö ohjaa nyt vahvasti autoilun kohden sähköistä maailmaa, mutta muutos tapahtuu vähitellen. Myös vaihtoautomarkkinoiden kehitys vaikuttaa merkittävästi.
K-Auton tämän vuoden toisen vuosineljänneksen reilun 1,2 miljardin euron liikevaihdosta uusien autojen osuus oli 54, käytettyjen 25 ja palvelujen 21 prosenttia. Haasteellisesta markkinatilanteesta huolimatta liikevaihto kasvoi edellisvuodesta noin neljänneksen.
Vaikka uusista rekisteröidyistä autoista yli puolet on sähköautoja, niitä on tällä hetkellä Suomen autokannasta vasta noin kaksi prosenttia.
Suomen autokannan keski-ikä on noussut jo lähes 13 vuoteen, kun esimerkiksi EU-keskiarvo on 12 ja Ruotsin 10,4 vuotta. K-Auto ilmaisikin pettymyksensä uuden hallituksen ohjelmaan, josta ei isommin löydy vetoapua autokannan uudistumiseen.
Yhtiö odottaakin, että hallitus jatkaa vähäpäästöisten työsuhdeautojen verohuojennusta ja romutuspalkkioita, kunnostaa tieverkkoa nykyistä rivakammin ja lähtee uudistamaan autoilun kokonaisverotusta kohden vähäpäästöisempää maailmaa.