Volvon päivitetyt kuorma-autojen moottorit kuluttavat aikaisempaa vähemmän

Kuva: Volvo.

Volvo Trucksin päivitetyt, Volvo FH-, FM- ja FMX-malleihin tarkoitetut D11- ja D13-dieselmoottorit täyttävät Volvon tiedotteen mukaan uudet Euro 6 Step D ‑määräykset.

Volvon mukaan niissä on lukuisia parannuksia, joilla kuljetusyritykset voivat pienentää polttoainekustannuksia.

Uusilla Euro 6 Step D ‑määräyksillä pyritään huolehtimaan siitä, että ajoneuvot ovat normaalissa käytössä päästöstandardien mukaisia.

Volvo Trucks reagoi tiukentuneisiin päästöstandardeihin muun muassa uudella moottoriohjelmistolla sekä pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmän entistä paremmalla pinnoitteella.

Päivitetyssä D13-dieselmoottorissa käytetään myös matalan viskositeetin VDS-5-öljyä, ja männän uudet öljynkaavintarenkaat pienentävät polttoaineenkulutusta ja sisäistä kitkaa.

500 hv:n moottorissa polttoainetta säästäviin ominaisuuksiin kuuluu myös aiempaa suurempi puristussuhde, joka on käytössä myös 460 hv:n ja 420 hv:n versioissa.

Tiedotteen mukaan karttapohjainen I-See –ohjelmisto säätelee vaihteiden valintaa, kiihdytyksiä ja moottorijarrutuksia reitin topografiaa koskevien ennakkotietojen perusteella.

Volvon mukaan se on suunniteltu hyödyntämään kuorma-auton liike-energiaa parhaalla mahdollisella tavalla.

Siinä on tiedotteen mukaan myös paljon parannuksia ja päivityksiä, kuten uusi vaihteidenvalintastrategia sekä valikoiva rullaustoiminto, joka tehostaa I-Roll ‑vapaavaihdetoiminnon käyttämistä entisestään.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here