Päivän museoauto: Oikea auto pienoiskoossa

Kuva: CvB

Tällä kertaa Päivän museoautona on kääpiöauto, joka kuitenkin on aivan oikean auton näköinen.

Kyse on autosta Glas Goggomobil tai tutummin pelkkä Goggomobil.

Auto oli Saksan Dingolfingissä valmistama kääpiöauto, jota valmistettiin vuosina 1955 – 1969.

Auto oli menestyksekäs, koska se oli oikea auto pienoiskoossa. Autossa on elektroninen nelivaihteinen vaihteisto ja manuaalinen kytkin. Moottori on takapyörien takana.

Sedan-mallia valmistettiin 210 530 kappaletta ja coupé-mallia 66 511 autoa.

Nimi Goggomobil tulee Glasin perustajan Hans Glasin pojanpojan mukaan, jonka lempinimi oli Goggi.

Goggomobil oli teoriassa nelipaikkainen, mutta takapenkin pienuuden vuoksi se määrättiin Suomessa 2+2-paikkaiseksi, jossa sai kuljettaa 3 aikuista tai 2 aikuista ja 2 lasta.

Suomeen tuotiin vuodesta 1955 alkaen joitain satoja Goggomobil-autoja.

Kuvan auto on vuosimallia 1969.

Moottori oli kaksipyttyinen ilmajäähdytteinen kaksitahtinen. Moottorin koko  on 0,247 litraa. Tehoa on 19 hv.

Auto oli takavetoinen ja huippunopeus oli 84 – 105 km/h.

Auto painaa 413 kiloa.

Auto on kuvattu Helsingin Kääpiöautomuseossa.

Tekstin lähde: Näyttelyteksti.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

Kuva: CvB
Kuva: CvB
Kuva: CvB
Kuva: CvB
Kuva: CvB

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here