Volvo Trucks julkistaa ensimmäisen täysin sähkökäyttöisen kuorma-auton

12.4.2018   23.50

Volvo Trucks julkistaa nyt uuden kuorma-auton, joka on yhtiön ensimmäinen kaupalliseen käyttöön tarkoitettu täysin sähkökäyttöinen kuorma-auto.

Volvo FL Electric on tarkoitettu kaupunkikuljetuksiin, jätehuoltoon ja muihin käyttötehtäviin.

Uuden mallin myynti ja sarjatuotanto alkaa Euroopassa ensi vuonna.

Kun ilmanlaatu kaupungissa paranee ja melu vähenee, asunto- ja infrastruktuurirakentaminen voidaan suunnitella nykyistä vapaammin. Täysin päästötöntä sähkökuorma-autoa voidaan käyttää sisäterminaaleissa ja ympäristövyöhykkeillä. Pienen melutason ansiosta töitä voidaan tehdä nykyistä enemmän yöllä, joten teiden kuormitus päiväsaikaan vähenee.

Markkinoilla on huomattavaa kiinnostusta sähkökuorma-autoja kohtaan. Monet potentiaaliset asiakkaat ovat tiedustelleet tämän uuden teknologian tuomista mahdollisuuksista ja siitä, millaisia vaikutuksia sillä voisi olla heidän toimintaansa.

Volvo Groupin asiantuntemus sähköisten liikenneratkaisujen alueella muodostaa vahvan pohjan Volvo Trucksin tarjonnalle. Sisaryhtiö Volvo Buses on myynyt vuodesta 2010 alkaen jo yli 4 000 sähkölinja-autoa.

Volvo FL Electric mallissa käytettävä voimansiirto- ja energianvarastointiteknologia on jo valmiiksi käynyt läpi perusteelliset käytännön testit, ja sitä tukee myös Volvo Trucksin kattava myynti-, huolto- ja varaosatoimitusverkosto.

Volvo Trucks uskoo, että kuljetussektorin sähköistämiseen on suhtauduttava kokonaisvaltaisesti, jotta esimerkiksi sähköntuotantoon ja akkuihin liittyvät haasteet voidaan selättää.

Ensimmäisiä Volvo FL Electric malliston kuorma-autoja otetaan parhaillaan vakituiseen käyttöön Volvo Trucksin kotikaupungissa Göteborgissa.

Faktat

  • Täysin sähkökäyttöinen kuorma-auto jakeluajoon, jätehuoltoon ja muihin käyttötehtäviin kaupunkiolosuhteissa, kokonaispaino 16 tonnia.
  • Voimansiirtolinja: 185 kW:n sähkömoottori, jatkuva nimellisteho 130 kW, kaksinopeuksinen vaihteisto, kardaaniakseli ja taka-akseli. Sähkömoottorin vääntömomentti enintään 425 Nm. Taka-akselin vääntömomentti enintään 16 kNm.
  • Energiavarastoinnin järjestelmä: 2-6 litiumioniakkua, yht. 100–300 kWh.
  • Toimintasäde: Jopa 300 km.
  • Lataus: AC-lataus sähköverkosta (22 kW) tai DC-pikalataus CCS/Combo2-järjestelmän välityksellä (enint. 150 kW). 
  • Latausaika: Tyhjästä akusta täyteen varaukseen: pikalataus 1–2 tuntia (DC-lataus), yölataus enint. 10 tuntia (AC-lataus) akun enimmäiskapasiteettiin 300 kWh.
  • Yritykset, jotka ottavat kaksi ensimmäistä Volvo FL Electric ‑kuorma-autoa käyttöön, ovat jätehuoltoyhtiö Renova ja kuljetusyritys TGM.
  • Off Peak City Distribution ‑projektissa tutkittiin yöaikaan tapahtuvien tavarakuljetusten vaikutuksia Tukholman keskustassa. Koska ruuhka-aikojen liikenteeltä vältyttiin, kuljetustehtäviin kuluva aika pieneni kolmannekseen päiväkuljetuksiin verrattuna.

 

www.volvotrucks.fi

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän