Tulevaisuudessa kaikissa tuotantolinjalta valmistuvissa ID.-malleissa on uusi ID.Software 3.0 -ohjelmistoversio, joka tarjoaa parannuksia muun muassa lataukseen.
ID.-mallien 77 kWh:n akuilla varustettujen autojen maksimilatausteho kasvaa 125:sta 135 kilowattiin (GTX-versioissa hetkellisesti jopa 150 kW:iin).
Latauskäyrän muutos lyhentää takavetoisen ID.4 Pron latausaikaa 5 prosentista 80 prosentin varaustilaan jopa yhdeksällä minuutilla, GTX-mallissa parilla minuutilla.
Nämä parannukset aktivoituvat jo asiakkaille toimitetuissa autoissa langattomalla ohjelmistopäivityksellä. Päivityksen mukana tulee myös uusi Battery Care Mode -tila, joka varmistaa akun maksimaalisen käyttöiän rajoittamalla lataustason (SOC) arkikäytössä 80 prosenttiin.
Lataustoimintojen valikko on nyt myös siirtynyt ID.:n suuren kosketusnäytön valikon ylätasolle ja se on jäsennelty informatiivisemmin ja selkeämmin.
Online-reittilaskenta tekee pidemmille matkoille useamman pysähdyksen reittisuunnitelman, jonka avulla perille päästään mahdollisimman nopeasti.
Katso tästä muut sähköautojutut.
Toiminto hyödyntää laskennassaan liikenne- ja reittitietoa, latauspysähdykset suunnitellaan dynaamisesti latausaseman kapasiteetin ja käyttöasteen perusteella.
Reitin suunnitteluun tulee uusia myös asetuksia, joilla kuljettaja voi määrittää millaisella toimintamatkalla haluaa välilataukselle ja millainen toimintamatka pitää olla perillä jäljellä.
Reittisuunnittelu voi matkan nopeuttamiseksi esimerkiksi ehdottaa kahta lyhyttä latauspysähdystä suurteholatauksessa sen sijaan, että pysähdyttäisiin yhden kerran pidemmäksi aikaa.
Kytke ja Lataa
Vuonna 2022 Volkswagen ID.-malleihin tulee ohjelmistopäivityksenä myös uusi ominaisuus – Plug & Charge. Tämä toiminto tulee helpottamaan merkittävästi lataamista.
Toimintoa tukevien latausoperaattoreiden latausasemilla riittää, että kytkee latauspistokkeen autoon ja lataus alkaa automaattisesti ilman RFID-tunnuksen tai sovelluksen käyttöä.
Todennus tapahtuu automaattisesti muutamassa sekunnissa sen jälkeen kun latauskaapeli on kytketty. Auto ja latausasema kommunikoivat ISO 15118 -standardin mukaisella salatulla ja suojatulla menetelmällä ja laskutus tapahtuu joko We Charge -sopimuksella tai ominaisuutta tukevien operaattoreiden omilla sopimuksilla.
Vuonna 2022 Plug & Charge -palvelun piiriin kuuluvat Euroopassa Ionityn, Aralin, bp:n ja EON:n latausverkostot ja neuvotteluita jatketaan muiden merkittävien kumppaneiden kanssa.
We Charge -palvelu
We Charge -latauskortilla on käytössä yksi Euroopan laajimmista latausverkostoista, jossa on jo nyt yli 270 000 julkista latauspistettä sekä kaupungeissa ja maanteiden varsilla. Suomessa We Charge -kortilla voi ladata ainakin K-Latauksen, Virran sekä Rechargen latauspisteillä.
Vuoteen 2025 mennessä Volkswagen-konserni asentaa yhdessä kumppaneidensa kanssa Euroopassa noin 18 000 uutta pikalatausasemaa. Näitä täydennetään noin 35 000:lla yhdessä jälleenmyyjien kanssa perustettavalla latauspisteellä, joista moni on yleisesti käytettävissä.
Volkswagenin tavoitteena on uuden autokannan täydellinen sähköistäminen. Suunnitelman mukaan vuoteen 2030 mennessä vähintään 70 prosenttia Volkswagenin myynnistä Euroopassa tulee täyssähköautoista.
Tavoitteidensa saavuttamiseksi Volkswagen lanseeraa markkinoille vähintään yhden uuden täyssähköautomallin joka vuosi.
Onnittelun kohteena oli siis Clas. Tarkkuus ilomme.