Audi e-tron 55 quattro saa lisää toimintamatkaa ohjelmistopäivityksen avulla

Audi e-tronin omistajat mallivuosista 2019/2020 eteenpäin voivat nyt nauttia pidentyneestä toimintamatkasta – uusi saatavilla oleva ohjelmistopäivitys pidentää autojen toimintamatkaa 20 kilometriä.

Uusi ohjelmistopäivitys on nyt saatavilla ja se voidaan päivittää autoihin kaikissa Suomen Audi-merkkihuolloissa.

Samaan aikaan kun Audi e-tron Sportback sai ensiesittelynsä Audi toi markkinoille ensimmäisen teknologiapäivityksen, jolla ensimmäisen täyssähköisen mallisarjan autot saivat pidemmän toimintamatkan vuoden 2019 lopulla.

Sen tuloksena nykyisen mallivuoden Audi e-tron 55 quattro -mallien toimintamatka on yhdellä latauksella jopa 433 kilometriä (WLTP). Akuston ja sähkömoottorin modifioinnin lisäksi ohjelmistopäivityksellä oli suuri merkitys toimintamatkan lisääntymisessä.

Nyt saataville tullut ohjelmistopäivitys parantaa myös jo olemassa olevien autojen tehokkuutta. Muiden parannusten lisäksi ohjelmistopäivitys kasvattaa mm. korkeajänniteakun käytettävissä olevaa kapasiteettia.

Tämän seurauksen Audi e-tron 55 quattro -mallien 95 kWh:n akussa on nyt enemmän käytettävissä olevaa nettokapasiteettia – 86 kWh:n kapasiteetti on suoraan käytettävissä kasvaneeseen toimintamatkaan.

Uusi ohjelmistopäivitys on saatavilla kaikkiin Audi e-tron 55 quattro -malleihin, jotka on valmistettu välillä syyskuun puoliväli 2018 (mallivuosi 2019) ja marraskuu 2019 (mallivuosi 2020), ja se on asennettavissa veloituksetta kaikissa Suomen Audi-merkkihuolloissa.

Tehokas moottorinhallinta, parantunut lämmönhallinta

Akkukapasiteetin lisäyksen lisäksi uusi ohjelmistopäivitys optimoi edessä sijaitsevan sähkömoottorin toimintaa. Normaalissa ajotilassa taka-akselilla sijaitseva sähkömoottori on vastuussa työntövoimasta.

Parannetun tehokkuuden aikaansaamiseksi etuakselilla sijaitseva moottori on melkein täysin poiskytketty ja poissa käytöstä – ja vain silloin kun tarvitaan lisävoimaa molemmat sähkömoottorit ovat käytössä.

Tämä toimintaperiaate tekee mahdolliseksi myös asynkronisen sähkömoottorikonseptin etujen yhä tehokkaamman hyödyntämisen kuten virrattoman toiminnan ilman sähköistä jarruhäviötä.

Tämän lisäksi ohjelmistopäivitys parantaa myös jäähdytystä. Erittäin joustava lämmönohjausjärjestelmä, joka sisältää neljä erillistä virtapiiriä, säätelee korkeajänniteakun komponenttien lämpötilaa yhä tehokkaammin.

Ohjausjärjestelmän modifiointi teki mahdolliseksi vähentää jäähdytyspiirien virtausvolyymeja ja siten vähentää energiankulutusta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän