Nissan Leafin akusto.
31.8.2018 12.50
Sähköautot ovat jatkuvasti yleistymässä, joten yhä useampia kuluttajia mietityttää, kuinka luotettavia ja kestäviä niiden akut todella ovat, todetaan Nissanin tiedotteessa.
Nissan lanseerasi vuonna 2010 Leaf-sähköauton, jonka myynti on ylittänyt jo 340 000 auton rajan.
Virolaisella taksiyhtiöllä Elektritaksolla on käytännön kokemuksia sähköautosta jo seitsemän vuoden ajalta.
Elektritakson kalustoon kuuluu yli 50 Leaf-sähköautoa, joista useimmat ovat ensimmäisen sukupolven 24 kWh:n malleja. Yhteensä niille on kertynyt jo 13 miljoonaa päästötöntä ajokilometriä.
Yhtiön vanhin Leaf, jolla on ajettu 309 000 kilometriä, on edelleen täydellisessä toimintakunnossa.
Elektritaksolla on käytössä myös Leaf-takseja, joille on kertynyt ajomatkaa 260 000 kilometriä ja joiden suurimmasta akkukapasiteetista on silti yhä jäljellä 70–85 prosenttia. Vertailun vuoksi koko maapallon ympäriajosta kilometrejä kertyisi ”vain” 40 000.
Taksiyrityksen liiketoiminta on täysin riippuvaista autokaluston luotettavuudesta. Joku voisi siis kuvitella, että pelkkiä sähköautoja käyttävän yhtiön toiminta olisi tavallista haastavampaa.
Elektritakson omistaja Ermo Kontson kertoo, että akkuteknologian luotettavuus ei ole hänelle enää yllätys.
– Aivan alkuvaiheessa sähköautoihin liittyi joitain epävarmuustekijöitä, mutta kuluneina vuosina olemme oppineet luottamaan sähköautoteknologiaan entistä lujemmin. Taksitoiminnan luonteen vuoksi joudumme lataamaan autojen akkuja hyvin usein. Olemme havainneet, että akun lataaminen uudelleen varauksen ollessa 20–80 prosenttia on paras tapa suojata akkua ja varmistaa sen optimaalinen luotettavuus ja käyttöikä. Olemme pikkuhiljaa korvaamassa vanhoja autoja uusilla 40 kWh:n Leafeilla, joten kuljettajat voivat jatkossa ajaa vieläkin pitempään yhdellä latauksella — ja ansaita sitä kautta enemmän rahaa.