Vain runsaat pari prosenttia uusista raskaista kuorma-autoista käyttää vaihtoehtoisia polttoaineita

Kuva: Scania.

Raskaita, kokonaismassaltaan yli 18 tonnia painavia kuorma-autoja rekisteröitiin vuonna 2019 yhteensä 2843 kappaletta, joista vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivia oli 67 kappaletta eli 2,3 prosenttia.

Rekisteröidyistä ajoneuvoista lähes kaikki olivat biokaasukäyttöisiä, joko paineistetulla tai nesteytetyllä biokaasulla toimivia. Lahdessa rekisteröitiin lisäksi yksi bioetanolia käyttävä Scania.

Vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivista raskaista kuorma-autoista Scanioita oli 38 eli enemmän kuin muiden merkkien vastaavia rekisteröintejä yhteensä.

Liikennepäästöt alenevat

Autoilu synnyttää sekä globaaleja CO2-päästöjä, että paikallisesti hengitysilmaan vaikuttavia lähipäästöjä.

Vaikka uusien Euro 6 -dieselmoottorien avulla on saatu pakokaasupäästöjä vähennetyksi, voidaan vaihtoehtoisten polttoaineiden käytöllä niitä vähentää vielä merkittävästi enemmän.

– Vaihtoehtoisten polttoaineiden kysyntä lisääntyi viime vuonna selvästi. Suuntaus on fossiilisista polttoaineista kohti biopolttoaineita. Niin sanotuista uusiutuvista polttoaineista suosituimpia ovat tällä hetkellä biokaasu, bioetanoli sekä HVO, joiden hiilidioksidipäästöjä (CO2) vähentävä vaikutus on jopa 90 prosentin luokkaa. Lisäksi biopolttoaineita käytettäessä pienenevät terveydelle haitallisten lähipäästöjen eli hiukkas- ja typenoksidipäästöjen määrät. Dieselmoottoreiden kehitys on ollut vuosien saatossa merkittävää ja Euro 6 -päästöluokan dieselmoottorit ovat erittäin vähäpäästöisiä. HVO-polttoainetta käytettäessä päästään dieselmoottorilla samoihin CO2-päästövähennyksiin kuin kaasu- tai etanolimoottoreilla, kertoo Scania Suomi Oy:n tuotepäällikkö Mika Jukkara.

– Tankkausverkosto niin paineistetun kuin nesteytetynkin biokaasun osalta on kasvanut ja uusia tankkauspaikkoja perustetaan koko ajan. Myös muiden polttoainevaihtoehtojen saatavuus paranee, kun tietämys ja käyttökokemukset lisääntyvät, kertoo Scania Suomi Oy:n markkinointipäällikkö Olli Heikkinen.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here