Uusi tieliikennelaki loi väistämisvelvollisuuden osalta hengenvaarallisia risteyksiä!

Autoliiton Helsingin seudun osasto ry ottaa kantaa uuden tieliikennelain kohtaan, jossa puhutaan väistämisvelvollisuudesta.

Kesäkuussa 2020 voimaan tulleessa tieliikennelaissa on vaarallinen säännös. Se on lain 24 pykälässä. Siinä todetaan, että muita tienkäyttäjiä on väistettävä tultaessa ajoradalle jalkakäytävän tai pyörätien ylityksen jälkeen, todetaan yhdistyksen tiedotteessa.

Lain esitöissä tarkennetaan, että säännös on uusi ja se mahdollistaa väistämisvelvollisuutta osoittavan liikennemerkin (ns. kärkikolmion) korvaamisen tien rakenteella.

Ainakin Helsingin kaupunki on alkanut soveltaa innokkaasti uutta säännöstä jättämällä tuiki tarpeellisia liikennemerkkejä pystyttämättä.

Risteykseen ajettaessa jalkakäytävän tai pyörätien ylitys ei välttämättä ole autoilijalle itsestään selvää. Kysymyksessä on pahimmassa tapauksessa vain jonkinmoinen ajoradan kohoumana. Se kuitenkin muuttaa väistämissäännön päälaelleen. Oikealta tulevan on väistettävä risteykseen vasemmalta tulevia!

Jos maa on paljas, jalkakäytävä ja pyörätie lienevät ehkä tunnistettavissa, mutta talvi muuttaa tilanteen. Kohoumaa ei välttämättä havaitse jään ja lumen alta. Se on oikealta risteykseen tulevalle autoilijalle todellinen ansa.

Autoliiton Helsingin seudun osasto vaatii, että tieliikennelain sallimaa mahdollisuutta jättää väistämisvelvollisuus osoittamatta liikennemerkillä ei käytetä. Laki on tässä kohdassa epäonnistunut.

Liikenneturvallisuuden kannalta on olennaista, että risteykseen saapuvat tietävät yksikäsitteisesti kenen pitää väistä ketäkin.

Oheinen kuva on Helsingistä Hämeentien ja Sakarinkadun risteyksestä. Ennen risteystä ei ole väistämisvellisuutta osoittavaa liikennemerkkiä. Vasemmalta tuleva bussi ei kuitenkaan väistä henkilöautoja, koska kuljettaja tuntee paikan ja tietää, että oikealta tulevat ovat väistämisvelvollisia.

Ajojärjestyksen määräävä tekijä on lumen alla. Järjestely on hengenvaarallinen eikä ainoa vastaava Helsingissä.

Autoliiton Helsingin seudun osasto ry

3 KOMMENTIT

  1. Samanlainen paikka on Punavuorenkadun ja Telakkakadun risteyksessä. Kaupungin selitys näistä paikoista on, että katu päättyy jalkakäytävään/pyörätiehen, mutta missään ei ole liikennemerkkiä, joka kertoisi jo edellisessä risteyksessä, että katu päättyy.

  2. Eihän siellä ministeriauton takapenkillä tarvitse huolehtia liikennemerkeistä. Hulluja päätöksiä voi vapaasti tehdä.

  3. Toinen iso epäkohta on, että suojatien merkintään riittää pelkkä raitamaalaus katuun tai liikennemerkit. Eihän maalausta voi erottaa talviaikaan, joten liikennemerkit pitäisi olla myös pakollisia.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän