Uusi sähköinen Opel Mokka suomeen ensi vuoden alussa

Kuva: Opel.

Opel esittelee täysin uuden Mokkan, joka ensimmäistä kertaa Opelin historiassa on saatavana ensimmäisestä päivästä alkaen täyssähköversiona.

Täyssähköisen Mokkan toimintamatka on 322 km (WLTP) ja sen sähkömoottori tuottaa 136 hv (100 kW) ja 260 Nm:n välittömän vääntömomentin.

Kuljettaja voi valita kolmesta ajotilasta – normaali, Eco ja Sport – oman ajotyylinsä mukaan. Mokka täyssähköversion huippunopeus on 150 km/h, jolla maksimoidaan 50 kWh:n akun kesto. Akulla on kahdeksan vuoden takuu ja sen voi ladata pikalatauspisteessä 80 prosenttiin 30 minuutissa.

Mokka on myös ensimmäinen malli, joka esittelee Opelin uuden, selkeän tunnusmerkin, keulamoduulin – Opel Vizorin, joka kattaa koko ajoneuvon etuosan aina konepellin alapuolelle asti.

Kuva: Opel.

Digitaalinen mittaristo

Uusi tulokas on myös ensimmäinen malli, jossa on uuden sukupolven täysin digitaalinen ohjaamo: Opel Pure Panel. Leveään vaakatasoiseen kojetauluun on integroitu kaksi 10 ja 12 tuuman näyttöä.

Huolimatta hieman pidemmästä akselivälistä (+2 mm), uusi Mokka on 12,5 cm lyhyempi kuin edeltäjänsä, ja kuitenkin tarjoaa samat tilat viidelle matkustajalle, ja jopa 350 litran lastaustilan tavaratilassa. Kokonaispituus on 4,15 metriä.

Kaikissa Mokka-malleissa on vakiona led-ajovalot edessä ja takana, sähköinen seisontajarru sekä liikennemerkkien tunnistus. Saatavana on myös 180 asteen panoraamakamera taakse.

Tarjolla on m yös mukautuvat ja häikäisemättömät IntelliLux LED -Matrix -ajovalot, joissa on 14 led-elementtiä.

Kuva: Opel.

Painoa vähennetty

Muita kuljettajaa avustavia, edistyneitä järjestelmiä on mm. vakionopeudensäädin, jonka Stop & Go -toiminto helpottaa kuljettajaa liikenneruuhkissa: Mokka-e säätää nopeuden automaattisesti edessä ajavan ajoneuvon mukaan ilman että jarrua tai kaasupoljinta vaaditaan. Lisäksi aktiivinen kaista-avustin pitää uuden Mokkan automaattisesti kaistan keskellä.

Mokkan suunnittelutiimi on työskennellyt erityisesti ajoneuvon painon kanssa, säästäen jopa 120 kg verrattuna edelliseen sukupolveen ja parantaen alustan jäykkyyttä. Näin sähköversioon on saatu jopa 30 % vääntöjäykkyyttä johtuen matalalle integroidusta akkurakenteesta.

Uusi Opel Mokka esitellään Suomessa vuoden 2021 alkupuolelta.

Tuolloin Opelin katumaasturimallistoon kuuluu jälleen kolme vaihtoehtoa: Crossland X, Mokka ja Grandland X – joista Grandland X on saatavana myös ladattavana pistokehybridinä ja nelivetoisena.

Uuteen Mokkaan on tulossa myös tehokkaita ja taloudellisia bensiini- ja dieselmoottoreita.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: Opel.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here