Uusi kahdeksannen sukupolven VW Golf on nyt julkistettu — Suomeen ensi keväänä

Volkswagen Golf on Volkswagenin menestynein automalli kautta aikojen – yli 35 miljoonaa myytyä autoa. Uudelleen kehitetty, kahdeksannen sukupolven Golf on Volkswagenin tiedotteen mukaan nyt digitaalisempi, ennakoivampi ja intuitiivisemmin operoitava, ja se on myös innovatiivisesti sähköistetty.

Kuva: Volkswagen.

Koko ei ole juuri muuttunut

Uusi Volkswagen Golf vaikuttaa matalammalta ja dynaamisemmalta kuin edellinen sukupolvi vaikka sen ulkomitat ovat säilyneet lähes ennallaan: 4 284 mm pitkä, 1 789 mm leveä ja 1 456 mm korkea. Sen akseliväli on 2 636 mm.

Golfin jokainen rungonosa on kuitenkin uudelleenmuotoitu ja optimoitu tuulitunnelia hyväksikäyttäen. Näin ilmanvastusta on saatu laskettua ja sen Cd-arvo on vain 0,275.

Led-valoteknologia korvaa perinteiset valot kaikissa malliversioissa.

Uudenlainen mittaristo ja online-infotainment-järjestelmä muodostavat täysin digitaalisen ohjaamon. Kosketuspainikkeet ja liukunäppäimet täydentävät Golfin digitaalista maailmaa.

Tämän lisäksi luonnollinen ääniohjaus tukee digitaalista maailmaa. Lisävarusteena saataville tulee myös tuulilasinäyttö.

Golfin järjestelmiä ei ole vain linkitetty toisiinsa, ne on linkitetty myös auton ulkopuoliseen maailmaan OCU-online-liitettävyysyksikön avulla. Näin esimerkiksi navigoinnista tulee vuorovaikutteista – We Connect ja We Connect Plus -palveluiden avulla esimerkiksi reitiltä automaattisesti näytettävät kiinnostavat kohteet (POI) sisältävät olennaisen informaation kuten puhelinnumeron ja näin voidaan soittaa älypuhelimen Bluetooth-yhteydellä suoraan ravintolaan ja varata pöytä.

Volkswagen uusii myös varustelutasojen nimet uudessa, vain viisiovisena saatavassa, Golfissa.

Vanhat nimet Trendline, Comfortline ja Highline jäävät historiaan. Uudet varustelutasot ovat nimeltään Golf, Life ja Style sekä urheilullinen R-Line. Suomen maahantuontiohjelmaan ei kuulu Golf-varustelutasoa ja Life-varustelutason nimi muuttuu Golf-nimiseksi.

Kuva: Volkswagen.

Toisiinsa linkitetyt teknologiat

Kahdeksannen sukupolven Golf asettaa uuden mittapuun omassa luokassaan myös kuljettajaa avustavien järjestelmien saralla. Uudistuneesta Volkswagen Passatista tuttu autonomista ajamista tukeva Travel Assist tulee nyt saataville ensimmäistä kertaa kompaktiin kokoluokkaan.

Golfia voidaan ajaa avusteisesti moottoritiellä aina 210 km/h nopeuteen saakka, ilman että kuljettajan täytyy aktiivisesti ohjata, painaa kaasua tai jarrua.

Golf on myös ensimmäinen Volkswagen, jossa käytetään Car2X-palvelua. Car2X-tietoa vastaanotetaan muista autoista jopa 800 metrin päästä, näin kuljettajaa voidaan varoittaa liikennetapahtumista etukäteen ja tämän lisäksi välittää eteenpäin tietoa muille autoilijoille.

Kuva: Volkswagen.

Kahdeksan uutta moottoriversiota – jopa 17 % pienempi kulutus

TSI, TDI, TGI, eTSI, eHybrid.

Uuden Volkswagen Golfin moottorivalikoima sisältää bensiinimoottorin (TSI), dieselmoottorin (TDI), kaasuversion (TGI), kevythybridin (eTSI) ja ladattavan hybridin (eHybrid).

Kaikki turboahdetut bensiini- ja dieselmoottorit on varustettu suorasuihkutuksella ja ne tulevat saataville teholuokissa 66 kW (90 hv) – 221 kW (300 hv).

Ensimmäistä kertaa Golfista tulee saataville kahdeksan eri moottoriversiota.

Bensiinimoottoreista lanseerausvaiheessa tulevat saataville kolmisylinteriset 66 kW (90 hv) ja 81 kW (110 hv) sekä nelisylinterinen 96 kW (130 hv).

Dieselmoottoreista puolestaan nelisylinterinen 85 kW (115 hv).

Varsinkin uudet TSI-bensiinimoottorit kuluttavat entistä vähemmän polttoainetta ja tuottavat entistä vähemmän päästöjä, innovatiivisen TSI Miller -paloprosessin ansiosta. Uusissa TDI-dieselmoottoreissa on puolestaan käytössä kaksivaiheinen AdBlue-tupla-ruiskutus, joka vähentää huomattavasti NOx-päästöjä. Uuden TDI-dieselmoottorin kulutus on Volkswagenin tiedotteen mukaan jopa 17 % alhaisempi kuin ennen.

Kuva: Volkswagen.

Kolme kevythybridiä ja kaksi ladattavaa hybridiä.

Uusi Golf on ensimmäinen Volkswagen, joka tulee saataville ei vähempää kuin viitenä eri hybridiversiona.

Volkswagenin 48 V:n kevythybridi tekee ensiesiintymisensä Golfissa: 48 V:n hihnalla toimiva starttigeneraattori, 48 voltin litiumioniakku ja viimeisimmän sukupolven TSI-bensiinimoottorit luovat eTSI-kevythybridien perustan.

Helposti havaittavat edut: kulutus on vähentynyt noin 10 % (WLTP) ja auto on erittäin ketterä ja mukava liikkeellelähdössä.

Volkswagen Golf kevythybridit ovat saatavilla kolmessa teholuokassa DSG-automaattivaihteiston yhteydessä: 81 kW (110 hv), 96 kW (130 hv) ja 110 kW (150 hv).

Uusi Golf tulee saataville myös kahtena ladattavana hybridiversiona. Uusi ladattava hybridiversio tuottaa tehoa 150 kW (204 hv) kun taas GTE-versio erittäin urheilullisilla ja vanhaan verrattuna uudessa teholuokassa tuottaa 180 kW (245 hv). Molemmat ladattavat hybridit on varustettu uudella 13 kWh:n litiumioniakulla, joka takaa pitkän toimintamatkan ja hetkellisesti päästöttömän ajon.

Uuden Volkswagen Golfin maailmanensi-iltaa vietettiin Wolfsburgissa lokakuun 24. päivä, 2019. Myöhemmin ensi vuonna Volkswagen esittelee Golfin itsenäiset Golf GTI, GTI TCR, Golf GTD, Golf GTE ja Golf R -mallit.

Suomen Volkswagen-jälleenmyyjille ensimmäiset uudet Volkswagen Golfit saapuvat keväällä 2020.

Kuva: Volkswagen.

Älykästä digitalisaatiota – nopeita ja intuitiivisia toimintoja

  • Ihminen keskiössä. Näytöt ja säätimet on digitalisoitu yhteneväisesti, ja niiden käyttö on helppoa
  • Innovision Cockpit -ohjaamo. Golf on ensimmäinen malli tässä hintaluokassa, jonka vakiovarusteisiin kuuluu täysin digitaalinen ohjaamo
  • Uusi puheohjaus. Innovatiivinen puheohjaus vastaa luonnollisiin äänikomentoihin ja on helppo operoida
  • Älypuhelinavain. Tulevaisuudessa älypuhelimet tekevät tavanomaisesta avaimesta tarpeettoman Golfissa
  • Golf on aina liitettynä. We Connect ja We Connect Plus -palvelut tuovat suoratoistopalvelut, Internet-radion ja muut online-palvelut käden ulottuville
  • Pilvipalvelut. We Upgrade -palvelut mahdollistavat tiettyjen toimintojen ja järjestelmien käyttöönoton jälkikäteen
  • Kysy Alexalta. Alexa on integroitu suoraan uuteen Golfiin. Pyydä Alexaa soittamaan musiikkia, hallinnoimaan yhteensopivia älylaitteita kotona, tarkastamaan uutiset ja sään, ja paljon muuta

Laajin valikoima käyttövoimia kategoriassaan – viisi uutta hybridiversiota

  • Ympäristöä säästävä. Taloudellisempi, vähemmän päästöjä – uudet moottoriteknologiat vähentävät kulutusta jopa 17 %
  • Hybridit. Uusi Golf on Volkswagenin ensimmäinen malli, joka lanseerataan viidellä uudella hybridiversiolla (eTSI ja eHybrid)
  • eTSI. Golf on ainut auto kategoriassaan, joka tarjoaa kolme erittäin suorituskykyistä 48 V:n kevythybridiversiota, tehoversioissa 81 kW, 96 kW ja 110 kW
  • eHybrid. Uusi Golf tulee saataville ladattavana hybridinä kahdessa teholuokassa: 150 kW ja GTE-versio 180 kW

Car2X vakiovarusteena – Golf asettaa mittapuun myös turvallisuudessa

  • Car2X. Uusi Golf on ensimmäinen Volkswagen, jossa on vakiovarusteena Car2X-palvelut määrittäen samalla uuden standardin liikenneturvallisuudelle
  • Tuulilasinäyttö head-up display. Kuljettajan välittömässä näkökentässä näytetään tärkeimpiä tietoja kuten nopeus tai navigointiohjeet
  • IQ.Drive. Travel Assist tukee kuljettajaa älykkäällä, aktiivisella ohjauksella, kiihdyttäen ja jarruttaen itsenäisesti aina 210 km/h nopeuteen saakka
  • IQ.Light – led-matriisi-ajovalot. Golfin vuorovaikutteinen valoteknologia parantaa merkittävästi turvallisuutta yöllä ajettaessa

Smart Home – uudessa Golfissa kaikki tuntevat olevansa kuin kotonaan

  • Personalisointi 2.0. Uusi Golf tallentaa kuljettajan asettamat asetukset pilvipalveluun ja niitä pääsee käyttämään kuljettajan tai autonvaihdon jälkeen
  • Kolmialueilmastointi. Smart Climate -järjestelmällä on helppo käyttää ilmastointia, kuten komennoilla ”lämmitä käsiä” tai ”raitista ilmaa”
  • Harman Kardon -äänijärjestelmä. Uusi premium-tason äänijärjestelmä tarjoaa Golfiin täydellisen äänentoiston

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here