Uusi akkutarkastus helpottaa siirtymää sähköautoilijaksi!

Huoli akun kunnosta voi jarruttaa käytettyjen sähköautojen kauppaa ja sähköautoon siirtymistä, selviää Ifin kyselytutkimuksesta. Tarve akkutarkastukselle kasvaa Suomen sähköautokannan ikääntyessä.
Vastatakseen autoilijoiden huoleen If ja Autoklinikka ovat ideoineet akkutarkastuksen, joka selvittää helposti ajoakun ja auton pohjan kunnon.
Sähköauto oli viime vuonna uuden auton ostaneiden Ifin asiakkaiden ykkösvalinta: sähköön päätyi useampi kuin joka kolmas uuden auton hankkinut. Uusien autojen myynnin hidastuessa sähköautokaupan painopiste on Suomessa kuitenkin kokonaisuutena siirtymässä entistä vahvemmin käytettyihin autoihin.
Samaan aikaan akuston kunto arveluttaa monia käytetyn auton ostoa harkitsevia. Ifin asiakkailleen tekemässä tutkimuksessa* käytetyn sähköauton ostossa yli 80 prosenttia huolettaa akuston kapasiteetin lasku, mutta joka kolmas on huolissaan myös fyysisistä vaurioista, kuten naarmuista ja lommoista.
– Akkuvahinkoja sattuu tilastojemme perusteella määrällisesti varsin vähän, mutta toki ne ovat tyypillisesti hyvin kalliita vahinkoja. Useimmat kyselyyn vastanneet kokivat, että akuston kunnon tarkastus toisi mielenrauhaa etenkin käytetyn sähköauton ostoon. Noin 90 prosenttia vastanneista vaatisi raportin akuston kunnosta, jos olisi ostamassa käytettyä sähköautoa. Yli 80 prosenttia jättäisi suoraan auton ostamatta, ellei autoliikkeellä olisi näyttää raporttia, kertoo ajoneuvovakuutuksista vastaava johtaja Janne Sivenius Ifistä.
Tarve akun tarkistamiselle kasvaa Suomen sähköautokannan ikääntyessä
Vaikka valtaosa Suomen sähköautoista on edelleen varsin uusia, teillä liikkuu nopeasti kasvava määrä hieman vanhempia sähköautoja, joiden takuu on jo umpeutunut. Ifin vakuuttamista sähköautoista joka viides on yli neljä vuotta vanha.
Sähköautokannan kasvun nopeutta kuvastaa, että Ifin Suomessa vakuuttamien sähköautojen määrä lähes kaksinkertaistui kuluneen vuoden aikana yhteensä yli 35 000 sähköautoon. Kaikkiaan sähköautojen määrä Suomessa kasvoi viime vuonna noin 40 prosentilla ja ylitti vuodenvaihteessa jo reilusti yli 120 000 sähköautoa.
Mahdollisuus tarkistuttaa sähköauton akun kunto ammattilaisella kiinnostaa lähes kaikkia Ifin kyselyyn vastanneista. Tarve ei liity pelkästään autokauppaan: Ifin kyselyn perusteella useimmat haluaisivat tarkistaa sähköauton akun kunnon ja sen mahdolliset fyysiset vauriot säännöllisesti vuoden–kahden välein.
– Haluamme Ifissä edistää sähköautoilua Suomessa, joten lähdimme selvittämään tapaa ratkaista asiakkaidemme huoli ja helpottaa siten sähköautoiluun siirtymistä. Uskomme, että vaivattomasti kaikkien sähköautoilijoiden saatavilla oleva akkutarkastus on olennainen osa liikenteen sähköistymistä ja tulevaisuuden autokauppaa, kertoo Sivenius.
Akkutarkastus selvittää sekä ajoakun että auton pohjan kunnon
Autoklinikka on loppuvuodesta 2024 alkaen ryhtynyt testaamaan Ifin ideoimaa akkutarkastusta Ifin sähköautoasiakkailla. Akkutarkastuksessa selvitetään ajoakun kunto eli niin sanottu State of Health -arvo sekä ulkoisen suojauksen kunto tarkastamalla auton pohja.
Auton omistaja saa akuston kunnosta kirjallisen raportin, jota voi hyödyntää esimerkiksi auton myynnissä. Tieto on erityisen tärkeä myös, jos epäilee, että auto olisi mahdollisesti saanut korkeajänniteakkua vahingoittavan pohjakosketuksen tai ettei akusto muusta syystä toimi kuten sen pitäisi.
– Tähän mennessä tehdyt akkutarkastukset ovat tuoneet auton omistajille ennen kaikkea mielenrauhaa sähköautoiluun, sillä tarkastamiemme autojen akut ovat pääsääntöisesti olleet hyvässä kunnossa, kommentoi Autoklinikan kaupallinen johtaja William Börman.
– Sähköautoilun lisääntyminen on muuttanut autokorjaamojen työtä monella tapaa, mistä akkutarkastus on konkreettinen esimerkki. Korjaamistamme autoista jo joka kuudes on nykyään täyssähköauto, vaikka Suomen autokannassa niitä on vain noin kolme prosenttia. Tämä asettaa korjaamolle ja sen ammattilaisille omat erityisvaatimuksensa, johon Autoklinikka pystyy hyvin vastaamaan, Börman toteaa.
Akkutarkastus on toistaiseksi saatavilla valituilla Autoklinikan toimipisteillä. Palvelu on tarkoitus laajentaa alkuvuoden 2025 aikana kaikkien sähköautoilijoiden saataville entistä laajemmin Autoklinikan toimipisteisiin. Palvelun toteuttaa Autoklinikka, eikä If saa tietoja asiakkaidensa autojen akkutarkastuksen tuloksista.
Nämä akustoon liittyvät asiat huolettavat käytetyn sähköauton ostossa:
  • Akuston kapasiteetin lasku, 84 %
  • Akuston kunnon vaikutus takuun voimassaoloon, 51 %
  • Hidastunut latausnopeus, 48 %
  • Akuston fyysiset vauriot, 33 %
  • Auto ei mene katsastuksesta läpi, 27 %
  • Jokin muu, 11 %
  • Ei akustoon liittyviä huolia, 5 %
* Ifin käytetyn sähköauton hankintaa sekä akun kuntoon liittyviä huolia selvittäneeseen kyselytutkimukseen vastasi 695 Ifin asiakasta tammikuussa 2024. 

1 KOMMENTTI

  1. Niin, testihän kertoo vain ja ainoastaan akuston kunnon testattaessa. Se ei kerro akun tulevasta kestosta. Riski akuston vikaantumisesta testin jälkeen on kuitenkin auton uudella omistajalla. Riskin realisoituessa rahaa palaa. Ja joka tapauksessa, kapasiteetti tulee laskemaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän