Uuden BMW X3-malliston lataushybridin toimintamatka sähköllä on kasvanut selvästi

Uusi BMW X3 ottaa paikkansa BMW-brändin ydinsegmentissä moniosaajana arjessa, vapaa-ajan aktiviteeteissa ja matkoilla. Uusi muotokieli parantaa keskikokoisen premium-segmentin neljännen sukupolven SAV-mallin (Sports Activity Vehicle) ulkonäköä ja lisää sen urheilullista vetovoimaa. BMW X3 tulee Suomen markkinoille plug-in hybridi- ja bensiinimalli-valikoimalla.

BMW X3:n ensimmäinen sukupolvi lanseerattiin 20 vuotta sitten. Samalla alkoi tässä mallissa ensi kertaa esitellyn BMW xDrive -älykkään nelivetojärjestelmän voittokulku. Ensimmäisen BMW X3:n debyytistä lähtien mallisarja on nauttinut jatkuvasti kasvavasta suosiosta maailmanlaajuisesti. Kahden vuosikymmenen aikana BMW X3 on noussut luokkansa myydyimmäksi premium-malliksi.

Uusi muotokieli nostaa esiin omaleimaiset mittasuhteet

Ulkoasun uusi muotokieli antaa BMW X3:n neljännelle sukupolvelle lähes monoliittisen yleisilmeen BMW X -mallin omaleimaisilla mittasuhteilla. Uusi 4 755 millimetriä pitkä BMW X3 on edeltäjäänsä 34 millimetriä pidempi, ja sen leveys on kasvanut 29 millimetriä 1 920 millimetriin. Korkeus on laskenut 25 millimetrillä 1 660 millimetriin, mikä tekee leveämpien akselien kanssa ulkonäöstä erittäin voimakkaan ja urheilullisen.

Uuden BMW X3:n sisätiloissa yhdistyvät vahva SAV-toiminnallisuus, suuri tilavuus ja ensiluokkainen tunnelma erottuvalla tyylillä. Edistyksellinen muotoilu yhdistää modernin toiminnallisuuden ja hienostuneen tunnelman kehittyneeseen digitaalisuuteen, jota edustaa uusin BMW iDrive. Sen QuickSelect-järjestelmä perustuu BMW Operating System 9
-käyttöjärjestelmään.

Uuden BMW X3:n edistyksellinen ja hienostunut tunnelma yhdistyvät runsaaseen tilaan ja moderniin monipuolisuuteen tehden siitä täydellisen valinnan jokapäiväiseen käyttöön, vapaa-ajan aktiviteetteihin ja matkoille. Erityisesti takaosan matkustajat hyötyvät jalkatilan huomattavasta kasvusta ja entistä helpommasta sisäänpääsystä. Samalla tavaratila on kasvanut sekä pituudeltaan että leveydeltään.

Kun kaikki viisi istuinta ovat käytössä, uudessa BMW X3:ssa on 570 litraa tavaratilaa (BMW X3 30e xDrive: 460 litraa), mikä merkitsee 10 litran lisäystä BMW X3 30e xDrive -mallissa ja 20 litran lisäystä kaikissa muissa malleissa edelliseen mallisukupolveen verrattuna.

Taittamalla kaikki selkänojat, jotka on jaettu 40:20:40-osiin, nousee kuormatilan koko 1 700 litraan (BMW X3 30e xDrive: 1 600 litraa). Sähköisesti ulos ja sisään vedettävä vetokoukku on saatavilla lisävarusteena. Sallittu enimmäisperävaunukuorma on jopa 2 500 kg (mallista riippuen).

Plug-in hybridi huomattavasti pidemmällä sähköisellä toimintamatkalla

BMW X3 30e xDrive -plug-in-hybridin voimansiirtojärjestelmä koostuu 2,0-litraisesta nelisylinterisestä bensiinimoottorista, joka on yhdistetty kahdeksanvaihteiseen Steptronic-vaihteistoon integroituun sähkömoottoriin.

2,0-litraisen bensiiniyksikön maksimiteho on 140 kW/190 hv ja huippuvääntömomentti 310 Nm. Hybridikäyttöjärjestelmää varten kehitetty sähkömoottori on integroitu – yhdessä tehoelektroniikan kanssa se tuottaa jopa 135 kW/184 hv enimmäisjärjestelmätehon. Yhdistämällä voimansa ne tuottavat jopa 220 kW/299 hv järjestelmätehon.

Viimeisimmän sukupolven BMW eDrive -tekniikan ja mukautuvan jarrutusenergian talteenoton ansiosta uusi BMW X3 30e xDrive saavuttaa WLTP-syklissä 81–90 kilometrin sähkökäyttöisen toimintamatkan, mikä on huomattavasti pidempi kuin se, mitä mallin edeltäjänsä tarjoama.

Uuden BMW X3 30e xDriven korkeajänniteakku on viidennen sukupolven BMW eDrive -tekniikkaa ja tarjoaa 19,7 kWh käyttöenergiaa, eli lähes kaksi kertaa enemmän aiempaan verrattuna. Sen yhdistetty latausyksikkö tukee vakiona vaihtovirtalatausta jopa 11 kW:n teholla.

BMW X3 M50 xDrive erottuvilla suorituskykyominaisuuksilla

Malliston huipulla oleva uusi BMW X3 M50 xDrive sisältää tehokkaimman kuusisylinterisen rivimoottorin, joka on koskaan asennettu M Performance -malliin. 3,0-litrainen M TwinPower Turbo -yksikkö yhdistyy 48V kevythybriditeknologiaan. Sen enimmäisteho, 293 kW/398 hv, välitetään tien pintaan kahdeksanvaihteisen Steptronic Sport -vaihteiston ja BMW xDrive -älynelivedon kautta. BMW X3 M50 xDrive kiihtyy nollasta sataan 4,6 sekunnissa.

Myös toinen bensiinimalli, uusi BMW X3 20 xDrive, tulee myyntiin Suomessa. BMW X3 20 xDrive -mallin konepellin alta löytyy 2,0-litrainen nelisylinterinen bensiinimoottori (yhdistetty polttoaineenkulutus: 7,6–6,9 l/100 km; yhdistetyt hiilidioksidipäästöt: 172–56 g/km WLTP-syklissä; CO2-luokat: F), joka tuottaa enimmäistehon 153 kW/208 hv. Tämä mahdollistaa kiihtyvyyden nollasta sataan 7,8 sekunnissa.

Entistä parempaa ketteryyttä ja ajomukavuutta

Kaikki uudet BMW X3 -mallivaihtoehdot tarjoavat ajo-ominaisuuksia, jotka lisäävät huomattavasti ketteryyttä, kaarreturvallisuutta ja pitkän matkan ajomukavuutta edeltävään malliin verrattuna. Parannuksiin vaikuttavat entistä kevyempi mutta jäykempi runko, leveämpi taka-akseli sekä erityisesti tähän malliin viritetyt korkealaatuiset alustakomponentit ja ohjausjärjestelmät.

Uuden BMW X3:n lanseeraus alkaa vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä. Uuden X3 30e xDrive A Charged Edition -mallin autoverolliset hinnat alkavat 71 284 eurosta.

Lue myös

Päivitettyyn BMW M2 -malliin lisää tehoa!

Lokakuussa tuleva uusi BMW 1 -sarja on julkistettu

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän