Tuomas Tujula starttaa lauantaina ensi kertaa GT-autojen klassikkokilpailuun

Garage59-tallin Aston Martin GT3 -autokunnan #159 Tuomas Tujula osallistuu tulevana viikonloppuna ensimmäistä kertaa GT-urheiluautojen vuoden ehdottomaan kohokohtaan, Span 24 tunnin ajoon Belgiassa.

Moottoriurheilun klassikkokilpailujen joukkoon kuuluvalla kestävyysajolla on pitkät perinteet, sillä ensimmäisen kerran Spa-Francorchampsin rataa on kierretty kellon ympäri kilpaa vuonna 1924.

Span 24 tunnin ajo kerää maailman johtavimmat GT-tiimit ja -kuljettajat kilpailemaan Spa-Francorchampsin radalla ajettavan kestävyysautourheilun klassikkotapahtuman voitosta.

Viikonloppuna paikalla on kaikkiaan 58 GT3-luokan autokuntaa, joista brittiläisen Garage59 -tallin #159 Aston Martin GT3 -autoa tulevassa kilpailussa ajavat Tujula, Ranskan Valentin Hasse-Clot, Tanskan Nicolai Kjærgaard ja Iso-Britannian Alex MacDowall.

– Vähän jännittää. Ensimmäinen 24 tunnin kilpa-ajo minulle koskaan. Uuden edessä ollaan. Kun saavuin Span ratavarikolle niin fiilis oli heti, että nyt edessä on isot karkelot, joissa en aiemmin ole mukana ollut. Tätä on jo pitkään odotettu. Hieno virstanpylväs itsellenikin olla viimein tämän tason ympyröissä kilpailijana mukana.

Span 24 tunnin ajon 58 autokunnan näyttävä startti seitsemän kilometrin pituiselle radalle tapahtuu lauantaina klo 17:30 Suomen aikaa lentävällä lähdöllä.

Maaliin kilpailijat liputetaan 24 tuntia myöhemmin sunnuntaina klo 17:30. Tujula kertoo, että vuorokauden mittainen kilpa-ajorasitus jaetaan autokunnassa tasaisesti neljän kuljettajan kesken.

Ennakkoarvioiden mukaan ja säästä riippuen, kilpailun kesto kilometreissä on reilut 3 500 km. Yksi kuljettaja saa ajaa omalla ajovuorollaan maksimissaan kolme tuntia putkeen.

Myös kilpa-autoa pitää huoltaa, vaihtaa renkaat ja tankata.

– Tankkaushuoltoja on eniten. Jokaisen autokunnan pitää suorittaa vuorokauden aikana yksi neljän minuuttia kestävä pakollinen varikkopysähdys, jonka aikana autoihin voi vaihtaa uudet jarrut ja jarrupalat. Tämä pysähdys on lisätty sääntöihin turvallisuussyistä.

Span klassikkokilpailuun osallistuu myös Aston Martinin virallinen #95 tehdasautokunta.

– Uskon, että saamme heiltä apua automme säätöihin ja he puskevat myös meitä eteenpäin. Toivotaan, että he pystyvät kamppailemaan kokonaiskilpailun voitosta ja siinä vanavedessä pystyisimme hyödyntämään heidän vauhtiaan ja kilpailemaan mahdollisimman vahvasti sijoituksista omassa Silver Cup -luokassamme.

Span 24 tunnin ajon historia tuntee yhden suomalaisvoittajan, kun Markus Palttala voitti kilpailun BMW:llä vuonna 2015 yhdessä Hollannin Nick Catsburgin ja Saksan Lucas Luhrin kanssa.

www.tuomastujula.com

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän