Toyota Motor Corporation julkaisi tänään tarkastuskampanjan koskien eCall-järjestelmää.
Suomen osalta piiriin kuuluu kesäkuun 2020 – huhtikuun 2021 välillä valmistettuja Yaris-, Corolla- ja RAV4 -malleja, joita on Suomessa 5 910 kappaletta.
Tarkastuskampanja koskee myös Lexus UX 250h- ja UX 300e -malleja, joita on Suomessa 46 kappaletta.
Mahdollisessa ongelmatilanteessa eCall-hätäpuhelujärjestelmän DCM-tiedonsiirtomoduulin ohjelmistovirhe voi aiheuttaa moduulin toimimattomuuden. Tällöin järjestelmän normaalia toimintaa, mikä mahdollistaa hätäpuheluiden manuaalisen suorittamisen tai automaattiset hätäpuhelut onnettomuustilanteissa ei voida varmistaa.
Katso tästä muita juttuja tarkastuskampanjoista.
Mahdollinen ongelmatilanne ei muutoin vaikuta ajoneuvon hallittavuuteen. Koska kyseessä on kuitenkin liikenneturvallisuuteen ja lakisääteisiin varusteisiin vaikuttava tekijä, on Toyota Motor Corporation päättänyt julkaista tarkastuskampanjan.
Tietojemme mukaan viallinen DCM-tiedonsiirtomoduuli ei ole aiheuttanut yhtään onnettomuutta eikä muita vaaratilanteita.
Kampanjan piiriin kuuluvien autojen omistajille tullaan lähettämään tarkastuskutsu.
Tarkastuksen yhteydessä DCM-tiedonsiirtomoduuli tarkastetaan ja tarvittaessa joko päivitetään tai vaihdetaan uuteen.
Toimenpide on asiakkaalle maksuton.