Testi paljasti: Kulunut kesärengas on märällä kelillä turvallisuusriski 

Moottori-lehden keskiviikkona 26.2. ilmestyvässä numerossa 3/2020 julkaistava suuri kesärengastesti paljastaa isoja eroja kuluneiden ja uusien renkaiden välillä. Testi vastaa kysymykseen siitä, kannattaako renkaat vaihtaa jo hyvissä ajoin ennen lakisääteistä 1,6 millimetrin ”sakkorajaa”.

– Tämä kysymys tulee eteen aina kesärengaskauden kynnyksellä. Houkutus jatkaa vanhoilla renkailla vielä yhden kesän ylitse on kieltämättä suuri, mutta puheissa ja rengaskauppiaiden mainosteksteissä varoitellaan kuluneen renkaan vaarallisuudesta. Me halusimme selvittää, kuinka paljon puheilla on katetta, toteaa Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen.

Testiin hankittiin kuusi ajamalla kulutettua rengaskertaa, joiden rinnalle ostettiin rengasliikkeistä vastaavat uudet renkaat. Mukana olevat kesärenkaat edustavat eri rengastyyppejä ja kokoluokkia. Testi toteutettiin yhdessä suomalaisen Test Finland Oy:n kanssa.

– Käytetty rengas on aina yksilö, mutta eri rengasmallien vastaavilla uusilla ja vanhoilla sarjoilla tehty testi paljastaa yhteneväisyyksiä, jotka toistuvat erimerkkisillä renkailla, Parviainen kertoo.

Käytettyjen testirenkaiden urasyvyydet vaihtelevat 3,0–6,0 millimetrin välillä, kun ne samanlaisissa uusissa renkaissa olivat välillä 7,2–8,3 mm. Vaikka renkaissa oli vielä runsaasti kulutuspintaa jäljellä, erot erityisesti vesiliirtokokeissa osoittautuivat suuriksi.

– Testimme osoitti, ettei kulunut rengas syrjäytä vettä tieltään läheskään niin hyvin kuin uusi. Pahimmillaan kulunut rengas lähti vesiliirtoon yli 15 km/h alhaisemmalla nopeudella uuteen renkaaseen verrattuna. Se on käytännössä todella iso ero, Parviainen kommentoi.

Vesiliirron vastustuskyvyn ohella testissä vertailtiin renkaiden jarrutusmatkoja sekä ajettavuutta ääritilanteissa. Kuluneilla renkailla varustettu auto pysähtyi kokeissa varsinkin märällä pinnalla selvästi huonommin, ja joillakin testirenkailla myös ajokäytös muuttui vaarallisemmaksi.

Katso tästä muita juttuja vesiliirrosta.

– Märkä keli ja kulunut kesärengas on petollinen yhdistelmä. Mitä kuluneemmat renkaat autossa on, sitä enemmän kuljettajalla on vastuuta vaativissa olosuhteissa. Kuluneilla renkailla ajettaessa on alennettava nopeutta reilusti ja ennakoitava teille muodostuvia lätäköitä, Parviainen sanoo.

Renkaan kuluneisuuden merkitys korostuukin juuri Suomen karkeilla ja uraisilla teillä.

– Kannattaa siis vaihtaa renkaat uusiin jo hyvissä ajoin ennen lainmukaista alarajaa. Se vähentää kuljettajan stressiä ja parantaa turvallisuutta, Parviainen painottaa.

Testatut renkaat (uudet ja käytetyt):

  • Goodyear Efficient Grip Performance, koko 195/65 R15
  • Kormoran Run Pro B, koko 195/65 R15
  • Michelin Cross Climate +, koko 205/55 R16
  • Michelin Primacy 3, koko 205/55 R16
  • Nokian Hakka Black 2, koko 225/45 R18
  • Nokian Nordman SX2, koko 205/55 R16

moottori.fi

Moottorin (3/2020) kuluneiden ja uusien renkaiden ominaisuuksia käsittelevän täydellisen testin voi lukea myös Moottorin sähköisenä irtonumerona Lehtiluukun kautta 26.2. alkaen.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!