Teiden reunoille ja pientareille eri syistä jääneet autot aiheuttavat vaaratilanteita liikenteessä

Kuva: Matti Sulanto.

Tieliikennelaki velvoittaa käyttämään varoituskolmiota, kun ajoneuvo on pysähtynyt taajaman ulkopuolelle ajoradalle sellaiseen paikkaan, että se voi riittämättömän näkyvyyden vuoksi tai muusta syystä olla vaaraksi liikenteelle.

Lisäksi tarvittaessa on ryhdyttävä muihinkin toimenpiteisiin tienkäyttäjien varoittamiseksi.

– Vaikka laissa puhutaan ajoradasta, on varoituskolmiota syytä käyttää myös välittömästi ajoradan ulkopuolelle, kuten esimerkiksi pientareelle, pysähtyneen auton vuoksi, sanoo komisario Ilkka Kantola.

Huomioi nämä seikat varoituskolmion sijoittamisessa

Varoituskolmio tulee sijoittaa riittävän kauas. Riittävä etäisyys riippuu esimerkiksi tien profiilista, näkyvyydestä ja nopeusrajoituksesta. Käytännössä 100–300 metriä on usein sopiva etäisyys.

– Usein näkee, että varoituskolmio puuttuu kokonaan, se on asetettu esimerkiksi tavaratilan kannen päälle tai 5–10 metrin päähän. Tästä ei ole juurikaan hyötyä, Kantola harmittelee.

Jos autosta aiheutuu vaaraa varoituskolmion puuttumisen tai virheellisen sijainnin vuoksi, poliisi voi kirjoittaa päiväsakkoja kuljettajalle.

Varoituskolmion lisäksi tielle pysäytetyssä tai pysäköidyssä ajoneuvossa on käytettävä vähintään seisontavaloja pimeän ja hämärän aikana tai näkyvyyden ollessa sään tai muun syyn vuoksi huonontunut.

Jos ajoneuvo jätetään tien penkalle päiväsaikaan, mutta tiedetään, ettei sitä pystytä noutamaan ennen hämärää, tulee seisontavalot jättää päälle.

– Jos ajoneuvossa on kytkentä, joka mahdollistaa toisen puolen seisontavalojen käyttämisen, voidaan tien suuntaisesti pysäköidyssä autossa käyttää tien puoleista seisontavaloa. Tiehen luetaan kuuluvaksi myös pientareet, Kantola ohjeistaa.

Nouse autosta turvallisesti vilkkaan liikenteen keskellä

Jos ajoneuvo joudutaan esimerkiksi rikkoutumisen vuoksi pysäyttämään vilkkaalla tiellä, kannattaa heti sytyttää niin kutsutut varoitusvilkut.

Tarvittaessa autosta on hyvä nousta pientareen puolelta, koska ajokaistalle nouseminen aiheuttaa riskin jäädä takaa tulevan auton alle jopa päiväsaikaan, saati näkyvyyden ollessa rajoittunut.

– Kun ajoneuvo saadaan lopulta siirrettyä, kannattaa muistaa noukkia varoituskolmio mukaan. Näin se ei jää pyörimään tielle ja on seuraavalla kerralla matkassa mukana, Kantola muistuttaa.

Varoituskolmion lisäksi muutaman euron hintainen heijastinliivi voi pelastaa hengen. Kantola kannustaakin hankkimaan liivin ja ennen ajoneuvosta nousemista pukemaan sen päällensä.

Jos auto aiheuttaa haittaa tai vaaraa, ensisijaisesti se tulisi hinauttaa mahdollisimman pian pois paikalta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here