Täyssähköinen rallicrossin MM-sarja käynnistyy viikonloppuna

Rallicrossin MM-sarjan pääluokassa kilpaillaan tulevasta viikonlopusta alkaen RX1e-täyssähköautoilla.

Uusi aikakausi käynnistyy Hellin moottoriradalla Norjassa.

Lajin MM-sarjasta viime kaudella MM-pronssia ajanut Niclas Grönholm, 26, aloittaa uuden kauden maailman johtavana rakennuskoneiden valmistajana tunnetun CE (Construction Equipment) Dealer Teamin kuljettajana.

Talli kilpailee MM-sarjassa kahdella autolla. Tiimin toista autoa ajaa Ruotsin Klara Andersson, 22.

Uudet täyssähköautot nähtiin ensimmäisen kerran tositoimissa viime viikonloppuna MM-sarjaan valmistavassa kolmen päivän testitapahtumassa. Grönholm kertoo, että testien tuloksena omaa ajotyyliä piti melko merkittävästi muuttaa aiemmasta.

– Uutta ja outoa täyssähköautolla ajaminen oli monella tapaa. Hyvin erilainen auto ajaa, kun vertaa vastaavaan polttomoottoriautoon. Sähkömoottorit ovat edessä ja takana, ja niiden toimintaa ohjataan ohjelmiston avulla. Moottorien keskinäisen kommunikoinnin kanssa on opettelemista. Myös auto on edellistä painavampi, ja se vaikuttaa moneenkin eri asiaan, kuten jarrutuksiin.

– Kolme lyhyttä testipäivää takana ja siitä lähdetään huomenna historian ensimmäiseen MM-viikonloppuun Norjassa. Olisimme halunneet kokeilla ja säätää autossamme erilaisia asioita enemmän, mutta aika loppui kesken. Tilanne on toki sama kaikille. Uskon, että meillä on alkavaan sarjaan hyvä paketti. Huomenna se sitten nähdään, Grönholm toteaa.

Voitto tavoitteena

CE Dealer Teamin nelivetoisten täyssähköautojen rakentamisesta ja kilpailuttamisesta vastaa Grönholmin taustalta viime kausilta tutun GRX-SET World RX Teamin henkilökunnan avustamana Ruotsin vakioautojen STCC-sarjassa useita mestaruuksia voittaneen PWR Racingin sisartiimi PWR RX.

Tiimin kilpa-auto perustuu viime vuoden GRX-SET World RX Teamin autoon ja sen nimi on PWR RX1e.

– Meillä on aika sidotut kädet esimerkiksi säätää automme sähkömoottorien ohjausta. Mutta voimme valita etu- ja taka-akselien välisen vetosuhteen, säätää autoa lähtötilannetta varten ja pelata moottorijarrutuksen kanssa. Lisäksi voimme tietysti säätää jousitusta, joka on ainoa jäljellä oleva tuttu osa-alue viime vuoden Supercar-autosta.

Grönholm kertoo, että Hellin moottoriradalla Norjassa viikonloppuna ajettavasta MM-kauden avauksesta lähdetään hakemaan uuden aikakauden historiallista MM-voittoa.

– Tietysti voitosta aina haluaa ajaa ja se on selkeä tavoitteemme. Se (voitto) on aika paljon itsestä kiinni. Testeissä huomioimme, että näin nopealla aikataululla parhaiten uuden auton kanssa pääsee sinuiksi sopeuttamalla oma ajotapa uuden auton vaatimuksien mukaiseksi. Kun keskittyy joka erässä ottamaan hyvät startit niin en usko, että meillä on MM-avauksessa mitään hätää.

Tällainen on uusi RX1e-rallicrossauto

Rallicrossin MM-sarjan täyssähköautoilla kilpailtavan pääluokan nimi on RX1e. Luokan autoihin asennettavan sähkö- ja akkusarjan toimittaja on itävaltalainen Kreisel Electric. Täyssähköautot ovat nelivetoisia.

Sähköpaketti sisältää innovatiivisella jäähdytysjärjestelmällä varustetun 52,65 kWh:n akuston, 250 kW:n sähkömoottorit molemmille akseleille ja kaksi invertteriä.

Kysymyksessä on lajihistorian nopein kilpaväline, joka kiihtyy 500 kW (670 hv) huipputehon ja välittömästi käytettävissä olevan 880 Nm väännön ansiosta 0–100 km/h 1,8 sekunnissa eli nopeammin kuin formula 1-auto. Kiihtyvyyttä ja ajettavuutta on tehostettu sijoittamalla auton akusto optimaalista painojakautumaa varten mahdollisimman keskelle ja alas.

Vaikka sarjan autojen merkit ja korimallit ovat erilaisia, jokainen RX1e-luokan kilpa-auto käyttää samaa sähköistä voimansiirtoa.

Kilpailuformaattiin SuperPole

Rallicrossin MM-sarjan kilpailuformaatissa uutta on SuperPole-tapahtuma, joka ajetaan välittömästi vapaiden harjoitusten jälkeen. Jokainen MM-pisteistä kilpaileva kuljettaja ajaa seisovalla lähdöllä yhden aika-ajokierroksen, jonka tulos korvaa aiemman lähtöruudukkoarvonnan.

Yhden MM-osakilpailuviikonlopun formaatissa alkueriä on kolme, kahden MM-osakilpailun viikonlopuissa kaksi.

Alkuerien jälkeen ajetaan välierät, joiden tulos määrää lähtöpaikat semifinaaleihin. Kaksitoista nopeinta autoa selviää kahteen semifinaaliin, joista kolme nopeinta jatkaa kuuden auton finaaliin.

Rallicrossin MM-kalenteri 2022:

  • 14.8. Ramudden, Norja
  • 3.9. Riika, Latvia
  • 4.9. Riika, Latvia
  • 17.9. Montalegre, Portugali
  • 18.9. Montalegre, Portugali
  • 8.10. Spa-Francorchamps, Belgia
  • 9.10. Spa-Francorchamps, Belgia
  • 29.10. Barcelona, Espanja
  • 30.10. Barcelona, Espanja
  • 12.11. Nürburgring, Saksa
  • 13.11. Nürburgring, Saksa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän