Tässä tärkeimmät tiedot ja kuvat Volkswagenin ensimmäisestä ID-perheen GTX-mallista

Volkswagen laajentaa täyssähköisten mallien tarjontaa ja tällä kertaa esittelyvuorossa oli uusi ID.4 GTX. Volkswagen ID.4 GTX:n maailmanensi-iltaa vietettiin 28.4.2021.

Kuva: Volkswagen.

  • ID.-mallistoperhe kasvaa ja nyt siihen kuuluvat myös urheilulliset GTX-mallit. Kuten GTI ja GTE, GTX on seuraava luku Volkswagenin menestyksekkäässä urheilullisten mallien historiassa – ja nerokas siirtyminen täyssähköisiin malleihin.
  • Nelivetoinen GTX-malli on merkittävä lisäys ID.4-mallistoon, sen osuuden arvioidaan olevan yli kolmasosa mallin myynnistä.
  • Vastuullisuus ja urheilullisuus eivät sulje toisiaan pois. GTX tarjoaa hauskuutta ja päästötöntä ajomukavuutta laajalle asiakaskunnalle.
  • Neliveto kahdella sähkömoottorilla. ID.4 GTX on varustettu kahdella sähkömoottorilla, toinen etuakselilla ja toinen taka-akselilla. Yhdessä ne tuottavat tehoa maksimissaan 220 kW (299 hv)* ja toimivat nelivedon perustana – mallin ollessa ensimmäinen täyssähköinen neliveto ID.-mallistoperheessä.

Kuva: Volkswagen.

  • Urheilullista ajomukavuutta. Älykäs ajonhallintajärjestelmä luo ideaalin tasapainon maksimaalisen taloudellisuuden ja tehokkaan suorituskyvyn välille. ID.4 GTX kiihtyy 0–100 km/h 6,2 sekunnissa ja se saavuttaa sähköisesti rajoitetun huippunopeuden 180 km/h.
  • Pitkä toimintamatka. Akun nettokapasiteetti on 77 kWh, ja toimintamatka on jopa 475 km (WLTP).
  • Urheilullisen suorituskyvyn lisäksi GTX on yhtä käytännöllinen ja avara tiloiltaan kuin muutkin ID.4-mallit.
  • Myös GTX-malliin on saatavilla vetokoukku ja sen vetomassa on 1200 kg, eli 200 kg enemmän kuin muissa ID.4-malleissa.

Kuva: Volkswagen.

  • Eksklusiiviset muotoiluyksityiskohdat korostavat urheilullisen mutta elegantin lippulaivamallin ulkonäköä. GTX-mallin vakiovarusteisiin kuuluvat mm. mm. musta ulkokatto, antrasiitin värinen kattolinjan koristelista, 20 tuuman kevytmetallivanteet, IQ. Light-led-matriisiajovalot sekä etuosan ilmanottosäleikössä sijaitsevat led-valot.
  • Myös sisätilat henkivät urheilullisuutta useiden GTX-mallia korostavien yksityiskohtien ja erityisen istuinverhoilun muodossa.
  • Vastuullista sähköistä liikkumista kaikille. Volkswagenin sähköistyminen on täydessä vauhdissa. ID.4 GTX valmistetaan hiilineutraalisti läpi koko tuotantoketjun Zwickaun tehtaassa ja se myös luovutetaan asiakkaalle täysin hiilineutraalina. Vääjäämättömät päästöt tuotannossa kompensoidaan erilaisten ympäristöprojektien avulla.

Kuva: Volkswagen.

  • Helppoa latausta. Akku voidaan ladata vaihtovirralla maksimissaan 11 kW:n teholla. Tasavirralla ladattaessa käytössä on erittäin nopea latauskapasiteetti: 125 kW:n latausteholla lisää toimintamatkaa 320 kilometriä vain 30 minuutissa.
  • Suomessa Volkswagen ID.4 GTX: malliston hinnat alkavat 54 500 eurosta. Mallin myynti käynnistyy lähiviikkoina.
  • Ensimmäiset Volkswagen ID.4 GTX:t saapuvat Suomen Volkswagen-jälleenmyyjille kesällä 2021.

Kuva: Volkswagen.

* Maksimisähköteho 220 kW: Maksimiteho, joka on käytettävissä enintään 30 sekunnin ajan, laskettuna UN GTR -säännön nro 21 mukaan. Yksittäisissä ajotilanteissa käytettävissä olevaan tehoon vaikuttavat monet tekijät, kuten ympäristön lämpötila sekä korkeajänniteakun varaustila, lämpötila, kunto tai ikä. Erityisesti maksimitehon saaminen käyttöön edellyttää, että korkeajänniteakun lämpötila on 23–50 °C ja varaustila yli 88 %. Poikkeamat erityisesti edellä mainituista arvoista voivat johtaa tehon laskemiseen niin, ettei maksimiteho ole käytettävissä. Seisontailmastoinnin käytöllä voi epäsuorasti vaikuttaa akun lämpötilaan tietyssä määrin, ja esimerkiksi akkuvarauksen ylärajaa voi säätää autosta. Tietyllä hetkellä käytettävissä oleva teho näkyy auton tehonäytössä. Korkeajänniteakun optimaalisen ylläpidon kannalta suositeltava akkuvarauksen yläraja on 80 % (pitempien matkojen yhteydessä 100 %).

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!