Tämä rengas toimii myös ”potkurina”

Goodyear esittelee uusimman konseptirenkaansa Geneven autonäyttelyssä.

Goodyear Aero -konseptirengas on kaksi yhdessä -tyyppinen rengas, joka on kehitetty tulevaisuuden lentäville robottiautoille. Tämä konseptirengas toimisi sekä teillä ajettaessa että ”potkurina” taivaalla lennettäessä.

Kuva Goodyear.

Aero-konseptirenkaaseen sisältyy useita innovatiivisia ominaisuuksia

Multimodaalinen design: Aero on multimodaalinen kallistusroottorikonsepti. Se toimisi voimansiirtojärjestelmänä, joka siirtää ja absorboi voimaa tiehen ja tiestä perinteiseen suuntaan, ja ilma-aluksen työntövoimajärjestelmänä, joka tuottaisi nostovoimaa toiseen suuntaan. Tällaiseen käyttöön pystyvissä autoissa Aero tarjoaisi tulevaisuuden työmatkalaisille vapauden siirtyä saumattomasti tieltä taivaalle.

Ilmaton rakenne: Konseptirenkaan puolat kannattelisivat ajoneuvon painoa ja toimisivat potkurin siipinä, jotka tuottaisivat nostetta, kun rengas kallistetaan. Tämän ainutlaatuisen ilmattoman renkaan rakenne olisi niin joustava, että se vaimentaisi iskut tiellä ajettaessa, ja riittävän vahva suurilla nopeuksilla pyörimiseen käytettäessä roottorina nostovoiman tuottamiseksi.

Katso tästä muita rengasjuttuja.

Magneettinen työntövoima: Aero-konseptirengas tuottaisi kitkatonta työntövoimaa magneettisesti. Tämä mahdollistaisi suuret pyörimisnopeudet, joita maassa ajaminen, ja kun rengas kallistetaan, ajoneuvon ilmaan nostaminen ja sen eteenpäin ilmassa työntäminen edellyttäisi.

Optinen tunnistus: Aero-renkaassa käytettäisiin valoon perustuvia, kuituoptiikka-antureita, joilla seurattaisiin tieolosuhteita, renkaan kulumista ja renkaan rakenteen eheyttä.

Tekoäly: Tässä konseptirenkaassa olisi myös sisäänrakennettu tekoälyprosessori, joka yhdistäisi renkaan antureiden sekä autojen välisestä ja autojen ja infrastruktuurin välisestä tiedonsiirrosta saatavat tiedot. Tekoälyprosessori analysoisi näitä tietovirtoja ja suosittelisi niiden perusteella toimenpiteitä, jolloin ajoneuvo voisi siirtyä lento- tai ajotilaan, ja tunnistaisi ja ratkaisisi mahdolliset renkaaseen liittyvät ongelmat, ennen kuin ne tapahtuisivat.

Aero on vain konsepti, mutta Goodyear kehittää parhaillaan joitain sen teknologioita, kuten ilmatonta rakennetta ja älyrengasominaisuuksia. Muut sen teknologioista voivat toimia uusien ideoiden ja mahdollisesti uusien tuotteiden pohjana tulevaisuudessa.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!