Tällaisen sähköauton Škoda tuo ensi vuonna markkinoille — tarjolla viisi eri tehoversiota

Kuva: Skoda.

Škoda Enyaq iV on tyypillinen Škoda, mutta voimalinjaltaan täysin uusi ja erilainen. Škodan ensimmäinen täyssähköautojen skaalautuvaan MEB-perustekniikkaan pohjautuva auto soveltuu myös pitkille matkoille, sillä sen WLTP-kulutusmittauksen mukainen toimintamatka on enimmillään 500 kilometriä (ennakkotieto).

Škodan ensimmäinen täyssähkö-katumaasturi on 4648 mm pitkä, 1877 mm leveä ja 1618 mm korkea. Akseliväli on 2765 mm ja tavaratilan tilavuus 585 litraa.

Tavaratilan kuormauskorkeus on katumaasturimalliksi matala, minkä ansiosta painavampienkin tavaroiden kuormaaminen on helpompaa.

Enyaq iV valmistetaan Mladá Boleslavissa

Škoda Enyaq iV on Volkswagen-konsernin MEB-perustekniikan ensimmäinen automalli, joka tehdään muualla kuin Saksassa. Enyaq iV valmistetaan Škodan päätehtaalla Mladá Boleslavissa samalla tuotantolinjalla kuin skaalautuvaan MQB-perustekniikkaan pohjautuvat polttomoottoriautomallit.

Kuva: Skoda.

Tarjolla kaksi vetotapaa, kolme akkukokoa ja viisi tehoversiota

Perusmalleissa on taakse asennettu moottori ja takaveto. Tämä rakenneratkaisu luo tekniikan sillan Škodan automallien historiaan. Tehokkaimmissa malleissa on eteen asennetulla toisella sähkömoottorilla toteutuva neliveto.

Tehokkaimmalla Škoda Enyaq iV -mallilla voidaan vetää jopa 1200 kilon perävaunua.

Tarjolla on kaikkiaan viisi tehoversiota ja kolme akkukokoa

Perusmalli on Škoda Enyaq iV 50, jonka litiumioniakun bruttokapasiteetti on 55 kWh (nettokapasiteetti 52 kWh). Taakse asennetun sähkömoottorin teho on 109 kW, ja toimintamatka on 340 kilometriä.

Teholtaan 132-kilowattisen Enyaq iV 60 -mallin toimintamatka on 390 kilometriä. Tämän automallin akun kapasiteetti on 62 kWh (nettokapasiteetti 58 kWh).

Takavetoisen ja 150 kilowatin tehoisen Enyaq iV 80 -mallin toimintamatka on WLTP-kulutusmittausajon perusteella 500 km. Sen akkukapasiteetti on 82 kWh (nettokapasiteetti 77 kWh).

Tämänkokoinen akku on myös niissä kahdessa mallissa, joissa on lisänä sähkömoottori myös edessä: nelivetoisten 80X– ja vRS-mallien tehot ovat 195 kW ja 225 kW.

Enyaq iV -malliston suorituskykyisin malli kiihtyy 6,2 sekunnissa nollasta nopeuteen 100 km/h ja saavuttaa huippunopeuden 180 km/h. Kummankin nelivetoisen mallin toimintamatka on 460 kilometriä.

Pikalatauksella akku latautuu 80-prosenttisesti jo 40 minuutissa

Škoda Enyaq iV:n akku voidaan ladata kolmella eri tavalla. Tavallisesta 230 voltin kotitalouspistorasiasta akkua voidaan ladata 2,3 kW:n teholla.

Julkisella tai kiinteistöön asennetulla 11 kilowatin latauslaitteella akku saadaan  ladattua vaikka yön aikana. Silloin akun lataaminen kestää akun koosta riippuen 6‒8 tuntia.

Kolmantena vaihtoehtona ovat julkiset latausasemat, joiden lataustavoista nopein on 125 kW:n DC-tasavirtapikalataus. Sillä Enyaq iV:n akun varaustilan saa nostettua 10 prosentista 80 prosenttiin jo 40 minuutissa.

Enyaq iV:ssä on edistykselliset liitettävyysmahdollisuudet ja tietoviihdejärjestelmät: Kuljettaja näkee kaiken tärkeän tiedon kojelaudan 13-tuumaisesta keskusnäytöstä sekä tarjolla olevasta lisätyn todellisuuden tuulilasinäytöstä.

Autosta on jatkuva internetyhteys.

Škoda Enyaq iV:n sarjatuotanto käynnistyy vuoden 2020 lopulla. Lanseeraus eri maissa on suunniteltu alkuvuoteen 2021.

Alkuvaiheessa myyntiin tulee Founder’s Edition -erikoismalli, jossa on erikoisvarustus ja muista Enyaq-malleista erottuva ulkonäkö.

Sitä tullaan valmistamaan 1895 kappaleen rajoitettu erä kunnioittamaan Škodan perustamista vuonna 1895 ja siitä kulunutta 125 vuotta.

Huom: Kaikki arvot ovat ennakkotietoja.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here