Tällainen on uusi Hyundai Santa Fe

Hyundai

6.3.2018 17.05

Ensimmäinen Santa Fe esiteltiin vuonna 2001, jonka jälkeen Hyundai on myynyt SUV-mallejaan Euroopassa yli 1,5 miljoonaa kappaletta, niistä yli 400 000 on ollut Santa Fe -malleja.

Nyt Hyundai esitteli Genevessä neljännen sukupolven Santa Fe -katumaasturista.

Uusi malli on 4 770 mm pitkä, 1 890 mm leveä ja sen akseliväli on 2 765 mm. Toisen rivin jalkatilaa on kasvatettu 38 mm ja istuimet ovat 18 mm aiempaa korkeammalla. Myös kulkua kolmannelle istuinriville on helpotettu ja pääntilaa kasvatettu 22 mm. Auton tavaratilaa on kasvatettu 40 litraa 625 litraan.

Uuden Hyundai Santa Fen muotoilu on Hyundain SUV-perheestä tuttu. Uutuus esittelee nelivetoisen HTRAC*-järjestelmän, jossa Hyundain seuraavan sukupolven nelivetotekniikka jakaa voiman ja jarrutustehon etu- ja takapyörille ajotilanteen mukaan tukien kuljettajaa vaikeissa ajo-olosuhteissa.

Auton aiempaa suurempi vääntömomentti säätyy pyörien pidon ja ajoneuvon nopeuden perusteella siirtäen sport-tilassa jopa 50 % väännöstä takapyörille. Eko-tilassa Santa Fe siirtää voiman pelkästään etupyörille.

Uuden sukupolven Santa Fehen on tarjolla kaksi dieselmoottoria ja bensiinimoottorivaihtoehto, jotka täyttävät uudet polttoainetaloudellisemmat Euro 6C -standardit.

R 2.0 -dieselmoottorissa on valittavana kaksi 397 Nm vääntävää versiota, 150 hv (110 kW) ja 182 hv (134 kW). Vaihteistoksi on valittavissa kuusivaihteinen manuaalivaihteisto tai uudelleen kehitetty kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto.

Voimakkaassa 2,2-litraisessa CRDi-dieselmoottorissa tehoa on 197 hv (144 kW) vääntömomentin ollessa 436 Nm. Polttoainetehokkuutta on parannettu uudella 8-vaihteisella automaattivaihteistolla. Dieselmoottorivaihtoehdot ovat valittavissa joko etuvetoisena tai nelivetoisena.

2,4-litrainen Theta II -bensiinimoottori puolestaan tarjoaa tehoa 185 hv (136 kW). Moottorin vääntömomentti on 241 Nm ja se on yhdistetty kuusivaihteiseen automaattivaihteistoon ja nelivetoon.

Innovatiivinen Rear Occupant Alert seuraa takaistuimia matkustajien havaitsemiseksi ja hälyttää kuljettajan lähtiessä autosta tai takaovien avaamisesta.
Risteävästä liikenteestä varoittava järjestelmä ei ainoastaan varoita kuljettajaa takaa lähestyvistä ajoneuvoista, vaan se myös käyttää jarruja automaattisesti törmäyksen uhatessa.

Safety Exit Assist auttaa estämään matkustajien nousemista autosta takaa tulevan liikenteen eteen lukitsemalla ovet väliaikaisesti ennen avaamista.

Uuden Hyundai Santa Fen passiivista turvallisuutta on parannettu toteuttamalla autoon jäykempi kori, joka suojaa paremmin matkustajia törmäystilanteessa. Käyttämällä kuumasaumaustekniikkaa auton kokonaispainoa on saatu pienennettyä samalla, kun se antaa huipputason törmäysturvallisuuden. Takaikkuna on peräti 41 prosenttia aiempaa suurempi antaen hyvän näkyvyyden auton taakse.

Hyundai tarjoaa Santa Fehen monipuoliset liitettävyyspalvelut. Lisävarusteena oleva kahdeksan tuuman infotainment-järjestelmä käsittää navigointi, media- ja liitettävyysvalmiudet ja se tukee Apple CarPlay ja Android Auto -palveluita. Santa Fessä on myös Hyundain uusi head-up-display-tuulilasinäyttö, joka välittää selkeälukuisesti tarpeelliset ajo- ja turvallisuustiedot kuljettajan näkökenttään kahdeksan tuuman kuva-alalle.

Uutta Santa Fetä odotetaan saapuvaksi Suomeen toisella vuosipuoliskolla. Suomen hintoja ei ole vielä vahvistettu.

* H = Hyundai, trac = tractio

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here