Tällainen on tämän vuoden Škoda Student Car, Škoda Slavia

Kuva: Skoda.

Škodan ammattikoulun 31 opiskelijan ryhmä suunnitteli seitsemännen Student Car -konseptiauton linkittäen nykypäivän ja menneen ajan, todetaan Škodan tiedotteessa.

Korimalliltaan avoin Škoda Slavia kunnioittaa tiedotteen mukaan Škoda Auton 125-juhlavuotta kantamalla samaa nimeä, jolla Václav Laurinin ja Václav Klementin vuonna 1895 perustaman yrityksen ensimmäiset polkupyörät tunnettiin.

Perheautokokoluokan Škoda Scala -sarjatuotantomallin pohjalle syntynyt spider-malli on kokonaisilmeeltään itsevarma sisältäen jännittäviä muotoilupiirteitä autoilun pioneeriajalta, jolloin automobiileissa ei ollut kiinteitä kattoja.

Ensimmäisistä luonnoksista varsinaiseen rakentamiseen saakka opiskelijat tekivät jokaisen vaiheen itse apunaan Škoda-ammattilaiset muotoilun, tuotannon ja teknisen tuotekehityksen osastoilta.

Kuva: Skoda.

Vuodesta 2014 alkaen on toteutettu joka vuosi Student Car -konseptiautoprojekti.

Seitsemännen Škoda Student Car -konseptiauton pohjaksi viiden naisopiskelijan ja 26 miesopiskelijan ryhmä valitsi Škoda Scalan.

Tästä perheautoluokan hatchback-mallista he tekivät unelmiensa auton: poikkeuksellisen sporttisen spiderin. Autolleen he päättivät valita nimen Slavia kunnioittamaan Škoda Auton juhlavuotta ja muistuttamaan Václav Laurinin ja Václav Klementin perustaman yrityksen ensimmäisistä, samalla nimellä myydyistä polkupyöristä.

Škoda Slavia -spiderin suorituskyvyn takaa Scala-mallistosta 1,5 TSI -bensiinimoottori teholtaan 110 kW (150 hv), jonka voima välittyy etupyörille seitsemänvaihteisen dsg-kaksoiskytkinvaihteiston kautta.

Muita sarjatuotantomallista otettuja komponenttikokonaisuuksia ovat etu- ja taka-akseli, ohjaus, koko elektroniikka ja sähköjärjestelmä sekä avustinjärjestelmät. Myös muunneltava digitaalinen Virtual Cockpit -mittaristo ja tietoviihdejärjestelmä ovat peräisin sarjatuotantomallista.

Kuva: Skoda.

Slavia Spiderin inspiraatiolähteenä Škoda 1100 OHC -urheiluautoprototyyppi

Slavia Spiderin ideaa kehitellessään opiskelijat löysivät historiasta mallin Škoda 1100 OHC.

Tämä vuonna 1957 esitelty urheiluautoprototyyppi oli kaksipaikkainen avoauto, jonka Škoda suunnitteli kestävyyskisoja varten. Autossa oli matala, erittäin aerodynaaminen lasikuituvahvisteisesta muovista valmistettu kori.

Vain 550 kiloa painaneen Škoda 1100 OHC -mallin voimanlähteenä oli 92-hevosvoimainen 1,1-litrainen nelisylinterinen moottori, jolla perävälityksestä riippuen saavutettiin huippunopeus 190‒200 km/h.

Tämä auto on yksi Škodan 119-vuotisen moottoriurheiluhistorian kuuluisuuksista. Yksi prototyypeistä on nykyään esillä Mladá Boleslavissa sijaitsevassa Škoda-museossa.

Kuva: Skoda.

Korirakenteessa huomattavia muutoksia

Scala-hatchbackin muuttamiseksi Škoda 1100 OHC -mallin kaltaiseksi Slavia-avomalliksi opiskelijat tekivät koriin huomattavia muutoksia, suunnittelivat monta rakennealuetta uudelleen ja mukauttivat olemassa olevia rakenteita.

He vahvistivat pohjarakennetta, poistivat katon ja hitsasivat takaovet kiinni. Näin perheautokokoluokan viisipaikkainen hatchback muuttui kaksipaikkaiseksi.

Ilmavirtauksen ohjaamiseksi auton yli opiskelijat suunnittelivat istuimien taakse takakansipinnan, jossa on kaksi speedster-tyylistä kohoumaa. Ne sulautuvat uuteen takaluukkuun, johon on integroitu takaspoileri.

Opiskelijat kiinnittivät erityistä huomiota A-pilareiden ja ovien linjojen sulavuuteen. Škoda Kodiaq RS -mallista otettiin 20-tuumaiset kevytmetallivanteet. Jarrut ja pyörännavat ovat peräisin Octavia RS -mallista. Rakenteeltaan muutetussa pohjassa on modifioitu pakoputkisto.

Kuva: Skoda.

Erikoishelmiäisväri White Crystal Blue

Konseptiauton hohto on saatu aikaan korin White Crystal Blue -värillä, jota etu- ja takahelman sekä sivuhelmojen mustat kontrastiyksityiskohdat korostavat.

Valkoisessa hightech-maalauksessa on kolme kerrosta, joilla syntyy sinertävä helmiäisefekti. Sen tehosteena ovat Škoda-tyylisten korilinjojen neonsiniset korostukset sekä jäähdyttimen Škoda-säleikkö ja merkkilogo konepellissä.

Led-valaistus kynnyspalkkien alapinnassa Scala Monte Carlo -erikoismallin tapaan ja kevytmetallivanteiden takana on ohjelmoitavissa: sillä voidaan toteuttaa ulkopuolen tunnelmavalaistus värivaihtoehtoina sininen, punainen ja valkoinen – siis Tšekin lipun värit.

Valaistu Škoda-tekstilogo perässä myös kahdentaa takavilkut, jarruvalot ja peruutusvalot. Etuovien Drive 125 Years -logot kertovat Škodan perustamisen juhlavuodesta.

Kuva: Skoda.

Sporttiset sisätilat valkoisin korostuksin

Urheilullisen sisätilan kohokohtana ovat Sparcon valmistamat kisaistuimet, joissa on nelipisteturvavyöt ja istuinosan sekä selkänojan verhoilu mustaa rei’itettyä nahkaa.

Istuimien sivuosien verhoiluna on musta hiilikuitunahka valkoisin koristesaumoin. Nämä näyttävät saumat löytyvät myös monista muista mustalla nahkalla verhoillusta sisätilan elementeistä kuten keskikyynärnojasta, valitsinvivun suojuksesta, seisontajarrukahvan suojuksesta sekä sisätilan takaosan verhouksista.

Sama väriyhdistelmä koristaa lisäksi ohjauspyörän kehän alempaa kahta kolmasosaa; kehän ylin kolmannes on valitsinvivun nupin lailla verhoiltu valkoisella nahkalla.

Katso tästä muita Skoda Student Car -projekteja.

Katseita erityisesti vangitseva yksityiskohta on hattuhyllyosan musta nahkaverhoilu, jossa on kaksi kirjailtua Tšekin vaakunaleijonaa kahden upotetun bassokaiuttimen kohdalla.

Äänentoistojärjestelmän subwoofer-kaiuttimen teho on 2250 wattia ja muiden kaiuttimien yhteisteho 320 wattia.

Slavia Spiderin tavaratilasta löytyy kaksi Škoda-sähköpotkulautaa. Kokoon taittuva sähköpotkulauta on kätevä ja ympäristövastuullinen ratkaisu pysäköidyn auton ja lopullisen määränpään välisen ns. viimeisen kilometrin taittamiseen.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here