Tälläinen on Suomeen kesällä tuleva Hyundai Ioniq 5 -sähköauto

Hyundai Motor Company on julkistanut maailmanensiesittelyssä täysin uuden Hyundai Ioniq 5 -sähköauton: keskikokoisen crossoverin (CUV). Hyundai Ioniq 5 on ensimmäinen uuden täyssähköisen Ioniq-tuoteperheen malli.

Ioniq 5 rakennetaan Hyundain uuden sähköautoja varten kehitetyn E-GMP-alustan (Electric-Global Modular Platform) päälle. Tämä mahdollistaa erittäin pitkän akselivälin, uudenlaisen sisustuksen ja erittäin nopean suuritehoisen latauksen.

Lisäksi alusta tarjoaa mahdollisuuden käyttää autoa virtalähteenä (V2L, Vehicle-to-Load), kehittyneet liitettävyystoiminnot sekä kuljettajaa avustavat järjestelmät (ADAS) tarjoten uudenlaisen autoilukokemuksen.

Kuva: Hyundai.

Pitkä akseliväli ja ainutlaatuiset mittasuhteet

Hyundain muotoilijat toivat viimeistä tekniikkaa edustavat Parametric Pixel -valot auton keulaan ja perään. Ne nähdään myös tulevissa Ioniq-malleissa.

Auton keula on varustettu Hyundain ensimmäisellä simpukankuorimaisella konepellillä, jonka ansiosta saumat osien välillä ovat hyvin pienet. Ratkaisu parantaa auton aerodynamiikkaa.
Etupuskurissa huomion vievät V-muotoilu ja pikselimäiset päiväajovalot, joiden tyyli toistuu myös auton perässä.

Ioniq 5:n ovien sisältä esiin nousevat ovenkahvat mahdollistavat pienemmän ilmanvastuksen.

Aerodynaamisesti muotoillut kevytmetallivanteet tarjotaan Suomessa lanseerausvaiheessa 19 tuuman koossa, 20-tuumaisen vaihtoehdon tullessa myöhemmin saataville.

Pitkän akselivälin ansiosta Ioniq 5:n crossover-mallinen muoto mahdollistaa ainutlaatuiset mitat ja pienet ylitykset. Auton pituus on 4 635 mm, leveys 1 890 mm, korkeus 1 605 mm ja akseliväli jopa 3 000 mm. Ioniq 5 tarjoaa D-segmentin tilat keskikokoisessa crossover-luokassa.

Kuva: Hyundai.

Siirrettävä keskikonsoli

Hyundai Ioniq 5 erottuu muista keskikokoisista crossovereista, koska E-GMP-alusta tarjoaa suoran, tasaisen lattian, jonka alle auton korkeajänniteakku on sijoitettu. Lisäksi se mahdollistaa uudenlaisen sisätilasuunnittelun ja suuret jalkatilat.

Ioniq 5:n 3 000 millimetrin akseliväli on jopa 100 mm suurempi kuin Hyundain lippulaivamallissa, SUV-tyyppisessä Palisadessa. Uutuus tarjoaakin suuren henkilöauton tilat keskikokoiseen crossoveriin.

Universal Island on siirreltävä keskikonsoli, joka voi liukua jopa 140 millimetriä. Liukuva keskikonsoli tarjoaa matkustusmukavuutta, joustavuutta ja mahdollistaa myös autosta poistumisen vain yhdeltä puolelta, esimerkiksi ahtailla kadunvarsipaikoilla.

Ioniq 5 on varustettu sähkösäätöisillä etupenkeillä. Istuimien selkänojat voi tarvittaessa taittaa matalalle. Hyundai on ohentanut selkänojien paksuutta 30 %, mikä tarjoaa enemmän tilaa takapenkille. Tämä mahdollistaa sisätilojen säätämisen tarpeen ja tilanteen mukaan.

Yhdellä suurella lasielementillä, ilman tukirakenteita, toteutettu katto tarjoaa matkustajille tilantunnetta.

Ioniq 5:n tavaratila on kooltaan 531 litraa. Se laajenee jopa 1 600 litraan, kun takapenkkien selkänojat taitetaan alas. Takapenkkejä voi myös siirtää eteenpäin 135 millimetriä ja selkänojat voidaan taittaa 40:60-suhteessa. Tämän lisäksi myös auton etuosassa on 57 litran tavaratila.

Auton modulaarinen kojelauta sisältää viihde- ja hallintatoimintoja varten 12-tuumaisen kosketusnäytön ilman painikkeita sekä kehyksettömän 12-tuumaisen digitaalisen mittariston. Ioniq 5:n infotainment-järjestelmä on Hyundain ensimmäinen, jossa on mukana Jong-e-graafinen käyttöliittymä. Se tarjoaa erilaisia tunnelma-asetuksia, kuten pehmeä, herkkä ja ylevä.

Asiakkaat voivat valita kolmesta sisustan väripaketista: vakiovarusteena tarjotaan Obsidian Black ja Dark Pebble Gray/Dove Gray, lisävarusteena ovat saatavilla Dark Teal/Dove Gray.

Kuva: Hyundai.

Kestävät, ympäristön huomioivat valinnat

Monet osat sisustuksesta, kuten istuimet, niskatuet, ovenkahvat, lattia ja kyynärtuet on tehty ympäristöystävällisistä, kestävästi tuotetuista materiaaleista kuten kierrätetyistä PET-pulloista, kasvi- ja villakuiduista, kasvipohjaisilla aineilla käsitellystä nahasta ja kasvipohjaisista maaleista.

Ioniq 5 voidaan myös varustaa aurinkopaneelikatolla, jonka avulla auton suurjänniteakkua on mahdollista ladata. Tämä tekee auton lataamisesta entistäkin tehokkaampaa ja vähäpäästöisempää ja parantaa auton ajokantamaa. Aurinkopaneelikatto tulee Suomen varustevalikoimaan tarjolle myöhemmin.

Kuva: Hyundai.

Kaksi akkukokoa

Ensimmäisten Suomeen tuotavien autojen suurjänniteakun kapasiteetti on kahdesta vaihtoehdosta suurempi, 72,6 kWh. Auton saa kahdella erilaisella moottorivaihtoehdolla: joko vain takavetoisena tai nelivetoisena siten, että sekä etu- että taka-akselilla on oma moottorinsa.

Malliston huipulla on 155-kilowattinen takamoottori ja 70 kilowatin etumoottori, jotka yhdessä mahdollistavat nelivedon. Takamoottori tarjoaa 350 Nm vääntöä, etumoottorin vääntäessä 255 Nm. Voimapaketti yhdistettynä 72,6 kWh akustoon mahdollistaa kiihdytyksen nollasta 100 km/h nopeuteen 5,2 sekunnissa.

Hyundai Ioniq 5:n toimintamatka asettuu noin 470-480 kilometriin (WLTP). Uutuus tarjoaa myös 1 600 kg:n vetomassan.

Huippunopea suurteholataus ja kehittynyt Vehicle-to-Load (V2L) -tekniikka

Ioniq 5:n E-GMP-alusta mahdollistaa lataamisen sekä 400- että 800-voltin pikalatausteknologioilla.

Ajoneuvoalustan toimintajännite on 800 volttia, mutta sitä voidaan ladata tavallisilla 400 voltin pikalatureilla ilman erillisiä adaptereita tai lisäosia.

Monilatausjärjestelmä käyttää sekä moottoria että invertteriä nostaakseen 400 voltin latausjännitteen 800 volttiin mahdollistaen vakaan latauksen.

350 kilowatin pikalaturilla Ioniq 5 latautuu 10 % varaustasolta 80 % tasolle vain 18 minuutissa. Ioniq 5:n käyttäjät tarvitsevat vain viisi minuuttia sadan ajokilometrin lataamiseen (WLTP-syklin mukaan).

Ioniq 5 mahdollistaa sähköisen ja liikkuvan elämäntyylin myös uudenlaisella V2L-toiminnolla. Se mahdollistaa sähkölaitteiden, kuten sähköpolkupyörien, -potkulautojen ja leiriytymistarvikkeiden lataamisen matkan aikana ja kohteessa. V2L-toiminto tarjoaa enintään 3,6 kW tehoa, mikä vastaa tavallista kotipistorasiaa 16 ampeerin sulakkeen takana.

Auton hallinta älypuhelimella

Ioniq 5:n saumattomat yhdistettävyyspalvelut mahdollistavat kehittyneen, digitaalisen käyttökokemuksen. Laaja, muokattava tuplanäyttö kattaa 12-tuumaisen kosketusnäytön ja 12-tuumaisen kehyksettömän mittaristonäytön, jonka näkymää voidaan muokata kuljettajan tarpeen mukaan.

Hyundai tarjoaa myös uusimman version Bluelink-telematiikkapalvelusta, joka mahdollistaa auton hallinnan älypuhelimella. Etälataustoiminnolla Ioniq 5:n kuljettaja voi käynnistää ja lopettaa latauksen älypuhelinsovelluksen painikkeen painalluksella.

Lämmityksen/viilennyksen etähallinta mahdollistaa toimintojen ajastamisen, kun Ioniq 5 on kytketty lataukseen.

Ioniq 5:ssä on laadukas Bosen äänentoistojärjestelmä. Sen kahdeksan kaiutinelementtiä, myös subwoofer, on sijoitettu ympäri autoa korkealuokkaisen kuuntelukokemuksen mahdollistamiseksi.

Tuulilasinäyttö lisätyllä todellisuudella

Ensimmäistä kertaa Hyundailla Ioniq 5:ssä on lisättyä todellisuutta (AR, Augmented Reality) hyödyntävä tuulilasinäyttö, joka muuntaa tuulilasin isoksi näytöksi.

Kuljettaja voi käyttää AR-toimintoja esittämään tietoja esimerkiksi navigoinnista, kehittyneistä turvallisuustoiminnoista ja auton ympäristöstä suoraan näkökenttään. Näin kuljettajan on mahdollista tulkita näkemäänsä nopeasti ja pitää huomionsa tiessä.

Ioniq 5 on varustettu Hyundai SmartSense-tekniikan uusimmalla versiolla. Se on kuljettajaa avustava järjestelmä (ADAS, Advanced Driver Assistance System), joka tarjoaa parhaan mahdollisen turvallisuuden ja mukavuuden tien päällä. Ioniq 5 on ensimmäinen Hyundain malli, joka tarjoaa Highway Driving Assist 2 -järjestelmän (HDA 2).

HDA 2 tekee matka-ajosta mukavampaa. Eteenpäin suunnatun kameran, tutkan ja karttatietojen avulla se hallinnoi auton nopeutta ja ylläpitää etäisyyttä edellä ajavaan samalla, kun se pitää auton keskellä kaistaa. Järjestelmä voi myös avustaa kuljettajaa kaistanvaihdossa.

Katso tästä muita juttuja Hyundai Ioniq 5 -mallista.

Muita kuljettajaa avustavia järjestelmiä ovat muun muassa automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, katvealueen varoitusjärjestelmä, älykäs nopeusrajoitusavustin, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä ja kaukovaloautomatiikka.

Ioniq 5 pitää huolta myös takapenkin matkustajien turvallisuudesta takaovien automaattisella turvalukituksella. Se pitää takaoven lukittuna, jos viereisen kaistan liikenne sitä vaatii.

Erilaiset pysäköintiavustimet tekevät auton pysäköinnistä aiempaa helpompaa. Kauko-ohjattu etäpysäköintiavustin mahdollistaa auton ajamisen parkkiruutuun ja pois sieltä ajoneuvon ulkopuolelta käsin. Avustin mahdollistaa sekä kohtisuoraan pysäköinnin, että taskuparkkiin ajamisen auton älyavainta käyttäen.

Auton ympäristöä havainnoiva 360° kamerajärjestelmä käsittää useita kameroita, jotka tarjoavat kuljettajalle 360°-asteen näkymän auton ympärille. Tämä mahdollistaa pysäköinnin ahtaisiin ruutuihin. Peruutuspysäköintivaroitin varoittaa törmäyksen vaarasta peruutettaessa. Risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä voi hälyttää äänimerkillä ja viestinä näytöllä tai jarruttaa autoa.

Ioniq: lisää tulossa

Hyundai Ioniq 5 on valmistajan ensimmäinen askel alusta alkaen kokonaan sähköisiksi suunniteltujen autojen tiellä, vieden Hyundain taas askeleen lähemmäksi puhdasta liikkumista.

Ioniq 5:n jälkeen Hyundai laajentaa täysin sähkökäyttöisten autojen valikoimaansa sedan-tyyppisellä Ioniq 6 -sähköautolla sekä Ioniq 7:lla, joka on iso sähkömaasturi (SUV).

Hyudai Ioniq 5 -mallia odotetaan Suomeen kesällä 2021. Hintoja ei ole vielä vahvistettu.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!