Tällainen on Skodan tuleva pienempi katumaasturi

17.9.2017 21.05

Škoda jatkaa mallistonsa laajentamista uudella Karoq -katumaasturimallilla. Malli on pienempi kuin
Škodan Kodiak-malli.

Škoda Karoq on täysin uusi kompaktin kokoluokan katumaasturi. Uuden katumaasturimallin pituus on 4,382 metriä, leveys 1,841 metriä ja korkeus 1,605 metriä. Autossa on 2,638 metrin akseliväli (nelivetoisessa mallissa 2,630 m).

Uuden Karoq-mallin tavaratila vetää 521 litraa, kun takaistuimet ovat normaaliasennossa. Takaistuimien kääntäminen alas suurentaa tavaratilan 1 630 litraan.

Jos autossa on Varioflex-takaistuinjärjestelmä, tavaratilan koko takaistuimia kääntämättä on muunnettavissa välille 479 ja 588 litraa. Takaistuimet voi myös irrottaa autosta kokonaan. Silloin tavaratilaa on peräti 1 810 litraa.

Uudessa Karoq-katumaasturissa on vakiona joko 16- tai 17-tuumaiset vanteet, joita on tarjolla kolmet erilaiset. 17-, 18- ja 19-tuumaisia kevytmetallivanteita on saatavilla lisävarusteena.

Monta tietoviihdejärjestelmää

Tietoviihdejärjestelmissä on Škodan mukaan edistykselliset toiminnot, käyttöliittymät ja kapasitiiviset kosketusnäytöt. Columbus- ja Amundsen-navigointijärjestelmillä autoon voidaan toteuttaa langaton WiFi Hotspot-lähiverkko.

Columbus-järjestelmään on saatavilla 4G SIM-korttipaikka. Internetyhteys perustuu tämän hetken nopeimpaan matkapuhelinstandardiin, joten matkustajat pystyvät ajon aikana puhelimillaan ja tableteillaan surffaamaan netissä ja kirjoittamaan sähköposteja yhteyksien takkuamatta.

Tarjolla on neljä erilaista tietoviihdejärjestelmää: Swing- sekä Bolero-audiojärjestelmät sekä Amundsen- ja Columbus-navigointijärjestelmät. Bolero-, Amundsen- ja Columbus-tietoviihdejärjestelmissä on kirkaslasinäyttö.

Swing-audiojärjestelmä sisältää kahdeksan kaiutinta, 6,5-tuumaisen näytön, sd-muistikorttipaikan ja kaksi usb-liitäntää (yksi edessä ja lisänä toinen takana), joita voidaan käyttää mobiilipäätelaitteiden lataamiseen. Bluetooth-yhteys älypuhelimelle ja 230 voltin pistorasia keskikonsolin takaosaan on myös tarjolla.

Bolero-audiojärjestelmän tarkkapiirtoisessa 8-tuumaisessa näytössä on kirkaslasinäyttö ja täsmällinen kosketustunnistus. Lisäksi tämä järjestelmä osaa lukea tekstiviestit ääneen, ja viestejä voidaan kirjoittaa näytöltä. Järjestelmään sisältyy Bluetooth-yhteys älypuhelimien ja MP3-soittimien helppoa käyttämistä ja ohjaamista varten, kahdeksan kaiutinta ja SmartLink+.

Amundsen-navigointijärjestelmä perustuu Bolero-tietoviihdejärjestelmään. Se sisältää näyttögrafiikaltaan tyylikkään navigoinnin ja langattoman Wifi-lähiverkon.

Kaksiviritintekniikka takaa hyvän radiovastaanoton, ja kolmas viritin on tarkoitettu TMC-liikennetiedotuksille. Integroitua langatonta WiFi-lähiverkkoa käyttäen matkustajat voivat ajon aikana omalla mobiilipäätelaitteellaan surffata netissä, kuunnella musiikkia suoratoistolla ja lähettää sähköposteja. Langattomaan lähiverkkoon voi yhdistää jopa kahdeksan mobiililaitetta.

Columbus-navigointijärjestelmä on  Karoqin paras tietoviihdejärjestelmä. Amundsen-järjestelmän ominaisuuksien lisänä siinä on sisäinen 64 GB muisti sekä dvd- ja cd-soittimet.

Eleohjaus

Lisävarusteena saatava 4G-/LTE SIM-korttimoduuli takaa nopean internetyhteyden. Järjestelmän 9,2-tuumainen näyttö on tarkkuudeltaan 1280 × 640 pikseliä. Navigoinnin kohteet voidaan syöttää tekstinä tai puhekäytöllä.

Perinteisen käyttökonseptin täydennyksenä uudessa Karoq-mallissa on toteutettu eleohjaus, jolla voidaan ohjata tiettyjä Columbus-navigointijärjestelmän toimintoja.

Kamera tunnistaa eleliikkeet, jotka kuljettaja kädellään tekee keskikonsolin alueella. Siten kuljettaja pystyy katsettaan tiestä kääntämättä selaamaan tietoviihdejärjestelmän näytön valikoissa käden eleliikkeillä.

Uudet Škoda Connect -mobiilipalvelut ovat 4G yhteensopivia ja se jakautuu kahteen toimintojen pääluokkaan: Infotainment online -toimintoja käytetään tiedon hankkimiseen ja navigointiin; Care Connect -toiminnoilla saadaan avustusta ja apua auton vikatilanteissa tai hätätapauksissa.

Hätäpuhelu-toiminto tulee vakiovarusteeksi Euroopan maissa vuonna 2018. Se on jo nyt käytettävissä Škodan Care Connect -toimintona.

Muita online-palveluja voidaan käyttää mobiililaitteeseen ladattavalla Škoda Connect -sovelluksella. Näiden palvelujen avulla voidaan älypuhelimella esimerkiksi tarkastaa ja asettaa auton tiettyjä toimintoja sekä paikallistaa auton sijainti.

SmartLink+ sisältää yhteensopivuuden Apple Carplay, Android Auto ja MirrorLink -toimintojen kanssa ja se saatavilla perustason Swing-tietoviihdejärjestelmään. SmartLink+ on vakiovaruste muiden tietoviihdejärjestelmien yhteydessä. Matkapuhelinlokeroon liittyy älypuhelimen langaton latausmahdollisuus.

Suurin perävaunumassa 2000 kg

Škoda Karoqiin on saatavilla monipuoliset avustinjärjestelmät. Mukavuutta lisääviä järjestelmiä ovat pysäköintiavustin, kaista-avustin ja liikenneruuhka-avustin.

Kaistanvaihtovaroitin, ennakoivan jalankulkijasuojan sisältävä automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja hätätila-avustin parantavat turvallisuutta.

Škoda Karoqin suurin sallittu perävaunumassa on 2 000 kiloa. Uusi perävaunun peruutusavustin auttaa ohjaamisessa, kun autolla peruutetaan hitaasti.

Lisäksi Škoda Karoqiin saatavat avustinjärjestelmät säilyttävät etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon, turvaavat kaistan vaihtamista, varmistavat omalla kaistalla pysymisen, tunnistavat liikennemerkit ja avustavat pysäköimisessä.

Mittariston voi virittää itse

Karoq on ensimmäinen Škoda, johon saa vapaasti muokattavan digitaalisen mittariston. Škoda Karoqin kuljettaja voi itse valita mitä tietoja mittaristo näyttää. Sen näyttönäkymän voi valita neljästä vaihtoehdosta.

  • Classic

    -näyttönäkymässä kierroslukumittari ja nopeusmittari ovat pyöreät näytön oikeassa ja vasemmassa reunassa. Niiden väliin jäävä alue on yksilöllisesti konfiguroitavissa. Tällä alueella voidaan näyttää esimerkiksi parhaillaan kuunneltava media/radiokanava tai navigoinnin kartta, jota voi myös zoomata.

  • Digital

    -näyttönäkymä käsittää päänäyttöalueena koko mittariston alan, jolla voidaan näyttää esimerkiksi parhaillaan kuunneltava media/radiokanava tai navigoinnin kartta. Tämän alueen ylä- ja alapuolelle jää tila pienille numeronäytöille. Numeroina voidaan näyttää esimerkiksi ajonopeus, vaihtamissuositus, liikennemerkkien tunnistus, navigoinnin kohteeseen jäljellä oleva ajomatka, etäisyys seuraavaan kääntymiskohtaan navigointireitillä tai navigointireitillä jo ajettu matka.

  • Info Profile

    -näyttönäkymässä mittariston keskellä on kookas näyttöalue, jolla voidaan näyttää esimerkiksi navigoinnin kartta. Kartan vasemmalla ja oikealla puolella sekä yläpuolella on tilaa yksilöllisesti asetettaville näyttötoiminnoille. Näitä näyttöjä voivat olla ajonopeus, navigointinäyttö piktogrammeineen, vaihdenäyttö, liikennemerkkien tunnistus (esimerkiksi nopeusrajoitus, ohituskielto) tai ajoaika sekä monta muuta.

  • Pelkistetty

    näyttönäkymä sisältää kaksi kookasta näyttöaluetta, joilla näytetään valitut tiedot. Näitä tietoja voivat olla esimerkiksi ajonopeus ja polttoaineen riittävyys kilometreinä. Lisäksi valitut perustiedot (kellonaika jne.) näytetään näiden näyttöjen ylä- ja alapuolella. Jos navigoinnin reittiopastus on päällä, navigoinnin nuoliopastus näytetään keskellä mittaristoa.

Nämä mainitut neljä näyttönäkymää muodostavat vain mittaristonäytön rakenteen. Kuljettaja voi MIB-järjestelmän interaktiivisen näytön vierityspainiketta käyttäen asettaa, mitkä näytöistä näytetään mittariston milläkin alueella ja minkä kokoisena.

Audiojärjestelmän, matkapuhelimen, avustinjärjestelmien (kaista-avustin, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä Front Assist jne.) tiedot tai auton tilan tiedot voidaan myös asettaa ilmestymään näyttöön oikealle, vasemmalle tai keskitetysti.

Kirkaslinssioptiikkaiset, kokonaan ledeillä toteutetut ajovalot on saatavilla Škoda Karoqiin Ambition-varustelusta alkaen. Uusi led-tunnelmavalaistus etuovien ja kojelaudan koristelistoissa luo sisätilaan viihtyisän valoilmapiirin, jonka värin voi valita kymmenestä vaihtoehdosta.

Viisi moottoria

Škoda Karoqiin on tarjolla viisi modernia moottorivaihtoehtoa: kaksi bensiini- ja kolme dieselmoottoria. Näistä neljä on täysin uusia.

Moottoreiden iskutilavuudet ovat 1,0, 1,5, 1,6 ja 2,0 litraa ja tehot välillä 85 kW (115 hv) ja 140 kW (190 hv). 

Kaikissa moottoreissa on pakokaasuahdin, polttoaineen suoraruiskutus, start-stop-tekniikka ja jarrutusenergian talteenotto. Moottorit täyttävät pakokaasun päästöstandardin EU 6 vaatimukset.

Tehokkainta dieselmoottoria lukuun ottamatta moottoreiden yhteyteen saa 6-vaihteisen käsivalintaisen vaihteiston tai 7-vaihteisen dsg-kaksoiskytkin-automaattivaihteiston.

Moottorin 2.0 TDI 140 kW (190 hv) yhteydessä autossa on aina neliveto ja 7-vaihteinen dsg-vaihteisto. Uudessa 1.5 TSI -moottorissa käytetään erityistä aktiivista sylinterilepuutustekniikkaa.

Bensiinimoottorit

  • Uusi: 1.0 TSI 85 kW (115 hv), vääntö 175 Nm, huippunopeus 187 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 sekuntia, polttoaineen kulutus EU-yhdistetty 5,2 litraa 100 kilometrillä, CO2-päästö 117 g/km
  • Uusi: 1.5 TSI 110 kW (150 hv), vääntö 250 Nm, huippunopeus 204 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 sekuntia, polttoaineen kulutus EU-yhdistetty 5,4 litraa 100 kilometrillä, CO2-päästö 122 g/km

Dieselmoottorit

  • Uusi: 1.6 TDI 85 kW (115 hv), vääntö 250 Nm, huippunopeus 188 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 sekuntia, polttoaineen kulutus EU-yhdistetty 4,5 litraa 100 kilometrillä, CO2-päästö 118 g/km
  • 2.0 TDI 110 kW (150 hv), vääntö 340 Nm, huippunopeus 207 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 sekuntia, polttoaineen kulutus EU-yhdistetty 4,4 litraa 100 kilometrillä, CO2-päästö 115 g/km

Kaikki mainitut arvot koskevat etuvetoista autoa, jossa on 6-vaihteinen käsivalintainen vaihteisto.

  • Uusi: 2.0 TDI 140 kW (190 hv), vääntö 400 Nm, huippunopeus 211 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 sekuntia, polttoaineen kulutus EU-yhdistetty 5,3 litraa 100 kilometrillä, CO2-päästö 138 g/km.

Kaikki tässä mainitut arvot ovat ennakkotietoja.

Ajoasetuksen valinta ja älykäs neliveto

Ambition-varustelusta alkaen on saatavilla ajoasetuksen valinta, jonka vaihtoehdot ovat normaali, Sport, Eco, yksilöllisesti säädettävä Individual ja nelivetomallissa lisäksi Lumi. 

Nelivetoisissa malleissa käytettävissä on Offroad-tila, joka sovittaa auton ajo-ominaisuudet vaikeammassa maastossa ajamiseen.

Mukautuvan alustan säätöjärjestelmän Dynamic Chassis Control (DCC) ansiosta Škoda Karoqin alustasovituksessa on kolme vaihtoehtoa: Comfort, Standard ja Sport.

Elektronisesti ohjatut venttiilit säätävät iskunvaimentimien toimintaa. Ohjainlaite ohjaa venttiilien toimintaa tien kunnon, ajotyylin ja tehdyn asetusvalinnan mukaisesti.

DCC vaikuttaa auton aktiiviseen turvallisuuteen kytkemällä Sport-ajoasetuksen käyttöön nopeassa kaarreajossa. Siten järjestelmä parantaa ajovakautta ja pyörien pitoa sekä lyhentää jarrutusmatkoja. 

Ajoasetuksen valinnan sisältävä DCC on saatavissa 1.5 TSI -bensiinimoottorin ja kummankin 2.0 TDI -dieselmoottorin yhteyteen nelivetoiseen autoon Ambition-varustelusta alkaen.

Uuden, mitoiltaan kompaktin katumaasturin nelivetojärjestelmä parantaa auton käsiteltävyyttä liukkailla pinnoilla ja vaikeassa maastossa ajettaessa sekä painavaa perävaunua vedettäessä.

Neliveto on toteutettu elektronisesti ohjatulla monilevykytkimellä.

Eri tiedoilla (esimerkiksi pyörien pyörintänopeustunnistimet, ohjauskulman tunnistin, pitkittäis- ja sivuttaiskiihtyvyystunnistimet, kaasuläpän asento, kierrosluku ja vääntömomentti) ajotilannetta tarkkaillaan jatkuvasti ja tunnistintietojen perusteella nelivedon ohjainlaite määrittää moottorin voiman optimaalisen jakautumisen etu- ja takapyörille.


JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here