Tällainen on Mercedes-Maybach S-sarjan auto

Kuva: Daimler.

Mercedes-Maybach täyttää autonvalmistajana sata vuotta vuonna 2021, ja juhlavuoden alkupuolella ensimmäiset asiakkaat saavat vastaanottaa uuden sukupolven Mercedes-Maybach S-sarjan autot.

Uuden Mercedes-Maybach S-sarjan myynti alkaa päämarkkina-alueilla Euroopan ulkopuolella tämän vuoden lopulla ja Saksassa sekä muissa Euroopan maissa keväällä 2021.

Vaativimman edustusluokan tulokas on erityispitkä, ylellinen ja haluttaessa kaksivärimaalattu sedan. Maybach-tunnus keulassa ja C-pilareissa, normaalia leveämmät takaovet ja kiinteät takakulmaikkunat erottavat Maybach-tason ulkonäöltään Mercedes-Benz S-sarjan autoista.

Kuva: Daimler.

Ensimmäinen Maybach-nimeä kantanut henkilöauto oli vuonna 1921 Berliinin autonäyttelyssä esitelty Maybach Model W3, jonka koritöistä vastasi Cannstattissa toiminut Auerin koritehdas.

1930-luvulla Maybach vastasi kahdesta klassikoksi nousseesta ”Grosses Mercedes” -sarjasta. Jälkimmäinen, vuonna 1938 ensiesitelty Mercedes-Benz 770 (W 150), muistetaan Suomessakin marsalkka C.G.E. Mannerheimin ja Japanissa keisari Hirohiton edustusautona. Maybach palautettiin autonvalmistuksen huipulle uudelleen vuonna 2002 esitellyllä 240-sarjan mallilla.

Uusinta, vuonna 2014 esiteltyä Mercedes-Maybach S-sarjan sedania on myyty yli 60 000 kappaletta – erityisesti Kiinaan, jossa kuukausitoimitukset ovat vaihdelleet 600­–700 auton välillä. Muut tärkeimmät markkina-alueet ovat Venäjä, Etelä-Korea, Yhdysvallat ja Saksa. Vuonna 2019 Mercedes-Maybach S-sarjan autoja myyntiin maailman laajuisesti enemmän kuin koskaan aikaisemmin.

Kuva: Daimler.

Ruhtinaallisesti tilaa ja matkustusmukavuutta takaistuimilla

Mercedes-Maybach S-sarjan akseliväli on 180 milliä pidempi kuin uusimmassa pitkäakselivälisessä Mercedes-Benz S-sarjan mallissa, peräti 3396 milliä. Muut mitat ovat (pituus/leveys/korkeus): 5469/1921/1510 mm.

Pidempi akseliväli on käytetty kokonaan takaistuimilla matkustavien hyödyksi. Vakiovarustukseen kuuluu kaksi Executive-tasoista erillisistuinta sekä Chauffeur-varustepaketti.

Istuinten istuinosaa ja selkänojaa voi säätää haluttuun asentoon toisistaan riippumatta. Nilkka- ja reisitukea hyödyntämällä istuimet voi säätää rentouttavaan lepo- ja nukkuma-asentoon. Reisituki on noin 50 milliä aikaisempaa pidempi. Seating Comfort -varustepakettiin kuuluu pohjetuen integroitu hieromatoiminto. Toinen uusi mukavuusominaisuus on kaula-hartiaseudun lämmitys. Takaistuimet on varustettu automaattisilla turvavyön ojentajilla, jotka on integroitu Executive-istuinten säädettäviin selkänojiin.

Mercedes-Maybach S-sarjan sisätilat pohjautuvat S-sarjan täysin uudistuneeseen sisätilasuunnitteluun. Kuljettajan työtä helpottaa vakiovarusteisiin kuuluva 12,8-tuumainen teräväpiirtoinen OLED-keskinäyttö.

Kuva: Daimler.

Kaikkiaan saatavana on viisi erilaista kuvaruutua ja -näyttöä, muun muassa 12,3-tuumainen kuljettajanäyttö 3D-syvyysvaikutelmalla. Mercedes-Maybach S-sarjassa mittaristossa on ruusukultasävyiset kehykset. Lisäväriä tuo 253 led-valolla toteutettu aktiivinen tunnelmavalaistus, jossa on kaksi uutta värisävyä: ruusukulta ja ametistinhehku.

Takana matkustavia tervehtii erityinen Tervetuloa autoon -valotoiminto, ja takamatkustamossa hyödynnetään ensimmäistä kertaa myös adaptiivista takavalaistusta, jonka kirkkautta sekä kohdevalojen määrää ja suuntausta voi säätää omiin tarpeisiin sopiviksi. Loungemaista ylellisen rentoa tunnelmaa luovat korkealuokkaiset puusomisteet. Mercedes-Maybach S-sarja voidaan varustaa sähkötoimisilla takaovilla, joita voi käyttää myös kuljettajan istuimelta.

Kuva: Daimler.

MBUX-toiminnot saatavana myös taakse, vastamelutoiminto parantaa akustiikkaa

Toisen sukupolven MBUX-käyttöjärjestelmä (Mercedes-Benz User Experience) ensiesiteltiin uudessa S-sarjassa, ja Mercedes-Maybach S-sarjan myötä sen käyttömahdollisuudet laajenevat entisestään.

Lisävarusteena MBUX:n sisätila-avustimen saa myös takaistuimen matkustajien käyttöön. Avustin tunnistaa esimerkiksi käyttäjän katseen suunnan, käsieleitä sekä kehonkieltä.

Takaistuimelta tapahtuva järjestelmän käyttö perustuu kattolinjaan asennettuihin 3D-laserkameroihin. Jos sisätila-avustin esimerkiksi toteaa takamatkustajan liikuttavan kättään tavoitellakseen turvavyötä, turvavyö ojentuu eteenpäin kohti matkustajaa helpottamaan vyön kiinnittämistä.

Mercedes-Maybach S-sarjan äänieristystä on parannettu muun muassa lisäämällä eristysmateriaalia takapyöräkaarien alueelle. Autossa hyödynnetään ensimmäistä kertaa aktiivista tieäänien kompensointia eli kuulokkeista tuttua vastamelutoimintoa. Järjestelmä vähentää ei-toivottua matalataajuista melua vastamelua hyödyntäen. Äänen tuottamiseen käytetään Burmester 4D surround -äänentoistojärjestelmän bassokaiuttimia.

Kuva: Daimler.

Takaturvatyynyt ja taka-akseliohjaus 

Mercedes-Maybach S-sarjan vakiovarusteisiin kuuluvat takamatkustajan etuturvatyynyt. Ne vähentävät takamatkustajien pään ja niskan alueisiin kohdistuvaa kuormitusta ja törmäysvoimia mahdollisessa kolaritilanteessa. Takaistuimen etuturvatyyny laukeaa normaalia pehmeämmin uuden putkimaisen rakenteensa ansiosta.

Ajamisen iloa ja ketteryyttä sekä turvallisuutta lisää uusi E-Active Body Control -alusta, joka on yhdistetty vakiovarusteiseen Airmatic-ilmajousitukseen. Kolaritilanteessa alusta nostaa koria ylöspäin vain muutamassa kymmenesosasekunnissa. Tämä vähentää matkustajiin kohdistuvaa kuormitusta, kun törmäys suuntautuu korin erityisen vankkoihin pohjarakenteisiin.

Lisävarusteena on saatavana taka-akseliohjaus, joka pienentää auton kääntöympyrää jopa kaksi metriä ja helpottaa auton käsittelyä kaupunkiolosuhteissa. Vaihtoehtoja on kaksi: 4,5 asteen tai 10 asteen taka-akseliohjaus. Normaalin 13,4 metrin sijaan auto kääntyy tällöin joko 12,4:n tai 11,4 metrin ympyrässä.

Uusi ja toistaiseksi vain Saksassa sallittu turva- ja mukavuusominaisuus on Digital Light -valojärjestelmä. Lisävarusteena saatava vallankumouksellinen ajovaloteknologia mahdollistaa kokonaan uusia valotoimintoja kuten suunta- tai varoitusmerkkien heijastamisen tien pintaan.

Digital Light -valojen molemmissa yksiköissä on valomoduuli, joka sisältää kolme äärimmäisen tehokasta led-valoa. Näiden valo taitetaan ja kohdennetaan uudelleen 1,3 miljoonan mikropeilin avulla. Auton ajovalojen tarkkuus on näin yli 2,6 miljoonaa pikseliä.

Arviolta vuoden 2021 toiselta puoliskolta lähtien Mercedes-Maybach S-sarjan lisävarusteeksi on tulossa Drive Pilot -järjestelmä, jonka avulla autolla voidaan ajaa (Saksassa) lähes automaattisesti moottoritieosuuksilla, kun nopeus on alle 60 km/h ja teillä on runsaasti liikennettä ja ruuhkaa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

2 KOMMENTIT

  1. Hyvä asia.Huume-ja alkoholitestit ovat välttämättömiä tänäpäivänä.
    Kun suuressa linja-auto-onnettomuudessa oli todennäköisesti miehellä alhainen sokeriarvo,suurissa onnettomuuksissa pitäisi samassa tarkastaa diabetes-arvo.

  2. Välinpitämättömyys on ollut pitkään suuri huolenaihe.
    Ei ajatella vaan tehdään sponttaasisesti vasten sääntöjä.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here