Kia on julkaissut lisää tietoja Kia EV9:stä. Kyseessä on merkin uusi kolmella istuinrivillä varustettu täyssähköinen lippulaiva, joka tuo mukanaan tuoreita ideoita, tyyliä sekä tekniikkaa segmenttiinsä. Samalla EV9 on nopeuttamassa brändin siirtymistä kestävien liikkuvuusratkaisujen tarjoajaksi.
Uusi EV9 perustuu E-GMP-pohjalevylle (Electric Global Modular Platform). Tämä rakenne mahdollistaa vaikuttavan suorituskyvyn ja WLTP-syklillä (World harmonized Light vehicle Testing Procedure) mitattuna valmistaja tähtää 541 kilometrin toimintamatkaan yhdellä latauksella. Auton 800 voltin arkkitehtuuri mahdollistaa akun lataamisen tehokkaalla asemalla nopeasti ja 15 minuutissa on mahdollista saada toimintamatkaa lisää 239 kilometriä.
Yksi lukuisista teknologisista kohokohdista on HDP-järjestelmä (Highway Driving Pilot), joka mahdollistaa sopivissa olosuhteissa ja tietyillä markkina-alueilla EV9 GT-Line -versiolla kolmannen tason autonomisen ajamisen. Uutena ominaisuutena esitellään myös Kia Connect Store, joka mahdollistaa digitaalisten ominaisuuksien ja palveluiden hankkimisen tarpeen mukaan. Auto on myös aina ajan tasalla OTA-päivitettävyyden (Over the Air) ansiosta.

Kia aloittaa EV9:n ennakkotilausmahdollisuuden Korean markkinoille kuluvan vuoden toisella neljänneksellä. Kia EV9 tulee myyntiin globaalisti vuoden toisella puoliskolla.
Myös GT-Lineversio
Kia EV9:n akseliväli on 3 100 millimetriä ja vanteet ovat 19-, 20- tai 21-tuumaiset. Auto on 5 010 millimetrin pitkä, 1 980 millimetriä leveä ja 1 755 millimetrin korkea (GT-Line 1 780 mm).
Vakiomallin rinnalle Kia on nyt julkaissut myös selkeästi eroavan GT-Line-version. Etu- ja takapuskurit, vanteet sekä kattotelineet ovat käyneet läpi muutoksia, minkä lisäksi GT-Line-version värivalikoima erottaa sen sisarmallistaan. GT-Line pitää sisällään myös digitaalisen maskin, joka lisää ulkonäön vaikuttavaa ilmettä.

Upeiden muotojen lisäksi EV9:n muotoilu tarjoilee myös vaikuttavan ilmanvastuskertoimen; 0,28. Tämä on saavutettu hyödyntämällä nykyaikaisia ratkaisuja.
Näistä yksi on Kian ensimmäinen 3D-muotoiltu ja muodoiltaan optimoitu pohjasuoja. Aerodynamiikka on toki huomioitu myös vanteissa ja esimerkiksi etupuskurin läpi virtaavan ilman synnyttämissä ilmaverhoissa. Monien elementtien yhteisvaikutuksesta ilman virtaus on optimoitua, millä on aina oma vaikutuksensa kokonaistaloudellisuuteen.
Useampia isuinvaihtoehtoja
Kia EV9 tarjoaa useita istuinvaihtoehtoja erilaisiin tarpeisiin ja tarjolla ovat kuusi- sekä seitsemänpaikkaiset versiot. Ensimmäisen rivin mukavuusistuimet tarjoavat mukavan lepoasennon aina tarvittaessa.
Toiselle riville on tarjolla yhteensä neljä erilaista vaihtoehtoa, joihin kuuluvat kolmen paikan istuin, normaalit erillisistuimet, mukavuusistuimet sekä kääntyvät istuimet.
Kun toiselle riville on varattu mukavuusistuimet, kaikki neljä paikkaa ovat käytettävissä rentoutumiseen auton latautuessa. Kääntyvät istuimet puolestaan tarjoavat mahdollisuuden istua vastakkain kolmannen rivin matkustajien kanssa.
Ympäristöystävälliset materiaalit
Kian strateginen sitoutuminen kestävän liikkumisen johtavaksi toimijaksi ja etenemissuunnitelma olla hiilineutraali vuoteen 2045 mennessä ulottuu pelkkiä sähköautoja pidemmälle. Kokonaisuudessa huomioidaan myös ajoneuvojen valmistamisessa käytetyt materiaalit ja EV9 vie tämän osa-alueen uudelle tasolle ympäristöystävällisillä materiaaleilla.
Kia EV9 on merkittävä virstanpylväs ensimmäisenä mallina, jossa noudatetaan merkin kolmivaihteista kestävän kehityksen strategiaa.
Tämän mukaisesti luovutaan nahan käytöstä, autossa on kymmenen ympäristön kannalta kestävää elementtiä ja biopohjaisten materiaalien kuten maissin, sokeriruo’on sekä luonnon öljyjen käyttöä lisätään. Lisäksi Kian tavoitteena on kasvattaa kierrätettyjen muovien osuus 20 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.
Eurooppaan isommalla akulla
Kia neljännen sukupolven akkuteknologiaa hyödyntävä E-GMP-pohjalevy mahdollistaa erilaisten voimalinjakokonaisuuksien tarjoamisen. EV9 tulee Euroopassa markkinoille aina 99,8 kWh:n akustolla varustettuna sekä RWD Long Range että AWD-versioina. Tietyillä markkinoilla malli tulee tarjolle myös 76,1 kWh:n akustolla varustettuna RWD Standard -mallina.

RWD Long Range on varustettu 150 kW / 350 Nm tarjoavalla sähkömoottorilla, jonka voimin EV9:n kiihtyvyys välillä 0–100 km/h on 9,4 sekuntia. Valituilla markkinoilla tarjolla oleva RWD Standard on varustettu 160 kW / 350 Nm tarjoavalla sähkömoottorilla ja sen kiihdytys 100 km/h nopeuteen sujuu 8,2 sekunnissa.
AWD-versio on varustettu kahdella sähkömoottorilla, joiden yhdistelmäteho on 283 kW ja vääntöä on tarjolla 600 Nm. Tämän yhdistelmän voimin iso SUV kiihtyy välin 0–100 km/h vain 6,0 sekunnissa. Myöhemmin tarjolle tulee Boost-toiminto, joka nostaa vääntölukeman 700 Nm:iin ja tässä tilassa EV9 saavuttaa 100 km/h nopeuden 5,3 sekunnissa.
Yli 500 kilometriä
Kian kokonaisvaltainen lähestymistapa EV9:n sähköisen voimalinjan suunnitteluun on varmistanut, että urheilullista suorituskykyä täydennetään esimerkillisellä toimintamatkalla. Tämän ansiosta EV9:n asiakkaat voivat viettää mahdollisimman paljon aikaa tien päällä ja mahdollisimman vähän latausasemilla.
Esimerkiksi RWD Long Range -version toimintamatkaksi 19-tuumaisilla vanteilla on arvioitu asettuvan WLTP-mittauksessa 541 kilometriin. 800 voltin suurteholatausta hyödyntämällä tämän mallin akustoon voidaan ladata 239 kilometrin matkaan tarvittava energia noin 15 minuutissa.
EV9 on varustettu V2L-ominaisuudella (Vehicle-to-Load), jonka mahdollistaa autoon integroitu latausyksikkö ICCU (Integrated Charging Control Unit). Tämän ansiosta auton akustosta voidaan ottaa energiaa muihin sähkölaitteisiin. Järjestelmä voi antaa sähköä ulos kaikkiin 230 volttia hyödyntäviin sähkölaitteisiin ja suurin ulos saatava sähköteho on 3,68 kW.
Level 3 -tason autonomiaa
EV9 ottaa merkittävän askeleen kohti autonomista liikkumista. Avainasemassa tämän saavuttamisessa on Kian Highway Driving Pilot -järjestelmä (HDP), joka tarjoaa mahdollisuuden ehdolliselle Level 3 -tason autonomiselle ajamiselle. Viisitoista anturia, sisältäen kaksi lidar-anturia, mahdollistavat täyden 360-asteen tarkkailun ja objektien havaitsemisen sekä niihin reagoimisen ja mahdollisten törmäysten välttämisen.
Tarjoamalla älykästä, ennakoivaa ja reaaliaikaista apua monissa olosuhteissa Kian HDP-järjestelmä täyttää Level 3 -tason autonomialle asetetut kriteerit. Autonominen ajaminen on tarjolla vain tietyillä alueilla maailmassa, ja auto tarjoaa mahdollisuuden ehdolliselle autonomiselle ajamiselle olosuhteiden salliessa. Tämä mahdollistaa kuljettajalle hetkellisen rentoutumisen ajamisesta.
Kia suunnittelee HDP-järjestelmän tarjoamista tulevaisuudessa EV9 GT-Line -mallin yhteyteen. Lisätietoja on luvassa lähempänä järjestelmän markkinoille tuloa.
Päivitä EV9 missä vain ja milloin vain
Kian raikas ajattelu perhe-SUV:n toteutuksesta ulottuu auton varustelu- ja muokkausmahdollisuuksiin saakka. Perusominaisuuksien lisäksi Kia Connect Store tarjoaa laajan valikoiman vaihtoehtoja EV9:n päivittämiseen digitaalisten ominaisuuksien ja palveluiden osalta.
Esimerkiksi digitaalisilla valoelementeillä varustettuun maskiin tulee tarjolle erillinen valokuvioita tarjoava omaisuus. Asiakkaat voivat myös parantaa EV9 AWD -mallin suorituskykyä valitsemalla Boost-toiminnon, joka vapauttaa 100 Nm lisää vääntöä kuljettajan käyttöön.
Digitaalisina ominaisuuksina tulevat tarjolle myös etäpysäköintiavustin, sekä matkustajien käytössä oleva sisällön suoratoistamahdollisuus AVNT-järjestelmään.
Turvallisuus ja mukavuus – suunniteltu parantamaan kaikkien matkustajien matkustuskokemusta
EV9:n lukuisat lisäominaisuudet, kuten uusi etäpysäköintiavustin, hyödyntävät auton ADAS-järjestelmiä (Advanced Driver Assistant Systems). Uusi pysäköintiavustin mahdollistaa EV9:n pysäköimisen ilman kuljettajan toimia joko auton sisä- tai ulkopuolelta. Ulkopuolelta aktivointi tapahtuu Kian uudella älyavaimella, joka tunnetaan nimellä Digital Key 2.
Etäpysäköintiavustin ohjaa EV9:n automaattisesti tunnistettuun pysäköintipaikkaan. Auto käyttää ultraääniantureita esteiden tunnistamiseen ja kontrolloi itsenäisesti ajosuuntaan, nopeutta sekä jarruja. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä risteävän liikenteen varoituksella on näissäkin tilanteissa aktiivisena.
EV9 on varustettu lukuisilla edistyneillä kuljettajaa avustavilla järjestelmillä matkustajien turvallisuuden parantamiseksi. Autosta löytyvät muun muassa katvealueen valvontajärjestelmä, kaista-avustin ja älykäs nopeusrajoitusavustin, jotka on suunniteltu avustamaan kuljettajaa.
Navigaatiojärjestelmään pohjautuva älykäs vakionopeudensäädin takaa turvallisen ajamisen moottoriteillä ja moottoriliikenneteillä, kun taas mukautuvan kaistallapitoavustimen kehittyneempi versio Highway Driving Assist 2 -järjestelmä mahdollistaa kaistanvaihdot ja varmistaa kuljettajan keskittymisen ajamiseen käsien tunnistusjärjestelmällä.
Kia on hyödyntänyt vain edistyneintä suunnittelu ja teknologiaa tarjotakseen EV9:n asiakkailla ja heidän perheilleen parhaan mahdollisen turvallisuuden kaikissa tilanteissa. EV9:n korin vääntöjäykkyys on poikkeuksellisen suuri ja B-pilarin liitosrakenteessa hyödynnetään uutta patentoitavaa tekniikkaa, jossa törmäysvyöhykkeen ja sivukynnyksen päällekkäistä osuutta on laajennettu. Nämä tekniset edistysaskeleet tarjoavat luokkansa johtavaa suojaa sekä matkustajille että akustolle. Ohjaamon turvallisuutta parantavat myös kymmenen turvatyynyä.
Kian globaali kampanja EV9:lle
Kia aikoo käynnistää sarjan maailmanlaajuisia kampanjatoimintoja, jotka on kiteytetty lauseeseen ‘Here to reshape the way we move’ eli vapaasti suomennettuna ‘Muokkaa tapaamme liikkua’. Tämä lause kertoo yrityksen sitoutumisesta innovatiivisuuteen ja sen visiosta kestävämmästä, tehokkaammasta ja vaivattomammasta tulevaisuudesta.
EV9:n ensimmäinen fyysinen esiintyminen nähdään tämän kuun lopussa alkavassa Soul Mobility Show 2023 -tapahtumassa. Sen jälkeen auto nähdään New Yorkin kansainvälisessä autonäyttelyssä huhtikuun alkupuolella. EV9:llä Kia on valmis asettamaan uudet standardit sähköautojen tyylille ja matkustamisen mukavuudelle.
Tältä tuleva Kia EV9 näyttää — katso ensimmäiset kuvat
Tästä pientä esimakua Kia EV9:n ulkonäöstä
Kaikki Kian uusimpia malleja voi nyt päivittää langattomasti