Korealainen Samsung on Android-puhelimien maailman ykkönen ja amerikkalaisen Applen iPhonien jälkeen markkinakakkonen. Voisiko korealainen Kia joskus yltää samaan autoalalla – edes amerikkalaisen Teslan jälkeen? Ainakin nyt Suomen markkinoilla starttaava EV9-sähkömaasturi on iso harppaus premium-maasturien kategoriaan.
Kialla on tämän jälkeen kilpailukykyinen malli kaikkiin Suomessa relevantteihin autokategorioihin ja se on vallannut lokakuussa 2023 jo noin kahdeksan prosenttia Suomen uusien autojen markkinoista. Suomen teillä liikkuu tällä hetkellä noin 110 000 Kiaa. Kun Suomessa myydään tänä vuonna noin 87 000 uutta autoa, Kioja niistä tulee olemaan reilut 7000.

Tutkimuksen mukaan uusien autojen ostajien keskuudessa Kia on kuudentena asiakkaiden ostoaietutkimuksessa edellään Toyota, Volvo, Skoda, VW ja Mercedes-Benz.
Sisällä kymmeniä tilauksia
EV9 on Kialle erittäin tärkeä automalli merkin kasvutarinassa myös Suomessa. Tähän mennessä sisällä on jo ”kymmeniä” tilauksia, joista ensimmäiset saadaan toimituksiin joulu-tammikuussa, jos ostajalle kelpaa saatavilla oleva väri. Tehdastilausta saa odottaa tällä hetkellä puolisen vuotta.

Kuluvana vuonna EV9:ää vastaavan segmentin myynnin arvioidaan olevan Suomessa noin 1100 autoa ja vuonna 2024 määrän arvioidaan tuplaantuvan. Tästä EV9 aikoo haukata vähintään 15 prosenttia eli yli 300 rekisteröityä autoa.
Pois alta risut ja männynkävyt
EV9 on kunnioitettava ilmestys ledireunusteisine tuimine ilmeineen ja jyhkeine ulkomittoineen: pituutta yli viisi metriä, leveyttä 1,98 metriä ja sivupeilien kanssa noin 2,3 metriä. Autosta on saatavilla kuusi- ja seitsemänpaikkaiset versiot. Kuusipaikkaisen toiselle riville on tarjolla lentokoneen business-luokan istuimia muistuttavat Relax-istuimet, jotka liukuvat kiskoilla ja taipuvat lähes makuuasentoon tilan sallimissa puitteissa.

Tasaisen lattian alla 384 hevosvoiman, tai 283 kilowatin puhtia tarjoilee reilut 566 kiloa painava ja uudistetuilla kennoilla varustettu 800 voltin arkkitehtuuriin perustuva litiumioniakku, jolla voi päästä yhdellä latauksella yli 500 kilometrin matkan.
Viidentoista minuutin latauksella matkaa voi jatkaa 220 kilometriä.
EV9 jaksaa vetää perässään jopa 2500 kilon lastia.
Ionity-latausasemilla Kia tunnistetaan ja laskutetaan automaattisesti eli kaikki viestiliikenne tapahtuu suoraan auton ja latausaseman välillä. Kuljettajan on poistuttava autosta vain kytkemään ja irrottamaan latauskahva ja oltava häiritsemättä autoa esimerkiksi kahvikupillisen verran.

EV9 toimii myös pyörillä kulkevana voimalaitoksena ja tarjoaa mahdollisuuden kaksisuuntaiseen lataukseen; termihelvetissä se kykenee niin sanottuun vehicle to grid (V2G)-, vehicel to home (V2H)-, vehicel to building (V2B)-, sekä undirectional vehicle to grid (V1G) -latauksiin, ja lisäksi latausajankohdan voi ajastaa esimerkiksi edullisen pörssisähkön aikaan.
Laatua ohjaamossa
Digitaalinen panoraamamittaristo koostuu kolmesta näytöstä: kahdesta 12,3- ja yhdestä 5,3-tuumaisesta, ja se toimii yhteen Apple Car Playn ja Android Auton kanssa. Uutta on muun muassa tiettävästi maailman ensimmäinen kuljettajan ajotavan oppiva vakionopeudensäädin.

Auton pystyy pysäköimään – myös viistoon – automaattisesti joko itse sisällä istuen, tai ohjaamalla sitä digitaalisella avaimella auton ulkopuolelta.
EV9 tarjoaa myös älykkään, reaaliaikaisen reittisuunnittelun muun muassa sähkönkulutuksen, liikennetietojen, laturien saatavuuden, akun varauksen, lataussuositusten, seuraava latausta varten akun optimaalisen lämpötilan, sekä matkan varren kiinnostavien kohteiden perusteella.
Akussa on myös Suomen sääoloissa hyödyllinen manuaalinen akun lämmityksen käynnistysmahdollisuus.

Pikaisella istuintestillä jalka- ja ilmatilaa riittää ruhtinaallisesti, vaikka kaikilla kolmella penkkirivillä istuisi keskimääräistä pidempijalkaisia matkustajia.
Lattian alla oleva akku verottaa kuitenkin jonkin verran takapenkkirivien istuinkorkeutta, jota Relax-istuimissa kompensoidaan penkin alta nousevalla polvituella. Auton peräpään kantikkuus ei välttämättä kaikkia miellytä, mutta se toisaalta mahdollistaa hulppean pää- ja tavaratilan.

EV9 on hieno taidonnäyte myös Kialle todella tärkeässä sähköautojen premium-segmentissä, jossa väännetään ostovoimaisimpien ”influenssereiden” sieluista; tämän ryhmän mielipiteet ja mieltymykset rakentavat koko merkin brändiä ja vaikuttavat ostopäätöksiin myös muissa segmenteissä.
Lue myös: Volkswagenin ensimmäinen täyssähköinen farmarimalli on ID.7 Tourer
Lue myös: Kia EV9 virtuaalilasien kautta, ensi viikolla kaikkien nähtävillä Sanomatalossa
Samsung-Apple -esimerkki on virheellinen, Samsung on myyntimääriltään ollut isoin puhelinvalmistaja ainakin 10 vuotta, tuossa tuoreimmat luvut: https://canalys.com/newsroom/global-smartphone-market-q3-2023
Chademo-liittimessä on can-väylä, muissa ei taida olla. Eli ionity tms. -asemalla täytyy olla vastaava kaapeli, jotta tieto aseman ja auton välillä kulkisi. Koreassa on käytössä myös 11kW langaton lataus, siitäköhän tässä on kyse?