Toukokuun 3.-4. Lahden Messukeskuksessa järjestettävä Classic Motorshow täyttää jälleen kaikki hallit monipuolisella harrasteajoneuvokattauksella. Harrastajat, alan yritykset ja yhdistykset kokoontuvat vuosittain klassikkoajoneuvoharrastuksen pariin Lahteen, tänä vuonna jo kuudettatoista kertaa.
Näyttelylle asetetaan vuosittain teema, ja tänä vuonna näyttelyn teemaosastoilla paneudutaan värikkääseen 80-lukuun. Teemassa on esillä yli kolmekymmentä aikakauden autoikonia ja toistakymmentä kaksipyöräistä, jotka on poimittu mukaan ajatuksia avartavalla otannalla. Nelipyöräiset esittäytyvät näyttelyn D-hallissa ja kaksipyöräisten teemakokonaisuus on järjestetty näyttelyn muun kaksipyöräistarjonnan kanssa A-halliin.
Omistajien helmissä herkulliset finalistit
Teeman lisäksi näyttelyssä on tänäkin vuonna mukana muutamia vakiokokonaisuuksia. Näistä ensimmäinen, Omistajien helmet tähtää löytämään klassikkoajoneuvojen omistajien talleista herkkuja, joilla on oma tarinansa ja merkityksensä omistajilleen. Kuka tahansa saattoi helmikuun aikana ilmoittaa kisaan mukaan oman helmensä ja niistä suuri yleisö valitsi maaliskuun aikana verkkoäänestyksellä kymmenen finalistia jotka esittäytyvät kevään näyttelyssä.
Ääniä annettiin 4400 ja niiden myötä muotoutunut finalistikymmenikkö on tänä vuonna erittäin herkullinen kaikessa monipuolisuudessaan, niin ikähaitarissaan kuin harrastuksen eri genreissä ja tyyleissäkin.
Ikähaarukka hahmottuu välille Cadillac Model K vm 1907 ja MB 420 SEC vm 1989. On kunnollista jenkki kilometrinnielijää, kuten Cadillac Coupe de Ville ja arkisempaa eurooppalaista: Citroën 2CV. Linjakas Dodge Dart Seneca tuo naisharrastajan näkökulmaa ja kilpa-autopuolelta löytyy parikin vaihtoehtoa – Fiat 124 Spider, sekä siviiliharrasteautoksi kilpataustaa hävittämättä kunnostettu Ford Escort Mk1. Kaksipyöräisiä mahtui finaalikymmenikköön parikin, vanha kunnon Pappa-tunturi ja Solifer SM. Retkeilyautopuoleltakin saatiin oma helmensä mukaan, sillä finaalipaikkansa lunasti myös Ford Taunus Transit vm 1964.
Kaikki nämä tulevat esille näyttelyn C-hallissa sijaitsevalle Omistajien helmet osastolle, jossa näyttelyvieraat valitsevat niistä äänestämällä vuoden 2025 Omistajien helmen. Voittaja palkitaan yhteistyökumppani Valvolinen kanssa muisto- ja tavarapalkinnoin näyttelysunnuntaina klo 16.00.
Löydät kaikki finalistit kuvineen ja tarinoineen tästä.
Museoiässä – 1994
Museoiässä osastolla esitellään vuosittain juuri museoajoneuvoikään tulleita ajokkeja. Samalla harrastajille tarjotaan tietoa museoajoneuvotarkastukseen ja ylipäätään harrastukseen liittyen. Osaston tarjoama tieto on erittäin hyödyllistä etenkin uusille harrastajille – samalla halutaan havahduttaa, että aika kulkee vääjäämättä eteenpäin ja yhä uusia ajoneuvomalleja luetaan klassikkoajoneuvoiksi.
Laaja kirjo alan toimijoita
Ajoneuvoharrastekerhoja on jälleen mukana kymmenittäin. Viime vuosina pieneksi ’trendiksikin’ on muotoutunut merkkikerhojen kokoontuminen omasta toiveestaan tuotantomaidensa lipun alle. Näissä merkeissä olemme jo vuosia saaneet nauttia ’Ranskalaisen avenuen’ tunnelmasta, viime vuonna löytyi näyttelystä erityinen ’Piazza Italiana’ ja tänä vuonna saadaan mukaan kolmaskin kokonaisuus, kun brittikerhot muodostavat yhdessä ’Piccadilly Circus’ -kokonaisuuden.
Oman alueensa näyttelyyn tänä vuonna kokoaa Suomen ajoneuvohistoriallinen keskusliitto – SAHK ry. He ovat kutsuneet omat jäsenosastonsa mukaan ja nyt kymmenkunta toimijaa esittelee toimintaansa yhteisen sateenvarjon alla.
Näyttelyhalleissa nähdään myös muutamia näyttelyjärjestäjän kutsumia erikoisosastoja, joilla näyttelyvieraita pyritään yllättämäänkin, joten ei tässä ollenkaan vielä kaikki!
Katso näytteilleasettajat ja pohjakartta tästä.
Lisätietoja osoitteesta classicmotorshow.fi.