TA-Yhtiöt tuo parkkipaikoille lisää latauspisteitä

TA-Yhtiöiden tiekartta linjaa sen asuinkiinteistöjen latausinfran kehityksen vuoteen 2030 mennessä. Lain velvoittaman sähköautojen latausvalmiuden lisäksi TA-Yhtiöt tarjoaa asukkailleen jatkossa myös latauspisteitä, todetaan TA-Yhtiöiden tiedotteessa.

Samalla se tukee hallituksen kansallisen tiekartta-hankkeen tavoitetta puolittaa vuoden 2005 hiilidioksidipäästöt vuoteen 2030 mennessä.

Viime vuoden lokakuussa voimaan tulleen lain* mukaan sähköautojen latausvalmius on tehtävä muun muassa uusiin asuinrakennuksiin sekä sellaisiin asuinrakennuksiin, joissa korjataan laajamittaisesti rakennuksen sähköjärjestelmiä tai pysäköintipaikkoja, mikäli niitä on useampi kuin neljä.

− TA-Yhtiöiden omistamissa asuinkiinteistöissä on nykyisellään yli 20 000 parkkipaikkaa, ja lisäksi tänä vuonna on rakenteilla yli 600 parkkipaikkaa. Jos asuntorakentamisemme kasvu säilyy, arviomme mukaan vuonna 2030 asuinrakennuksissamme on jo yli 30 000 autopaikkaa, kertoo TA-Asumisoikeus Oy:n toimitusjohtaja Esa Mustonen.

TA-Asumisoikeus Oy:n asuntokanta edustaa suurinta osaa TA-Yhtiöiden omistamista asunnoista, joiden lisäksi TA-Yhtiöillä on vuokra-asuntoja.

− Tiekarttamme auttaa meitä suunnittelemaan, miten voimme rakentaa uudisrakennusten ja nykyisen asuntokantamme latausinfraa kokonaisuutena. Haluamme viedä latausinfraa lain vaatimustasoa pidemmälle, ja tukea ennakoiden kansallisia päästövähennystavoitteita. Keskeistä on ollut löytää teknisesti ja taloudellisesti toimiva ratkaisu, jolla asumis- ja autoilukustannukset pysyvät edullisella tasolla ja joka palvelee asukkaita myös vuoden 2030 jälkeen. Vastuullisuusajatteluumme kuuluu, että haluamme edistää myös päästötöntä ja edullista sähkölatausta, Mustonen summaa.

Kodin latauspiste edistää vähäpäästöisten autojen hankintaa

− Vuonna 2030 tavoitteenamme on, että 10 prosentissa autopaikoistamme on sähköautojen latauspaikka. Kodin latauspisteellä tuemme asukkaidemme mahdollisuutta hankkia ladattava ajoneuvo. Vuonna 2030 uskomme olevamme tilanteessa, jossa asuinkiinteistöissämme ladataan päästötöntä sähköä noin 2730 autoon, joista arviomme mukaan kolme neljästä on hybridejä ja loput täyssähköautoja, kertoo kehitysjohtaja Alexandre Zaitsev TA-Yhtiöistä.

Jos asukkaat ajavat keskimäärin 18 500 kilometriä vuodessa, ja Suomessa vuonna 2030 olevan autokannan hybridien päästöt ovat keskimäärin 30 g/km sekä polttomoottoriautojen keskimääräiset päästöt 110 g/km, tiekartan toimenpiteillä TA-Yhtiöiden asukkaiden autoilu vähentää jopa 4373 tonnia hiilidioksidipäästöjä vuositasolla.

Keskivertosuomalaisen hiilijalanjälki on 10,3 tonnia CO2e vuodessa, joten tiekartan toimenpiteillä voidaan vähentää 425 keskivertosuomalaisen vuotuisen hiilijalanjäljen verran päästöjä.

− Latauspisteiden kysyntä on painottunut pääkaupunkiseudun ja kasvukeskusten asumisoikeuskohteisiin. Rakennutamme kaikissa uusissa kohteissa latausasemia ja latausvalmiuksia siten, että parkkipaikkoja voivat käyttää kaikki autoilijat. Latausvalmiudet varustetaan sähkötolpilla, jota ovat tilanteen vaatiessa helposti muutettavissa latauspisteeksi, Zaitsev toteaa.

Yön yli latauksella kilometrejä päivittäiseen ajoon

Kun asukas saa käyttövalmiin latauspisteen, hänen kanssaan tehdään sopimus latausaseman käytöstä ja hän maksaa sähkön kustannukset itse.

− Koska olemme valtion tukemien vuokra- ja asumisoikeusasuntojen osalta yleishyödyllinen toimija, tavoitteenamme ei ole kerätä voittoa, vaan tuottaa kustannustehokasta palvelua asukkaille päästötöntä autoilua edistäen, Zaitsev tähdentää.

TA-Yhtiöiden asukkaiden ajoneuvot latautuvat pääsiassa yön aikaan, jolloin latausaika riittää myös täyssähköautolle. Yön yli latauksella akuissa riittää sähköä päivittäiseen ajomatkaan, minkä on arvioitu olevan keskimäärin 50–60 kilometriä.

− Autojen latausta on tarkasteltava kokonaisuutena. Monet lataavat ajoneuvojaan kotilatauksen lisäksi kauppareissuilla, julkisilla latausasemilla ja harrastepaikoissa, jos niissä on tarjolla latausmahdollisuus. Myös työantajat ovat parantamassa latausmahdollisuuksia työpaikoilla, Zaitsev toteaa.

* Suomen laki 733/2020 – Laki rakennusten varustamisesta sähköajoneuvojen latauspisteillä ja latauspistevalmiuksilla sekä automaatio- ja ohjausjärjestelmillä

1 KOMMENTTI

  1. Suomessa on parhaat mahdolliset puitteet hyödyntää olemassa olevien olevien lämpötolppien infra optimaalisella tavalla. Esimerkiksi 52 km lataamisen voi totettaa joko autojen omilla liittimillä varustetuilla dynaamisesti suoraan verkon yli ohjatuilla ratkaisuilla tai vuorottelu periaatteella. Kyse on vain tahdosta ja kyvystä tehdä päätöksiä. Infraltaan yli-ikäiset tulee joko tapauksessa uusia. Yksinkertaisinta on laittaa joko sutopaikalle yhdistetty lämmitys ja lataus.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!