Suomalaisyritykset lupaavat poistaa liikennevalojen älykkäällä ohjauksella 4 % liikennepäästöistä

Konenäön suomalainen pioneeri MarshallAI yhdessä Dynniq Finlandin kanssa löivät tiensä läpi toiseen vaiheeseen EU:n rahoittamassa kolmivuotisessa AI4Cities-projektissa, todetaan MarshallAIn tiedotteessa.

Sen tavoitteena on kehittää Euroopan johtavien kaupunkien liikkuvuuden ja energian haasteisiin vastaavia tekoälyratkaisuja, joilla voidaan karsia hiilidioksidipäästöjä ja edistää ilmastotavoitteiden toteutumista.

MarshallAI ja Dynniq Finland ovat hankkeessa mukana ratkaisulla, joka vähentää kaupunkiliikenteen päästöjä merkittävästi poistamalla ajanhukkaa, tinkimättä liikenteen käyttäjän turvallisuudesta.

Turkulaislähtöinen MarshallAI valittiin AI4Cities-projektin toiseen vaiheeseen ratkaisulla, joka kantaa nimeä Ix3.

Ratkaisu vie liikenteenhallinnan täysin uudelle ja olosuhteiden mukaisesti muuttuvalle tasolle. Sen avulla pystytään optimoimaan liikennettä poistamalla kuolleita sekunteja joiden aikana kukaan ei liiku risteyksessä, heikentämättä kuitenkaan liikenteen turvallisuutta.

Käytännössä tämä tarkoittaa vihreän liikennevalon lyhentämistä todellisen kysynnän ja reaaliaikaisen tilanteen mukaan. Näin ollen optimoitu liikenteenohjaus vähentää merkittävästi kaupunkiliikenteen hiilidioksidipäästöjä heikentämättä yhdenkään liikenteen käyttäjän kokemusta.

– Kaupunkilaisen silmin ainoa ero nykytilanteeseen on, että kaistan ollessa tyhjä autoista tai suojatie ihmisistä, liikennevalot vaihtuvatkin vihreäksi. En usko, että kukaan jää kaipaamaan hetkiä, jolloin on miettinyt, miksi valo pysyy punaisena, sanoo MarshallAIn toimitusjohtaja Marcus Nordström.

AI4Cities-hankkeen 4,6 miljoonan euron rahoitusta haki noin sata yritystä ympäri Euroopan. Keväällä 2021 Ix3 valittiin 21 yrityksen joukkoon älykkään liikkumisen sarjan ensimmäisessä vaiheessa.

Tämän vaiheen aikana tehdyn työn perusteella AI4Cities on valinnut MarshallAIn ja Dynniqin älykkään liikkumisen kymmenen parhaan joukkoon, jotka jatkavat toiseen vaiheeseen.

MarshallAI ja muut projektissa jatkoon valitut toimittajat jatkavat prototyyppien kehittämistä tammikuulle 2022, jolloin tässä sarjassa valitaan kolme yritystä hankkeen viimeiseen vaiheeseen.

Tässä vaiheessa on tavoitteena pilotoida kehitettyjä ratkaisuja kahdessa kaupungissa. AI4Cities on EU:n rahoittama kolmivuotinen projekti, jossa on mukana kuusi Euroopan kaupunkia ja aluetta: Helsinki (Suomi), Amsterdam (Alankomaat), Kööpenhamina (Tanska), Pariisin alue (Ranska), Stavanger (Norja) and Tallinna (Viro).

Projektin tavoitteena on löytää innovatiivisia tekoälyratkaisuja kaupunkien liikenteeseen ja energiahaasteisiin, jotka lopulta myötävaikuttavat hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen ja hiilineutraaliuden saavuttamiseen.

– Tiesimme aikaisempien liikenneanalyysien perusteella, että jokaisessa risteyksessä esiintyy kaikkien tavoitteiden vastaisia kuolleita sekunteja. Se, että voimme poistaa jopa 4 prosenttia päästöistä niin, että kaikkien kokemus vain paranee, oli kuitenkin yllätys, sanoo Nordström.

https://marshallai.com

MarshallAI on suomalainen automaattisen kuvantulkinnan edelläkävijä. Kehitystyö on alkanut vuonna 2014 ja yritys tarjoaa kokonaisratkaisuna alustan ihmisen näköaistin kahdentamiseen ilman ohjelmointiosaamista. MarshallAIn teknologialla parannetaan yritysten turvallisuutta, tehostetaan turvallisuusviranomaisten toimintaa ja mahdollistetaan älykaupunkeja ja -liikennettä.

AI4Cities on EU:n rahoittama kolmivuotinen hanke. Vuoden 2020 tammikuussa käynnistetyn hankkeen tavoitteena on tukea kuutta kumppanikaupunkia niiden kyvyssä kehittää, kokeilla ja lopulta ottaa käyttöön älykkäitä ratkaisuja kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi ja neutraalisuustavoitteiden saavuttamiseksi. Tätä varten alueet ja julkiset toimijat (kumppanikaupungit) tukevat toimijoita, jotka ovat tekoälyn asiantuntijoita ratkaisujen kehittämisessä energian ja liikkuvuuden aloilla.

Ix3 (Intelligent Interconnected Intersections) on MarshallAIn ja Dynniq Finlandin kehittämä tekoälyratkaisu, joka vähentää päästöjä ja optimoi liikennevirtoja useamman risteyksen kokonaisuuksina. Järjestelmä kerää ja käsittelee dynaamisia liikennetietoja reaaliajassa tavalla, jota ei ole koskaan ennen tehty. Ix3 vähentää päästöjä muuttamalla liikenteenhallintalogiikkaa ja poistamalla tarpeettomat pysähtymiset ja tyhjäkäynnit liikennevaloissa. Tämä saavutetaan käyttämällä näköhavaintoon perustuvaa tietoa todellisista liikennetilanteista ja asettamalla liikennevirrat etusijalle. Intelligent Interconnected Intersections on osa kolmivuotista EU: n rahoittamaa hanketta, jonka tavoitteena on saavuttaa hiilineutraalius Euroopan kaupungeissa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

1 KOMMENTTI

  1. Myös liikennevalottomien suojateiden sääntöihin pitäisi tehdä muutos. Se, että jokainen yksittäinen jalankulkija voi pysäyttää autojonon ja panna sen taas kiihdyttämään liikkeelle, aiheuttaa tarpeettomasti päästöjä. Jalankulkijan on paljon helpompi pysähtyä kuin autojonon ja odottaa, kunnes autojono on mennyt tai kunnes on muitakin jalankulkijoita menossa yli.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!