Skoda Vision X -konseptiauto liikkuu kaasulla, bensiinillä ja sähköllä!

5.3.2018 19.35

Škoda Vision X esitellään yleisölle Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä 2018. Autossa on sekä polttomoottori että sähkömoottori. Polttomoottori voi käyttää polttoaineena joko bensiiniä tai maa/biokaasua.

Ensimmäistä kertaa polttomoottori on yhdistetty hihnakäyttöiseen käynnistingeneraattoriin ja taka-akselille asennettuun sähkömoottoriin. Pelkästään sähkömoottorin voimalla voidaan ajaa lyhyitä matkoja, ja sähkömoottorilla saadaan lisää tehoa ripeisiin liikkeellelähtöihin.

Maantiellä tai maastossa ajettaessa autoa vetävät etupyörät tai takapyörät tai tarvittaessa molemmat nelivetona. Vision X:n hybridijärjestelmä yltää NEDC-standardin mukaisessa testisyklissä CO2-päästöön 89 grammaa kilometrillä.

Konseptiautossa on erityisesti maakaasulle (CNG) suunniteltu nelisylinterinen, pakokaasuahdettu 1,5-litrainen G-TEC-polttomoottori. Maakaasun ohella tämä moottori voi käyttää myös biokaasua tai vihreän energian avulla tuotettua synteettistä maakaasua.

Maakaasuautojen CO2-päästöt ovat noin 18‒25 prosenttia pienemmät kuin vastaavan tehoisten bensiinimoottoriautojen. Biokaasun käyttämisellä CO2-päästö saadaan vieläkin pienemmäksi. Jos autossa käytetään pelkästään biokaasua tai synteettistä maakaasua, maakaasuauto on CO2-neutraali.

Maakaasumoottorin teho on 96 kW (130 hv) ja suurin vääntö 200 Nm. Kahdesta maakaasusäiliöstä toinen on sijoitettu takaistuimen alle ja toinen taka-akselin takapuolelle.

Sähkömoottori takapyörille

Maakaasumoottorin voima välittyy etupyörille ja sähkömoottorin takapyörille. Sähkömoottori kytkeytyy toimintaan tarvittaessa – tuomaan lisävoimaa liikkeelle lähdettäessä (tehostustoiminto) tai tarjoamaan lisää vetopitoa liukkaalla pinnalla tai maastossa ajettaessa.

Sähkömoottorin kompaktikokoinen akku riittää jopa kahden kilometrin ajoon pelkällä sähköllä. Siten Škoda Vision X:llä pystyy ajamaan asuntoalueella, kaupunkikeskustan päästörajoitusalueella tai jopa maantiellä sähkömoottorin voimalla, jolloin matkanteko on lähes äänetöntä ja pakokaasupäästö nollassa. Škoda Vision X on Škodan ensimmäinen nelivetoauto, jossa ei ole taka-akselille johtavaa nivelakselia.

Maakaasumoottoria tukee kaksi sähkömoottoria: polttomoottorin hihnakäyttöinen käynnistingeneraattori ja takapyörille voiman tuottava sähkömoottori taka-akselistossa. Polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteistoiminta merkitsee nelivetoa.

Sähkömoottori saa energiansa 48 voltin litiumioniakusta. Sitä ladataan ajon aikana jarrutusenergian talteenotolla: jarrutettaessa ja rullattaessa Škoda Vision X muuntaa liike-energian sähköenergiaksi, jota myöhemmin käytetään auton liikuttamiseen.

Sähkömoottoreille ominaiseen tapaan sähkömoottorin suurin vääntö 70 Nm on käytettävissä heti, minkä ansiosta auto reagoi herkästi kaasupolkimeen ja kiihtyy nopeasti. Ajon aikana latautuvan akun etuja ovat pieni paino, suuri kapasiteetti ja edullinen hinta.

Konseptiauto on tarpeen mukaan joko etu-, taka- tai nelivetoinen. Takavedolla pyöriltä välittyy tiehen 1 000 Nm:n voima. Autossa lisänä olevan bensiinisäiliön ansiosta toimintasäde on jopa 650 kilometriä.

Kahden moottorin yhteisteholla Škoda Vision X kiihtyy 9,3 sekunnissa nollasta nopeuteen 100 km/h ja saavuttaa huippunopeuden 200 km/h.

Kompaktit mittasuhteet

Škodan katumaastureista tutun muotokielen uusin kehitys näkyy selvästi Škoda Vision X -konseptiauton ulkonäössä. Auto on 4 255 mm pitkä, 1 807 mm leveä ja 1 537 mm korkea. Akseliväli on 2 645 mm ja tavaratilan koko 380 litraa.

Autossa on kaksiväriset 20-tuumaiset kolmiulotteisvaikutelmaiset kevytmetallivanteet, joissa on kiillotetut kevytmetalliosat ja matta-antrasiitinvärisiksi maalatut kristalliviistemäiset puolat.

Uusi sisätiladesign

Škoda Vision X -konseptiauton sisätiloissa on toteutettu täysin uusi muotokieli. Leveä, ergonomisesti muotoiltu kojelauta ja siinä vapaasti seisova värinäyttö hallitsevat sisätilojen visuaalista ilmettä.

Tietoviihde- ja liitettävyyspalveluihin pääsee näytön kautta nopeasti ja intuitiivisen helposti käsiksi. Valaistut, kristallilasista leikatut elementit yhdessä värinäytön kanssa luovat sisätiloihin hienostuneet valaistusefektit.

Nyt kun uusimmat tietoviihteen ja liitettävyyden varusteet ja ominaisuudet ovat jo tarjolla lähes kaikkiin Škoda-automalleihin, Vision X vie Škoda-automallien digitalisoitumisen uusiin ulottuvuuksiin palveluilla Smart Parking, HoppyGo, TwoGo ja CareDriver. Nämä tekniikat:

  • Opastavat käytettävissä oleviin pysäköintipaikkoihin
  • Tarjoavat autoa vuokrattavaksi, kun autoa ei itse tarvitse
  • Tarjoavat auton yhteiskäyttömahdollisuuksia
  • Varmistavat esimerkiksi, että lapset haetaan päiväkodista, jos vanhemmat tai lastenhoitaja ei ehdi ajoissa paikalle

Sähkötoiminen rullalauta viimeiselle kilometrille

Škoda Vision X -konseptiauton Simply Clever -ratkaisuissa on vielä yksi kestävän kehityksen mukainen idea lisää. Vision X:n tavaratilassa on erityinen kiinnitysjärjestelmä kahdelle sähkötoimiselle rullalaudalle.

Konseptiautossa on kaksi kypärää ja drone-kuvauskopteri, joten rullalautailijat pystyvät videoimaan vauhdikkaan matkansa. Rullalautailijoiden niskan ja selän suojukset on sijoitettu kuljettajan ja etumatkustajan selkänojiin. Ja keskikonsolista löytyy kaksi urheilujuoma­pul

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here