Škoda Octavia luotiin aikanaan suositun Spartak-mallin modernisoiduksi versioksi, jonka tuotanto aloitettiin vuonna 1959. Octavia oli samankaltainen kuin edeltäjänsä, eikä koriin tehty juurikaan muutoksia lukuun ottamatta muutamia pieniä yksityiskohtia, kuten etusäleikkö ja takavalot.
Suurin osa uudistuksista ei koskenutkaan ulkonäköä, vaan auto sai uuden kojelaudan ja etuakselin kierrejousin. Vuonna 1960 markkinoille tuli Combi-versio, joka saavutti pian valtavan suosion sekä kotimaassa että ulkomailla. Tuotanto alkoi seuraavan vuoden kesällä. Combi tarjosi tilavat sisätilat ja litteäpohjaisen, 690-1050 litraa vetävän tavaratilan.
Tudor-korinen versio pysyi tuotannossa vuoteen 1964 asti, jolloin se korvattiin vieläkin ikonisemmalla Škoda 1000 MB -mallilla. Farmarimallin tuotantoa jatkettiin vuoteen 1971 asti. Huolimatta useista prototyyppisarjoista, jotka eivät koskaan päässeet tuotantoon, se ei koskaan saanut kunnollista seuraajaa – ennen kuin Forman-malli tuli markkinoille 16 vuotta myöhemmin.
Moderni historia alkoi 1990-luvulla
Nykyinen Škoda Octavia Combi juhlii jo 25 vuotta kestänyttä matkaansa automaailman markkinoilla. Tervetuloa tutustumaan supersuositun perheauton neljään sukupolveen.
Suositun farmarimallin geenit juontavat 1960-luvulle asti, mutta sen moderni historia sai alkunsa 1990-luvulla. Octavia Combi esittäytyi ensimmäistä kertaa 25 vuotta sitten Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa 1998.
Octaviasta kasvoi vuosien saatossa Škodan myydyin automalli. Tehtaalta on valmistunut neljässä sukupolvessa jo yli 7,1 miljoonaa Octaviaa, joista 2,8 miljoonaa Combi-farmarimalleja (luvut vuosilta 1998-2022).
Ensimmäinen sukupolvi
Dirk van Braeckelin ja Lamborghininkin suunnittelussa mukana olleen Luc Donckerwolken suunnittelema vankka ja turvallinen Combi-farmarimalli lanseerattiin vuonna 1998 – kaksi vuotta sen jälkeen, kun Liftback-malli oli debytoinut.
Farmari sai Liftbackiin verrattuna 20 litraa suuremman tavaratilan, jonka ansiosta se lukeutui 548-litraisena autokokoluokkansa suurimpiin. Ulkomitat pysyivät Liftback-mallin mitoissa, joskin korkeutta tuli 19 millimetriä lisää (korkeus 1448 mm).
Syyskuussa 2000 facelift-versio toi mukanaan keulan uudistuksen, jossa ajovalot ja puskuri muuttuivat pyöreämmiksi ja optiikka kirkkaaksi. B-pilareita ja moottoritilaa vahvistettiin ja autoa korotettiin modifoidulla taka-akselilla.
Ensimmäisen sukupolven Octavia Combi -malleja valmistettiin yli 470 000 kappaletta. Tuotanto lopetettiin marraskuussa 2010.
Toinen sukupolvi
Octavian toinen sukupolvi ensiesiteltiin Geneven autonäyttelyssä 2004. Edelliseen sukupolveen verrattuna uudessa mallissa oli uudet moottorit, nykyaikaisempaa tekniikkaa ja entistäkin vankempi kori.
Suuri jäähdyttimen säleikkö sai puolisuunnikkaan muodon ja puskuri vähemmän korista erottuvan muotoilun. Sivupeileihin lisättiin suuntavilkut ja B-pilarit kasvoivat jälleen hieman suuremmiksi.
Samana vuonna markkinoille tuli toisen sukupolven Octavia Combi, jonka tavaratilan tilavuus oli 580 litraa ja takapenkit eteen taitettuina 1620 litraa. Myös nelivetoinen farmarimalli, Octavia Combi 4×4, lanseerattiin. Vuonna 2005 markkinoille tuli urheilullinen Octavia RS molemmissa korimalleissa.
Vuonna 2007 esiteltiin Octavia Combi Scout, jossa oli malliversiokohtaiset puskurit, sivuhelmat ja kynnyslistat. Toisen sukupolven Octavia Combi -mallia valmistettiin lähes 900 000 kappaletta.
Kolmas sukupolvi
Octavian kolmas sukupolvi esiteltiin maailmalle 11.12.2012 Škodan tehdasmuseossa. Sarjatuotanto käynnistyi kuusi päivää myöhemmin. Muotoilusta vastasi Jozef Kabaň, joka antoi autolle ajattoman konservatiiviset, kulmikkaat muodot.
Auto rakennettiin nyt uudelle MQB A -pohjalevylle. Liftback-mallin tavaratila kasvoi 590 litraan ja Combi-mallin 610 litraan.
Tammikuussa 2017 Škoda esitteli Wienissä kolmannen sukupolven facelift-version. Tärkeimpiin uudistuksiin kuuluivat ajovalot, jotka oli saatavissa myös LED-tekniikalla.
Toinen merkittävä uudistus oli ennakoivan jalankulkijasuojan käsittävä Front Assist -hätäjarrutusjärjestelmä. Myös takapyörät asetettiin hieman kauemmaksi toisistaan, mikä muutti auton ulkonäköä sekä paransi käsiteltävyyttä.
Neljäs sukupolvi
Neljäs sukupolvi esittäytyi ensimmäisen kerran marraskuussa 2019. Combi-malli tuli markkinoille tällä kertaa ennen Liftback-mallia. Neljännen sukupolven Octavia perustuu päivitettyyn MQB-perustekniikkaan, jonka tärkeisiin ominaisuuksiin kuuluu sen helppo muunneltavuus ja soveltuvuus eri voimalinjojen hyödyntämiseen.
Niinpä Octavia-mallistoon lukeutuvat tänä päivänä bensiini- ja dieselmallien sekä G-TEC-kaasumallin lisäksi myös sähköä voimalinjassaan hyödyntävät mallit: ladattava hybridi Octavia iV ja kevythybridi Octavia e-TEC.
Neljännen sukupolven sisätilat on kolmanteen sukupolveen nähden kauttaaltaan uudistettu. Samoin digitekniikkaan on panostettu aiempaa enemmän. Suunnittelutyön aloitti Jozef Kabaň ja sen viimeisteli hänen seuraajansa Oliver Stefani.
Päivän ralliauto: Suomen suosikkimallilla pärjättiin ralleissa 1960-luvulla
Päivän museoauto: Škodan ensimmäinen malli V8-moottorilla
Päivän urheiluauto: Tämä Škoda ei päässyt tuotantoon, mutta kylläkin kauhuelokuvaan!