Škoda Fabia 25 vuotta — pienen perheauton neljä sukupolvea

Pienten perheautojen kokoluokassa jo 25 vuoden ajan Fabia on ollut Škodalle tärkeä malli. Frankfurtin autonäyttelyssä 14.9.1999 esitellystä ensimmäisen sukupolven teknisesti edistyksellisestä Fabiasta tuli nopeasti menestys. Sitä seuranneilla kolmella mallisukupolvella oli siten vankka pohja. Fabioita on tähän mennessä myyty lähes viisi miljoonaa kappaletta.

Nyt neljännesvuosisata myöhemmin menestystarina jatkuu neljännen sukupolven Fabialla. Fabia nauttii edelleen suurta suosiota kansainvälisillä automarkkinoilla, joilla se tunnetaan vahvoista ominaisuuksistaan kuten reiluista sisätiloista, ketteryydestä ja erinomaisesta vastineesta rahalle.

Ensimmäisen sukupolven Škoda Fabia (1999–2008)

Škoda Fabia lukeutui Frankfurtin 58. autonäyttelyn tärkeimpiin uutuuksiin. Se oli korimalliltaan viisiovinen hatchback, pituudeltaan 3 960 millimetriä ja Škoda Felician seuraajamalli. Jo alle vuoden tuotantoajan jälkeen Fabiasta tehtiin Combi-farmarimalli ja vuonna 2001 myös porrasperäinen sedan-korimalli.

Ensimmäisen sukupolven Fabian muodot syntyivät Škodan tuolloisen päämuotoilija Dirk van Braeckelin johtaman 20 muotoilusuunnittelijan tiimin työnä. Ensimmäisen sukupolven Fabia rakennettiin pienten perheautojen edistyksellisen PQ24-perustekniikan pohjalle, minkä ansiosta tarjolla oli monipuolinen voimalinjavalikoima. Maaliskuussa 2003 esiteltiin sporttinen RS-malli, jossa oli vahva 96 kW:n (131 hv) tehoinen 1.9 TDI -turbodieselmoottori, joka yhdisti dynaamisen suorituskyvyn taloudellisuuteen.

Toisen sukupolven Škoda Fabia (2007–2014)

Maaliskuussa 2007 Geneven autonäyttelyssä Škoda esitteli toisen sukupolven Fabian. Ensimmäisen sukupolven kanssa samaan perustekniikkaan pohjautunut mallisukupolvi oli hiukan pidempi (+22 mm) ja korkeampi (+47 mm). Syyskuussa 2007 siitä esiteltiin käytännöllinen Combi-farmarimalli. Mallisto laajeni vuonna 2009, kun Scout- ja RS-mallit tulivat tuotantoon. RS-mallissa oli ahdettu 1.4 TSI -bensiinimoottori teholtaan 132 kW (180 hv). Tästä Fabia-sukupolvesta tehtiin myös ensimmäistä kertaa Monte Carlo -malli.

Kolmannen sukupolven Škoda Fabia (2014–2022)

Kolmannen sukupolven Škoda Fabia astui julkisuuteen Pariisin autonäyttelyssä lokakuussa 2014. Tekniikassaan se hyödynsi modernia PQ26-perustekniikaa. Sen muotoilu muuttui terävälinjaisemmaksi ja dynaamisemmaksi myös mittasuhteiden muutoksen myötä: auto oli edelliseen sukupolveen verrattuna 90 mm leveämpi ja 30 mm matalampi. Myös turvallisuus ja mukavuusvarusteet kehittyivät merkittävästi.

Ensimmäistä kertaa Škoda Fabiaan oli automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä Front Assist, mukautuva vakionopeuden säädin ja kuljettajan vireystilan tarkkailujärjestelmä. Vuonna 2018 toteutettu malliuudistus toi autoon tarjolle lisää uusia varusteita kuten LED-ajovalot, kaistanvaihtovaroittimen ja avaimeton keskuslukitus ja käynnistys.

Neljännen sukupolven Škoda Fabia (vuodesta 2021 alkaen)

Uusimman sukupolven Škoda Fabia esiteltiin keväällä 2021 viisiovisena hatchback-korimallina, joka pohjautuu MQB A0 -perustekniikkaan. Sen muotoilusta vastasi Škodan muotoilujohtaja Oliver Stefanin tiimi. Neljännen sukupolven Fabia on yli 4,1 metriä pitkä, ja sen tavaratila on edelliseen mallisukupolveen verrattuna kasvanut 50 litralla 380 litraan. Autoon on saatavilla huippuluokan varusteita kuten Travel Assist -ajoavustinkokonaisuus, automaattinen pysäköintiavustin ja kaistanvaihtovaroitin.

Dominointia moottoriurheilussa

Jokaisen sukupolven Škoda Fabia on ollut huomattava tekijä rallimaailmassa. Ensimmäisen sukupolven Fabialla Škoda osallistui rallin WRC-luokkaan vuonna 2003. Seuraavan sukupolven Fabialla siirryttiin alempaan ralliautojen luokkaan. Vuonna 2009 rallitaipaleille tuotiin Škoda Fabia Super 2000, jolla sekä Škoda Motorsportin tehdastiimi että yksityistallit saavuttivat mainiota kansainvälistä menestystä.

Vuodesta 2015 alkaen kolmannen sukupolven Fabialla saavutettiin rallin WRC2-luokassa tuloksia, jotka todella osoittavat Škodan moottoriurheiluvahvuutta. Rallitallit eri puolilla maailmaa ostivat yhteensä yli 470 kappaletta Rally2- ja Rally2 evo -autoja. Ne ovat Škodan eniten myydyt ja menestyneimmät ralliautot. Nykyinen neljännen sukupolven Fabia toimii pohjana Škoda Fabia RS Rally2 -autolle, joka jatkaa rallivoittojen tiellä sekä kansallisissa että kansainvälisissä mestaruustaistoissa.

Lue muita juttuja Fabiasta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän