SKAL ei hyväksy poliisin määrärahojen leikkausta

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL:n hallitus on huolissaan ammattitaitoisen liikennevalvonnan tulevaisuudesta, todetaan SKAL:n tiedotteessa.

Valtiovarainministeriön budjettiesityksessä sisäministeriön hallinnonalalle esitetään yli 36 miljoonaa euroa määrärahaleikkausta ensi vuodelle.

Poliisien määrää jouduttaneen vähentämään, mikäli leikkaus toteutuu. Kuljetusyrittäjät vastustavat jyrkästi leikkausta, joka heikentäisi ammattitaitoisen raskaan liikenteen valvontaa Suomessa.

Ammattitaitoinen ja riittävä raskaan liikenteen poliisivalvonta tien päällä on välttämätön, koska se on tehokkain keino puuttua harmaan talouden ilmiöihin, kuten ylikuormiin ja laittomaan liikenteeseen.

Vain valvontaa suorittava viranomainen pystyy SKAL:n mukaan toteamaan kuljettajan ajokunnon, turvallisen kuorman varmistamisen ja painon sekä kuljetusasiakirjojen asianmukaisuuden.

Myös mahdolliset piirturimanipulaatioepäilyt paljastuvat vain osaavan valvojan tekemässä tienvarsitarkastuksessa. Nämä ovat harmaan talouden torjunnan ja turvallisuuden kannalta keskeisiä riskitekijöitä liikenteessä.

Tänään kokoontuneen kuljetusyrittäjien edunvalvontajärjestö SKAL:n hallitus ei voi hyväksyä sitä, että jo ennestään leikatut poliisiresurssit kapenisivat entisestään:

– Osaavia poliiseja on poistunut tien päältä määrärahaleikkausten ja eläköitymisen myötä. Leikkausten sijaan nyt tulisi panostaa entistä enemmän poliisin osaamiseen ja riittäviin resursseihin, muistuttaa SKAL:n puheenjohtaja Jani Ylälehto.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

3 KOMMENTIT

  1. Poliisia tarvitaan nykyään turvaamaan Esim: Elokapinalaisten turvallisuutta ettei ne raukat jää
    auton alle.Ei Poliisi enään tien päälle kerkiä,kiitos Vihreiden.Esim Pirkanmaalla poliisilla on niin
    paljon turhia valvonta tehtäviä,että ne ei tule enään edes paikallle Peura ja Hirvi kolareihin.Eikä
    paikallinen Poliisi ymmärrä mitään raskaasta kalustosta.VALITETTAVAA???

  2. Sama koskee Tullia,Jos olettte seurannut ohjelmaa Suomen Tulli,niin joka kuski osaa säätää jarrut,mutta jos vika on
    räikissä niin jarrut on kahden jarrutuksen jälkeen kaukana,ja tätä Tulli ei tajua.Koskee lähinnä ulkomaalaisia.Ja myös
    kuljetuksia Suomen puolella,Ja rajottimen käyttöä,niitä ei ulkolaisissa autoissa ole missään,ei ainakaan toiminnassa.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän