Seat Arona.
24.5.2018 09.50
Seat päätti vuoden 2017 menestyksekkäästi, saavuttaen kaikkien aikojen parhaan taloudellisen tuloksensa.
Seatin liikevaihto saavutti vuonna 2017 uuden ennätyksen, 9 552 miljardia euroa, mikä oli 11,1 % enemmän kuin edellisenä vuonna (2016: 8 597 miljardia euroa), todetaan Seatin tiedotteessa.
Tiedotteen mukaan yhtiön liikevaihtoa kasvatti vuoden 2001 jälkeen suurin volyymi, 468 400 ajoneuvoa, minkä ansiosta Seat on yksi Euroopan nopeimmin kasvavista automerkeistä, sekä kehittynyt merkkivalikoima, jonka kärkituotteena on Seat Ateca.
Vuodesta 2013 Seatin liikevaihto on noussut lähes 50 prosenttia.
Lue myös: Seat tuo ensimmäisen täyssähköauton myyntiin vuonna 2020
Viimeisin mallistouudistus on tulosta suurimmista investoinneista sitten Martorellin tehtaan rakentamisen vuonna 1992.
Viime vuonna Seat käytti 962 miljoonaa euroa investointeihin ja tuotekehitykseen. Summa oli 10,1 % Seatin kokonaisliikevaihdosta ja 11,6 % enemmän kuin vuonna 2016 (862 miljoonaa).
Tästä summasta korvamerkittiin suoraan tuotekehitykseen 464 miljoonaa euroa, mikä vastaa lähes kolmea prosenttia Espanjan kaikista tuotekehityskustannuksista tehden Seatista Espanjan johtavan teollisuussijoittajan.
Merkittävä osuus Espanjan viennistä
Vuosina 2013–2017 Seat investoi yli 3,3 miljardia euroa tulevaisuuteensa. Seatin päätavoitteena on historian suurin tuoteuudistus sekä uusien, digitaalisuuden, liitettävyyden ja älykkään liikkumisen eturintamaan kuuluvien palvelujen kehittäminen.
Vuonna 2017 viennin osuus Seatin liikevaihdosta oli 81,1 %, joka on lähes 3 % koko Espanjan viennistä.
Tämä tekee Seatista Espanjan tärkeimmän teollisen vientiyrityksen. Tulevina vuosina Seatin tavoite on tehostaa kansainvälistymistä ja jatkaa kasvua Euroopan ulkopuolelle.
Seat esitteli vuonna 2017 myös uuden MQB A0 -alustan käynnistäen Ibizan ja Aronan valmistuksen Martorellissa.
Molemmat mallit yhdessä Leonin ja Audi Q3:n (jonka valmistus korvataan Audi A1:llä vuoden 2018 toisella vuosipuoliskolla) kanssa ovat kasvattaneet Martorellin tuotannon 95 prosenttiin nykyisestä valmistuskapasiteetista.
Lisäksi MQB A0 -alusta luo vakautta, sillä se takaa suuren tuotantovolyymin seuraavien kymmenen vuoden aikana.
Laajentuu uusille markkinoille
Tiedotteen mukaan Seatin kasvu perustuu neljään osa-alueeseen: lisää brändejä, lisää markkinoita, lisää autoja ja lisää energiavaihtoehtoja.
Seat julkisti ensimmäisellä vuosineljänneksellä uuden automerkin, urheilullisen Cupran.
Seat on myös äskettäin perustanut uuden yrityksen, Xmoban, jonka päätavoitteena on tunnistaa, testata, myydä ja tehdä investointeja uusiin, tulevaisuuden liikkumisratkaisujen kehittämistä edistäviin hankkeisiin.
Xmoba ja Cupra ovat mukana Seat Metropolis:Lab Barcelonassa, joka on vuonna 2017 avattu Seatin täysin omistama digilaboratorio ja osa Volkswagen-konsernin maailmanlaajuista IT-laboratorioverkostoa.
Seat toimii yli 80 maassa, mutta vain 15 prosenttia myynnistä tehdään Euroopan ulkopuolella.
Tässä mielessä yhtiön strategiset kasvualueet ovat Pohjois-Afrikka, jossa Seat johtaa Volkswagen-konsernin ajoneuvojen kokoonpanoprojektia Algeriassa, sekä Latinalainen Amerikka ja Meksiko, jossa yhtiö tutkii tuotantomahdollisuuksia.
Yritys on hiljattain laajentanut markkina-aluettaan Norjaan sekä Uuteen-Seelantiin, jonka jälkeen yritys on markkinoilla kaikilla viidellä mantereella.
Seat osallistuu myös Volkswagen Group Kiinan ja kiinalaisen autovalmistaja JAC:n yhteistyöyrityksen toimintaan tarjoamalla teknistä tukea ja osaamista tutkimukseen ja tuotekehitykseen sekä muotoiluun.