Sähkö, vety ja kaasu: Mercedes-Benz Trucksin monikärkinen strategia

15.7.2018 12.35

Kuorma-auton, sen energialähteiden, turvallisuusteknologioiden ja koko kuljetussektorin tulevaisuus olivat monipuolisesti esillä Saksassa kesäkuun lopulla järjestetyssä FutureLab@Mercedes-Benz Trucks -työpajatapahtumassa. 

Autonvalmistajilla ja poliittisilla päättäjillä on yhteinen tavoite: riippuvuutta fossiilisista polttoaineista on vähennettävä ja kasvihuonekaasujen päästöjä alennettava keskimäärin 30 prosenttia vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä.

Mercedes-Benz Trucks lähestyy tätä tavoitetta monen kärjen strategialla: kehittämällä sähköisiä voimalinjoja, muita vaihtoehtoisia polttoaineratkaisuja sekä myös perinteisen dieselmoottorin suorituskykyä ja taloudellisuutta.

Lue myös: Mercedes-Benzin sähkökäyttöinen kuorma-auto tulee tuotantoon

Pitkän tähtäimen tavoitteena on sähkökuorma-autojen sarjatuotanto ja paikallisesti päästövapaa tavara- ja jakeluliikenne kaupunkiympäristöissä.

Täyssähköteknologiaa kehitetään samaan aikaan niin, että se sopisi myös pitkän matkan reitti- ja jakeluliikenteeseen.

Yhdysvalloissa ensimmäiset 30 täyssähköistä Freightliner eCascadia- ja Freightliner eM2 106 –mallin kuorma-autoja luovutetaan asiakkaiden kokeilukäyttöön tämän vuoden aikana.

Kevyen Fuso eCanter –sähkökuorma-auton käyttötestit jatkuvat niin ikään Euroopassa ja Yhdysvalloissa.

Sähköistymisen ohella myös muihin energiavaihtoehtoihin kiinnitetään huomiota.

Vuodesta 2014 saatavilla on ollut Econic NGT (Natural Gas Technology), joka toimii maa- ja biokaasulla.

Toinen kiinnostuksen kohde on polttokennoteknologia eli prosessi, jossa vedyn ja hapen kemiallinen reaktio tuottaa energiaa sähkömoottorille. Näin päästään jopa 55 prosentin tehoon eli korkeammalle kuin ajettaessa polttomoottorilla.

Daimler on yhdessä yhteistyökumppaniensa kanssa mukana liittoumassa, jonka päämäärä on toteuttaa Saksaan 400 vetytankkausaseman verkosto vuoteen 2023 mennessä.

Dieselmoottorit kehittyvät jatkossakin: tuntuvat kustannussäästöt mahdollisia

Keskipitkällä aikavälillä pitkän matkan kuljetuskalusto on edelleen riippuvainen polttomoottorista ja sen kehittämisestä.

Asiakkaan kannalta katsottuna polttomoottorin kulutuksen vähentäminen on puolestaan nopein ja tehokkain tapa pienentää yrityksen kuluja ja parantaa toiminnan kannattavuutta. Pienilläkin toimilla on tässä vaikutusta.

Esimerkki: dieselkäyttöisen kuorma-auton kulutusta onnistutaan pienentämään aerodynamiikkaa parantamalla ja voimanlähteen toimintaa kehittämällä 3 prosenttia.

Jos kuorma-autolla ajetaan 120 000 kilometriä vuodessa, dieselin hinta on 1,20 euroa/litra ja keskikulutus 30 litraa/100 km, 3 prosentin ”kulukuri” merkitsee 1 290 euron säästöä autoa kohti vuodessa. 

Polttoaineen hinnan noustessa myös säästöön jäävä summa kohoaa. Jos autoja on yrityksen käytössä kymmeniä, yhteenlasketut säästöt ilmoitetaan 5- tai jopa 6-numeroisin luvuin. Samalla kaluston aiheuttama ympäristökuormitus ja päästöt vähenevät.

Yrityksen apuna kaluston kulutuksen ja toiminnan tehokkuuden arvioimisessa ovat Daimlerin tuottamat kulutussimulaatiot ja taloudellisuuslaskelmat. 

Lue myös: Kaksi vuotta kestävät Mercedeksen sähkökuorma-auton asiakastestit alkavat

Ne on 30 vuoden aikana kehitetty entistä yksilöllisemmiksi ja realistisemmiksi vastaamaan paremmin sitä todellisuutta ja niitä olosuhteita, joissa kutakin autoa käytetään.

Raskaan kaluston osalta tämä on erityisen haasteellista, koska moottori-, vaihteisto- ja akselivaihtoehtoja on runsaasti, kori- ja perävaunumallit vaihtelevat ja kalustoa käyttää joukko ajotavoiltaan erilaisia kuljettajia.

Simulaatioiden ja testipenkkien lisäksi kulutusta mitataan vaativilla maantietesteillä erilaisilla alustoilla ja vaihtelevissa olosuhteissa. 

Erityyppiset testit täydentävät toisensa niin, että ne tarjoavat kattavan ja oikean kuvan ajoneuvon käytöksestä ja kulutustasosta.

Yksin nykyinen Actros-mallisto on läpikäynyt 20 miljoonan testikilometrin mittaisen kehitysohjelman todellisissa ajo-olosuhteissa, ja sitä on edelleen täydennetty laboratorio- ja ajodynamometritesteillä.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here