Suomalainen tavarataloketju Motonet on laajentanut uudelle markkinalle, Ruotsiin. Ensimmäinen Ruotsin-tavaratalo avautui Sundsvallissa lauantaina ja keräsi avajaisviikonlopun aikana paikalle tuhansia kävijöitä. Motonet on harvoja kansainvälistyneitä suomalaisyrityksiä kaupan alalla.
Motonet-tavarataloon tutustui Sundsvallissa avajaisviikonlopun aikana yli 6000 asiakasta. Ensimmäiset asiakkaat saapuivat oven taakse lauantaina ennen auringonnousua, ja tavaratalon ovien avautuessa jono mutkitteli jo satojen metrien pituisena.
– Avajaisviikonloppu sujui hyvin ja ylitti odotukset. Uudella markkinalla on vaikeampi ennustaa, millainen vastaanotto avajaisissa odottaa, mutta kiinnostus Motonet-tavarataloa kohtaan osoittautui ilahduttavan suureksi ja asiakkailta saatu palaute oli erittäin positiivista, kuvaa Motonetin emoyhtiö Broman Groupin toimitusjohtaja Toni Stigzelius.
Ensimmäiselle tuhannelle asiakkaalle oli varattu autoiluun liittyvillä tuotteilla täytetyt ämpärit.
– Halusimme tuoda avajaispäivään jotain hyvin suomalaista ja ämpärit tuntuivat vetoavan myös ruotsalaisiin. Motonetin konsepti on samanlainen Suomessa ja Ruotsissa, mutta valikoimaa on joiltain osin sopeutettu paikallisiin tottumuksiin, Stigzelius kertoo.
Laajan tuotevalikoiman lisäksi erityisesti Motomaatti eli Motonetin pikahuolto- ja testausasema herätti Sundsvallissa paljon mielenkiintoa. Se tuo asiakkaiden ulottuville uuden helpon tavan hoitaa auton pienet huollot polttimonvaihdosta moottoriöljyn lisäykseen ja rengaspaineiden mittaukseen.
Motonet työllistää Ruotsissa noin 50 henkilöä, joista 40 Sundsvallissa ja loput hallinnossa Tukholmassa. Uusi ketju kiinnosti jo rekrytointivaiheessa: Sundsvallin tavaratalo houkutteli viime keväänä yli 600 työnhakijaa.
Pitkäjänteinen suunnitelma ohjaa kansainvälistymistä
Motonet ilmoitti laajentumisaikeistaan kaksi vuotta sitten ja on siitä lähtien valmistellut verkkokaupan ja tavaratalojen avaamista Ruotsissa. Verkkokauppa aukesi pari viikkoa ennen ensimmäistä kivijalkamyymälää.
Motonetilla on ollut vuodesta 2016 lähtien tavaratalo Suomen ulkopuolella Tallinnassa. Virossakin on halua laajentaa, mutta Ruotsissa kasvuaikeet ovat konkreettisemmat. Ensi vuonna avautuvat ainakin Gävlen ja Örebron tavaratalot, ja neuvotteluja uusistakin kauppapaikoista käydään jatkuvasti.
– Toimintaympäristössämme on tapahtunut kahdessa vuodessa poikkeuksellisen paljon, mutta meillä on luja usko Motonetin uniikkiin konseptiin, joka tarjoaa tuotteita ja palveluita aktiivisille ja harrastaville ihmisille. Talouden epävarmat näkymät eivät ole jarruttaneet suunnitelmiamme. Kansainvälistyminen on osa strategiaamme, jota toteutamme pitkäjänteisesti, vakuuttaa Stigzelius.