Renault Kadjar on uudistunut niin ulkoa kuin sisältä ja saanut uudet moottorit.
Uudistuksen yhteydessä Kadjarin korin päälinjat on säilytetty ennallaan. Etuvalojen C-muoto on selkeämpi ja umpioihin on nyt integroitu myös vilkut ja päiväajovalot.
Parhaassa Bose-varustetasossa niin pää- kuin neliömäisiksi muutetut etusumuvalot toimivat Ledeillä.
Niiden avulla energiankulutus on pudotettu kuudesosaan halogeenivaloihin verrattuna.
Kojelaudassa on uusi R-Link2 -multimediajärjestelmä, jonka kosketusnäyttö on helppolukuisempi aiempaa suuremman kirkkautensa ansiosta.
Nettiyhteydellä varustetun R-Link 2 -järjestelmän avulla saa esimerkiksi Tom Tom Traffic -palvelun reaaliaikaiset liikennetiedotteet käyttöön.
Android Auto ja Apple CarPlay -peilauksen avulla voi käyttää älypuhelimen sovelluksia helposti R-Link 2 -järjestelmän näytöltä.
Muita parannuksia ovat ilmastointilaitteen ergonomisemmat ja modernimmat kytkimet. Ilmastointilaite ottaa huomioon myös takana matkustavat, joilla on omat tuuletussuuttimet keskikonsolin takaosassa.
Autossa on uudet etuistuimet. Istuimissa on nyt reisituen pituussäätö. Istuimien tarjoama sivuttaistuki on Renaultin mukaan parempi. Autossa on nyt myös pituussuunnassa säädettävä keskikyynärnoja.
Suurimmat muutokset konepellin alla
Suurin ero aiempaan on uudistuneessa Kadjarissa konepellin alla. Autossa on täysin uudet bensiinimoottorit ja lähes kokonaan muuttunut turbodiesel.
Bensiinimoottori on Renault-Nissan allianssin yhdessä Daimlerin kanssa kehittämät TCe 140 ja TCe 160. Moottoreiden tehot ovat 140 ja 159 hevosvoimaa.
140 hevosvoiman moottorilla ja käsivalintaisella vaihteistolla varustettuna Kadjar kiihtyy nollasta sataan 10,4 sekunnissa. Kaikki muut bensiinimoottoriset Kadjarit ovat vielä nopeampia alittaen kiihdytyksessä kymmenen sekunnin rajan. Huippunopeus on aina yli 200 km/h.
Kulutusta ja päästöjä on pudotettu monella tavalla. Moottoreissa on muun muassa osittain integroitu pakosarja ja sähköisesti ohjattu turbo. Polttoaine syötetään sylintereihin suorasuihkutuksella. Hiukkaspäästöjä vähennetään pakokaasujen hiukkassuodattimella.
Kolmantena moottorivaihtoehtona on Blue dCi 115, joka kehittää 115 hevosvoimaa.
Vaikka iskutilavuus on sama 1,5 litraa kuin aiemmassa moottorissa, yli 90 prosenttia moottorin osista on joko uusia tai edelleen kehitettyjä. Turbodieselin päästöt ovat vähäiset, sillä siinä on hiukkassuodattimen lisäksi typpioksidipäästöt leikkaava SCR-järjestelmä.
Pienemmän moottorin kanssa on vakiona kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto.
Vähäisen vaihtamistarpeen saa poistettua kokonaan valitsemalla 7-vaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston. Tehokkaamman bensiinimoottorin kanssa on aina vakiona kaksoiskytkinvaihteisto.
Malliston runkona on Zen
Suomessa Kadjarin myynti keskittynee vahvasti Zen-varustetasoon. Zen on buddhalainen koulukunta, joka painottaa meditaatiota, havainnointia ja itsensä kehittämistä. Perimmäisenä tarkoituksena on auttaa muita.
Kadjarin Zen-tason varustelu tekee juuri sen, sillä vakiona on muun muassa automaattinen kaksialueilmastointi, automaattiset valot ja kaukovaloavustin, kaistavahti ja älyavain. Tummennetut ikkunat varjelevat yksityisyyttä ja etu- sekä takapysäköintitutkat varjelevat kolhuilta.
Huippuna on Kadjar Bose, jossa on Zen-tason 17-tuumaisten kevytmetallivanteiden sijaan kaksi tuumaa suuremmat pyörät. Lämmitettävä tuulilasi sopii pohjoisiin olosuhteisiin ja Bose-äänentoisto auttaa nauttimaan pitkistäkin matkoista.
Bose-varustelussa on osittainen nahkaverhoilu ja käytetty runsaasti kromia. Peruutuskamera lisää turvaa pysäköitäessä ja navigaattori auttaa löytämään perille.
Halvin versio alle 25 000 euroa
Monin tavoin uudistuneen Renault Kadjarin hinnat lähtevät Kadjar TCe 140 Lifen 24 990 eurosta.
Suosituimmaksi noussee kaksituhatta euroa enemmän maksava Kadjar 140 TCe Zen, johon voi valita nyt kampanjana automaattivaihteiston samaan hintaan.
Renault Kadjar TCe 140 Bose maksaa 30 390 euroa ja Kadjar TCe 160 Bose EDC 7-automaatti nyt 31 890 euroa.