Ralli: Toni Gardemeisterin talli kolmella Škodalla SM-sarjaan

Mikael Korhonen ja Emil Lindholm. Kuva: Marko Makinen.

Toni Gardemeisterin johtama TGS Worldwide -tiimi starttaa vahvalla kokoonpanolla Ralli SM-sarjaan 2020.

Škoda Fabia R5 -autoilla SM1-luokassa kilpailevat WRC2-luokan MM-tasolla huipputuloksia ajanut Emil Lindholm, SM1-luokan hallitseva Suomen mestari Teemu Asunmaa ja viime kaudella SM Riihimäki-rallissa yleiskilpailussa toiseksi ajanut Mikko Heikkilä.

Reilun neljän vuoden aikana Škoda Motorsport on toimittanut asiakkailleen yli kolmesataa Škoda Fabia R5 –autoa, joilla eri asiakastiimit ympäri maailmaa ovat yltäneet lähes tuhannen autourheilukilpailun voittoon.

Viime heinäkuussa TGS Worldwide vastaanotti ensimmäisenä tiiminä maailmassa Škoda Motorsportilta asiakaskäyttöön luovutetun Fabia R5 Evo -ralliauton.

TGS Worldwidea pyörittävä Gardemeister oli innoissaan uudesta hankinnastaan, joita hänen tallissaan on jo kaksi. Valkealalainen kilpaili Škodan tehdastiimissä kuljettajana vuosina 2002 – 2004, ja kilpaili vielä omankin tiiminsä nimissä Škodalla vuoden 2011 IRC-rallisarjassa.

Škoda Fabia R5 Evoa on kehitetty

TGS Worldwide -tallin uusilla Fabia R5 Evo-versioilla Ralli SM-sarjassa 2020 kilpailevat Emil Lindholm ja Teemu Asunmaa. Tallin kolmas kuljettaja Mikko Heikkilä kilpailee edellisen sukupolven Fabia R5:lla.

– Olemme tiimini kanssa kehittäneen uuden Fabia R5 Evon suorituskykyä tämän loppuvuoden aikana useita askelia eteenpäin. Totta kai ralliauton voimansiirron, jousitusgeometrian ja iskunvaimentajien säätöjen kanssa kehitystyö on jatkuvaa. Otimme suorituskyvyssä ison harppauksen eteenpäin juuri ennen Turun ja Salon alueilla ajettua kauden viimeistä SM-rallia. Uudessa Fabia R5 Evossa on yhä paljon kehityspotentiaalia. Ja ilman muuta kilpailemme tosissamme myös tiimien välisestä mestaruudesta, tallipäällikkö Toni Gardemeister muistuttaa.

Ralli SM -sarjaan 2020 pieniä muutoksia

Ralli SM -sarjassa kilpaillaan kaudella 2020 kuusi osakilpailua: kolme talvi- ja kolme kesäkaudella. Kauden 2019 kalenteriin verrattuna muutoksia tapahtui jonkin verran, joista talvikaudella merkittävimmät ovat Rovaniemen osakilpailun aikaistuminen viikolla sekä Mikkelin paluu sarjan toiseksi osakilpailuksi helmikuulle.

Kesäkausi aloitetaan Kouvolassa, jonka jälkeen luvassa on nykymuotoiseen SM-sarjaan kokonaan uusi osakilpailu, kun syyskuun alussa kilpaillaan Oulun seudulla. Kausi päätetään Seinäjoen ympäristössä, perinteikkäässä Pohjanmaarallissa.

TGS Worldwiden kuljettajat kilpailevat kaudella 2020 sarjan pääluokan SM1:n Suomen mestaruudesta sekä tiimien välisestä Suomen mestaruudesta.

Ralli SM-sarjan luokkajaossa uutta on se, että kauden ensimmäistä osakilpailua lukuun ottamatta sarjan kaikissa osakilpailuissa kilpaillaan SM-pisteiden lisäksi myös Rallin Suomen Juniorimestaruussarjan pisteistä.

Ralli SM-sarjan pistelasku pysyi muuttumattomana. Kauden ensimmäisestä ja viimeisestä osakilpailusta jaetaan korotetut SM-pisteet. Loppupisteisiin huomioidaan sarjan viidestä ensimmäisestä osakilpailusta neljän parhaan pisteet sekä finaaliosakilpailun pisteet.

Ralli SM -sarja 2020:
16.-18.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
7.-8.2. SM Vaakuna-Ralli, Mikkeli
28.-29.2. SM-Itäralli, Joensuu
12.-13.6. SM O.K-Auto Ralli, Kouvola
4.-5.9. SM Ralli, Oulu
25.-26.9. Pohjanmaa SM-Ralli, Seinäjoki

Mikä on uusi Škoda Fabia R5 Evo?

Uusi Škoda Fabia R5 Evo tuotiin tehdastiimin toimesta tositoimiin viime touko-kesäkuun vaihteessa Portugalin MM-rallissa.
Tässä EVO-mallin tärkeimmät muutokset aiempaan R5-versioon verrattuna.

  • Jousituksen liikematkat ovat nyt suuremmat sekä asfaltilla että soralla. Joustovaraa on 30 millimetriä enemmän sekä edessä että takana.
  • Evo on myös aiempaa kevyempi. Säästetyt kilot on lisäpainojen avulla siirretty kohtiin, joissa niistä on paremman tasapainon saavuttamiseksi eniten hyötyä. Myös auton painopiste on aiempaa alempana.
  • Evo -version jäähdytysjärjestelmässä on uudenlainen jäähdytin, uusi sähkökäyttöinen vesipumppu, uudella säätelyllä varustettu öljypumppu sekä uusi kaksiydinprosessorillinen moottorin ohjainlaite, jonka laskentateho on suurempi ja ohjelmisto uusi. Muutokset kasvattavat tasaisessa kuormituksessa sekä kuormituksen vaihtelutilanteissa moottorin tehoa.
  • Ohjauksen välitys on aiempaa nopeampi ja kaasupolkimen käyttämiseen tarvittavat voimat on optimoitu. Brembo-jarrujärjestelmän tilalle on tullut Alconin valmistama järjestelmä. Muutoksella on haluttu saavuttaa parempi tehokkuuden ja kestävyyden suhde. Lisäksi uudessa kojelaudassa on kookkaampi näyttö, jossa on parempi resoluutio ja selkeämpi näyttönäkymä.
  • Evoon on tehty myös lukuisia kestävyyttä parantavia muutoksia. Vahvistettuja komponentteja ovat esimerkiksi vetoakselit ja pakosarja. Myös kardaanitunnelia sekä alusta- ja korirakenteen kannattimia on muutettu.

Tekniset tiedot

Moottori
Kuutiotilavuus (cm3): 1620
Suuri teho (kW): 212
Suurin vääntö (Nm): 425
Turboahdettu, polttoaineen suoraruiskutus, Magnetti Marelli -moottorinohjaus

Voimansiirto
Neliveto, 5-vaihteinen sekventaalivaihteisto, etu- ja takatasauspyörästössä mekaaniset lukot

Jousitus
McPherson-jousitus edessä ja takana

Jarrut
Alcon-jarrusatulat ja -sylinterit; jäähdytettyjen jarrulevyjen halkaisija ja paksuus asfaltti 355 mm x 32 mm, sora 300 mm x 32 mm

Mittoja
Pituus/leveys (mm): 3 999/1 820
Polttoainetankki (l): 82,5
Vanteet: asfaltti 8” x 18”, sora 7” x 15”
Paino (kg): 1230 (FIA luokitus)

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here