Porschen uutuusmallissa on uudenlainen avattava kattorakenne

Uuden Porsche 911 Carrera Cabrioletin ominaisuuksiin kuuluu taitettava kaarikatto, joka on kehitetty alusta loppuun talon sisällä, kuten kaikissa aikaisemmissakin 911-malliversioissa.

Teknologian ansiosta 911 Carrera Cabrioletin kangaskatto muodostaa sulkeutuessaan coupémaisen kaarevan kattolinjan, joka jatkuu yhtenäisenä tuulilasin kehyksestä auton perässä olevaan alastaitetun katon säilytystilaan saakka.

Kattolinjassa ei ole mitään näkyviä taitoksia tai saumakohtia. Uuden ja entistä kevyemmän hydraulisen käyttömekanismin ansiosta katto voidaan sulkea ja avata noin 12 sekunnissa jopa 50 km/h:n ajonopeudella.

Kuva: Porsche.

Porschen kehittämä magnesiumrakenne

Magnesiumista valmistettu kattokehikko mahdollistaa kaarevan muodon, jollaista ei aikaisemmin ole voitu toteuttaa kangaskatoissa.

Kehikko, jonka päälle kangaskatto on levitetty kokonaisuudessaan sivuosia lukuun ottamatta, koostuu erillisistä, saumattomasti vierekkäin asetelluista segmenteistä.

Kattokehikon neljä pääosaa ovat etukehys, kaksi kaaripaneelia ja takaikkuna.

Ikkunakehys on muiden segmenttien tavoin valmistettu magnesiumista.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kaikki kattokehikon osat on yhdistetty kinemaattisesti, joten katon liikuttamiseen tarvitaan vain yksi hydraulisylinteri kummallakin puolella.

Katon lukitusmekanismiksi Porsche on valinnut käytössä koetellun sähköisen lukitusjärjestelmän, jossa keskellä olevaa lukkoa tukevat sivuilla olevat kohdistustapit.

Kaaripaneelien ja kattokankaan välillä ei ole kiinteitä kiinnityskohtia, joten kattokehikon neljä magnesiumsegmenttiä taittuvat tasaisesti päällekkäin Z-muodossa, kun katto avataan.

Tämän rakenteen ansiosta koko kattokokonaisuus (kangas, etukehys, kaaripaneelit ja takaikkuna) vie taitetussa asennossa vain 23 x 55 senttimetriä tilaa.

Alastaitetun katon etuosa jää näkyviin ja takaosa kätkeytyy säilytyslokeron sirpinmuotoisen kannen alle.

Kattokankaan koko ulkopinta on vuorattu eristävällä materiaalilla, joten katon ollessa suljettuna ilmastointimukavuus ja hiljaisuus auton sisällä ovat lähellä Coupé-mallin tasoa.

Kuva: Porsche.

Täysin integroitu sähkötoiminen ilmanohjain

Integroitu sähkötoiminen ilmanohjain parantaa 911 Carrera Cabrioletin mukavuutta suurilla ajonopeuksilla.

Ilmanohjain on kiinnitetty U:n muotoiseen tukivanteeseen, joka taittuu täysin tasaiseksi auton perää vasten eikä siksi vie tilaa takaistuimilta.

Katso tästä muut Porsche-jutut.

Tukivanne voidaan nostaa ylös kahdessa sekunnissa yhdellä painikkeen painalluksella. Se avaa ilmanohjainverkon, jonka tukikehikon toinen liikkuva osa pingottaa oikeaan kulmaan etuistuimien selkänojien väliin.

Ilmanohjain voidaan avata ja sulkea jopa 120 km/h:n nopeudessa. Se tarjoaa erinomaisen suojan vedolta ja minimoi tuulimelun, kun katto on avattuna.

Kuva: Porsche.

Ilmanvastuskerroin lähellä coupé-mallia

911 Carrera Cabrioletin aerodynaamisten ominaisuuksien perustana ovat virtaviivaiset korin muodot, avattava katto, entistä suurempi aktiivinen takaspoileri ja jäähdytysjärjestelmän avautuvat ja sulkeutuvat ilmaläpät auton edessä.

Takaspoilerissa on entistä suurempi kohtauskulma, joka soveltuu paremmin Cabrioletin tarpeisiin.

Ilmanotto- ja ilmanpoistoaukkojen poikkipinta-alat on optimoitu jäähdytysilman parasta mahdollista ohjausta silmällä pitäen.

Tämän ansiosta 911 Carrera Cabrioletin ilmanvastuskerroin on lähellä Coupén vastaavaa arvoa (0,29) katon ollessa suljettuna, vaikka jäähdytysjärjestelmän toiminta on mukautettu suurempaa moottori- ja jarrutustehoa vastaavaksi.

Kuva: Porsche.

Parannettu ympäripyörähdyssuoja lisää korin jäykkyyttä

911 Carrera S ‑malliversiossa on automaattinen ympäripyörähdyssuoja, joka toimii katon ollessa avattuna.

Ympäripyörähdyssuojan kompaktin, itsekantavan ristikkokehikon osat on hitsattu ruiskuvaletusta suurlujuusalumiinista. Lujuutensa ansiosta tukikehikko vahvistaa myös koria ja auttaa parantamaan sen vääntöjäykkyyttä.

Mikäli auto on vääjäämättä pyörähtämässä ympäri, jousipaine laajentaa kaksi takaistuinten takana olevaa kasettimoduulia.

Järjestelmän aktivoituminen tapahtuu pyroteknisesti mikrokaasugeneraattorin avulla. Kun katto on suljettuna, molempien kasettien karbiditapit kulkevat takaikkunan turvalasissa olevan aukon läpi.

Järjestelmän aktivoituminen vahingossa on käytännöllisesti katsoen mahdotonta, koska sitä ohjaa auton turvatyynyjärjestelmän ohjausyksikkö integroidun kallistusanturin avulla tarkkailemalla korin kallistuskulmaa, pitkittäis- ja poikittaiskiihtyvyyttä sekä renkaiden kosketusta tiehen.

Uuden vakiovarusteisen 911 Carrera S Cabrioletin hinnat alkavat suomessa 211 975 eurosta, ja Carrera 4S Cabrioletin 231 928 eurosta, sisältäen arvonlisäveron ja arvioidun autoveron.

WLTP-päästöarvot

911 Carrera S Cabriolet: yhdistetty polttoaineenkulutus 10,1 l / 100 km, yhdistetyt CO2-päästöt 229 g/km

911 Carrera 4S Cabriolet: yhdistetty polttoaineenkulutus 10,6 l / 100 km, yhdistetyt CO2-päästöt 242 g/km

Kuva: Porsche.
Kuva: Porsche.
Kuva: Porsche.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän