Audin sähköistyminen on täydessä vauhdissa ja uusia sähköistettyjä malleja lähetetään liikenteeseen yksi kerrallaan. Vuonna 2019 esiteltiin neljä uutta ladattavaa hybridiä Q5-, A6-, A8- ja A7 Sportback -mallisarjoissa. Nyt TFSI e -logo nähdään myös isommassa SUV-mallissa, kun sarjaa jatkaa uusi Q7 TFSI e quattro.
Kolmelitraisen V6-bensiinimoottorin ja tehokkaan sähkömoottorin yhdistävä ladattava SUV-hybridi on saatavana kahtena versiona. Huippuluokan versio tarjoaa 335 kW (456 hv) tehoa ja 700 Nm vääntöä, kun taas toisessa versiossa on 280 kW (381 hv) ja 600 Nm.
Uudet Audi Q7 55 ja 60 TFSI e quattro ladattavat hybridit tulevat Suomeen kattavalla Business S line -varusteversiolla.
Vakiovarusteita ovat mm.: MMI Navigointi Plus -järjestelmä 10,1 tuuman kosketusnäytöllä (alempi 8,6 tuumaa), Audi virtuaalimittaristo, Audi Smartphone Interface -älypuhelinliitäntä, urheilullinen mukautuva ilmajousitus, Matrix led -ajovalot dynaamisilla etu- ja takavilkuilla, Audi Sound System, akustinen ja optinen pysäköintijärjestelmä edessä ja takana, nopeusrajoitustunnistus, peruutuskamera ja sähkösäätöiset etuistuimet.
Lisäksi vakiovarusteita ovat Audi pre sense basic ja pre sense eteen, kaistaltapoistumisvaroitin, Takaistuin Plus ja lämmitettävät takaistuimen reunapaikat sekä takaluukun sähköinen avaus- ja sulkutoiminto.
Kaksi voimanlähdettä ja quattro-neliveto
Kuten kaikki ladattavat hybridit, myös Audi Q7 TFSI quattro luottaa kahteen voimanlähteeseen.
Polttomoottorina toimii 3,0 TFSI -bensiinimoottori, joka on yksi Audin moderneimmista moottoreista.
Turboahdettu V6 tuottaa 250 kW (340 hv) tehoa ja 450 Nm vääntöä. Se täyttää Euro 6d-TEMP-päästöstandardit ja on vakiona varustettu hiukkassuodattimella.
Sähkömoottori on kompakti, kahdeksanvaihteiseen tiptronic-automaattivaihteistoon integroitu kestomagnetoitu tahtimoottori (PSM), joka tuottaa 94 kW tehoa ja 350 Nm vääntöä. Hybridimoduuli muodostuu sähkömoottorista ja sen voimalinjaan liittävästä kytkimestä.
Katso tästä muita juttuja pistokehybrideistä.
Sähkömoottoriin teho syötetään tavaratilan alle sijoitetusta 308 voltin jännitteellä toimivasta 17,3 kWh nestejäähdytteisestä litiumioniakusta. Sen 168 prismaattista kennoa on jaettu 14 moduuliin, jotka ovat päällekkäin kahdessa tasossa.
Akun ja laturin yhteinen jäähdytysjärjestelmä muodostaa erillisen nestekierron, joka voidaan tarvittaessa kytkeä ilmastoinnin jäähdytyspiiriin tai erilliseen sähkömoottorin ja tehoelektroniikan jäähdytykseen.
Rekuperaation aikana sähkömoottori toimii vaihtovirtageneraattorina ja syöttää jarrutusenergiaa takaisin litiumioniakkuun.
Kahdeksanvaihteinen tiptronic-automaattivaihteisto siirtää moottoreiden tehon quattro-voimansiirron kautta kaikille neljälle pyörälle. Se on varustettu sähköisellä öljypumpulla, mikä varmistaa voitelun kaikissa tilanteissa.
Jatkuvan quattro-nelivedon sydän on mekaaninen tasauspyörästö, joka jakaa väännön normaalitilanteessa etu- ja taka-akselien välillä suhteessa 40:60. Tarvittaessa siirretään enemmän voimaa pitävämmälle akselille.
Kaksi tehovaihtoehtoa
Audi Q7 TFSI e quattrosta on tarjolla kaksi eri tehotasoa, jotka eroavat toisistaan esimerkiksi boost-toimintojensa suhteen.
Q7 60 TFSI e quattrossa on 335 kW (456 hv) tehoa ja 700 Nm vääntöä, mikä on 250 Nm enemmän kuin pelkässä TFSI-bensiinimoottorissa.
Auto kiihtyy 0–100 km/h 5,7 sekunnissa ja saavuttaa elektronisesti rajoitetun 240 km/h huippunopeuden molempien moottoreiden toimiessa yhdessä boost-tilassa. Pelkällä sähkömoottorilla voi ajaa 135 km/h nopeuteen asti.
Q7 55 TFSI e quattro tuottaa 280 kW (381 hv) tehoa ja 600 Nm vääntöä. Se kiihtyy 0–100 km/h 5,8 sekunnissa.
Pelkästään sähkömoottorilla voidaan ajaa 135 km/h nopeuteen asti ja yhdessä polttomoottorin kanssa saavutetaan 240 km/h huippunopeus.
Ennakoiva ajojärjestelmä varmistaa taloudellisuuden
Audi Q7 TFSI e quattron hybridijärjestelmä valitsee automaattisesti optimaalisen ajostrategian jokaiselle matkalle. Se on suunniteltu siten, että kuljettaja voi ajaa suurimman osan päivittäisistä matkoistaan sähköllä.
SUV käynnistyy aina täysin sähköisessä EV-tilassa ja kuljettaja voi säätää moottoreiden yhteistoimintaa alemman MMI-näytön EV-toimintopainikkeella.
Jalankulkijoita ja pyöräilijöitä varoitetaan kaupunkiliikenteessä äänettömästi liikkuvasta hybridistä oikean pyöränkaaren alle sijoitetun kaiuttimen keinotekoisella e-äänellä.
EU:n säännösten mukaisesti akustinen ajoneuvon hälytysjärjestelmä (AVAS) on selkeästi kuultavissa 20 km/h nopeuteen asti ja vaimentuu nopeuden kasvaessa. Bensiinimoottori aktivoituu vasta silloin, kun kuljettaja painaa kaasupoljinta siinä tuntuvan kynnystason yli.
Hybriditilassa on käytettävissä kaksi toimintoa: automaattinen ja hold. Automaattisessa tilassa ennakoiva ajojärjestelmä aktivoituu automaattisesti, kun MMI navigointi plus -järjestelmän reittiopastus aloitetaan.
Akkua käytetään älykkäästi reitin varrella siten, että auto liikkuu pääasiassa sähköllä kaupunkiajossa ja pysähtelevässä ruuhkaliikenteessä.
Useimmissa tapauksissa TFSI-moottori hoitaa kiihdytyksen ja sähkömoottori tukee sitä tarvittaessa. Alhaisilta pyörimisnopeuksilta kiihdytettäessä se varmistaa spontaanin vasteen kaasupolkimen painallukseen hoitamalla ne sekunnin kymmenykset, jotka turboahdin tarvitsee paineennostoon.
Yleisesti ottaen ennakoiva ajojärjestelmä pyrkii siihen, että sähköllä ajetaan niin paljon kuin mahdollista ja että akun sähkövaraus käytetään loppuun määränpäähän saavuttaessa.
Hold-tilan toimintastrategia on erilainen: se pyrkii säilyttämään kulloisenkin akun varauksen ennallaan.
Tämä tehdään rekuperaatiolla eli ottamalla talteen jarrutusenergiaa ja säätämällä kuormituspistettä – tosin sanoen kohdennetulla 3,0 TFSI -bensiinimoottorin käytöllä.
Esimerkiksi polttomoottorilla ajetun pidemmän matkan jälkeen voidaan kaupunkialueella liikkua pelkällä sähköllä, eli ilman paikallisia päästöjä ja lähes äänettömästi.
Ajotapa suunnitellaan voimalinjojen hallinnan ja monipuolisen datan perusteella. Päätavoitteena on aina ajomukavuuden ja energiankulutuksen optimointi sekä hiilidioksidipäästöjen minimointi.
Pidempien matkojen suunnittelussa huomioidaan reitin pituuden ja profiilin lisäksi online-liikennetiedot ja kuljettajan ajotapa.
Lyhyemmillä matkoilla vakiovarusteisiin kuuluva ennakoiva taloudellisuusavustin (PEA) hyödyntää navigointijärjestelmän tietoja lähiympäristöstä, nopeusrajoituksista, tietyypeistä sekä ylä- ja alamäkien jyrkkyyksistä. Lisää hyödyllistä informaatiota tuottavat myös muuta liikennettä havainnoivat kamera ja tutka.
Audi Q7 TFSI e quattron myynti on juuri alkanut Suomessa (yhdistetty polttoaineenkulutus 3,2–3,3 l/100 km, yhdistetyt hiilidioksidipäästöt 72–74 g/km, yhdistetty sähkönkulutus 23,9–24,2 kWh/100 km, Suomi-varustelutaso). Hinnat alkaen 84 700,10 euroa (Audi Q7 Business S line 55 TFSI e quattro tiptronic).
Vapaa rullaus ja rekuperaatio
Tilanteet, joissa kuljettaja nostaa jalkansa kaasupolkimelta, ovat myös tärkeitä ladattavan Q7-hybridin taloudellisuudelle. Ennakoiva taloudellisuusavustin ottaa tällöin tilanteen hallintaansa.
Navigointijärjestelmän tarjoamien tietojen lisäksi se tarkkailee etäisyyttä edellä ajavaan autoon.
Tilanteesta riippuen järjestelmä valitsee vapaalla rullauksen TSFI-bensiinimoottori pysäytettynä tai rekuperaatiotoiminnon. Q7 TFSI e quattro voi ottaa liike-energiaa talteen jopa 25 kW teholla ja syöttää sen takaisin litiumioniakkuun.
Kaikki kevyemmät jarrutukset 0,3 g hidastuvuuteen asti – yli 90 % kaikista päivittäisistä jarrutuksista – hoidetaan pelkällä sähkömoottorilla.
Hydrauliset jarrut tulevat apuun vain silloin, kun tarvitaan suurempaa hidastuvuutta. Hienostuneesti viritetyn kokonaisuuden ansiosta siirtymä jarruttavasta generaattorista perinteisiin jarruihin on tuskin havaittavissa. Jarrutusenergian talteenottoteho jarrutusrekuperaatiolla voi olla jopa 80 kW.
Kun lisävarusteena saatava, tutkaa hyödyntävä mukautuva vakionopeudensäädin (ACC) on aktiivinen, ennakoiva taloudellisuusavustin auttaa kuljettajaa hidastamisen lisäksi polttoainetaloudellisilla kiihdytyksillä.
Jos vakionopeudensäädin ei ole päällä, kuljettajaa ohjataan tarvittaessa ottamaan jalka pois kaasupolkimelta.
Kuljettaja tuntee impulssin kaasupolkimessa ja näkee tiedot Audi virtuaalimittaristossa (vakiovaruste) sekä Head-up Display -tuulilasinäytössä (lisävaruste). Yksityiskohtaiset symbolit kertovat hidastamisen tarpeen syyn, olipa se risteävä liikenne, taajama tai edessä oleva liikenne.
Audin virtuaalinenmittaristo sekä MMI-kosketusnäyttö välittävät kuljettajalle runsaasti tietoa sähköllä liikkumisesta. Näytöillä näkyvät teho, toimintamatka ja molempien voimalinjojen senhetkiset energiavirrat.
Näytön keskeisenä elementtinä tehomittari tarjoaa tietoja esimerkiksi käytettävissä olevasta sähkötehosta sekä rullauksesta ja jarrutusenergian talteenotosta.
Seitsemän ajoprofiilia
EV-toimintopainikkeen lisäksi Audi Q7 TFSI e quattron kuljettaja voi vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin Audi drive select -hallintajärjestelmällä.
Kuljettaja voi vaikuttaa moottorin, ilmajousituksen ja ohjauksen asetuksiin valitsemalla sopivimman tarjolla olevista comfort-, efficiency-, auto-, dynamic-, individual-, allroad- (valinnaisella mukautuvalla ilmajousituksella) ja offroad-ajoprofiileista.
Asetuksista riippuen moottorien toiminta muuttuu kuljettajan painaessa kaasupoljinta. Audi drive select -järjestelmän dynamic-ajoprofiililla ja valintavivun ollessa S-asennossa, sähkömoottori tukee 3.0 TFSI -moottoria boost-toiminnolla lisäten dynaamisuutta ja ketteryyttä.
Tässä toiminnossa vapaalla rullaus estetään täysin, eli sähkömoottori aktivoituu aina liike-energian talteenottoon, kun jalka nostetaan pois kaasupolkimelta.
Urheilullinen luonne
Audi Q7 60 TFSI e quattro tuottaa 335 kW (456 hv) tehoa ja 700 Nm vääntöä. Auton urheilullista vetovoimaa lisää S line -ulkonäköpaketti, jossa on korinväriset viimeistelyt ja silmiinpistäviä yksityiskohtia.
Ulkonäköä täydentävät Musta Optiikka -paketti, Matrix-led-ajovalot ja 20-tuumaisten vanteiden takaa pilkottavat punaiset jarrusatulat. Mukautuvan ilmajousituksen ansiosta käytettävissä on laaja määrä vaihtoehtoja napakasta urheilullisuudesta leppoisan pehmeään matka-ajoon.
Audi Q7 60 TFSI quattron sisustuksen S line tai S line sport -paketit sisältävät urheiluistuimet S line -kohokuvioinnilla, mustan verhoilun ja alumiiniviimeistelyt. Kun ovet avataan, kynnysten led-valot heijastavat maahan Audin neljän renkaan tunnuksen. Suurin osa varustelusta on tilattavissa myös Audi Q7 55 TFSI e quattroon.
Kätevä lataus matkan varrella
Uusien ladattavien hybridien latauspistoke on sijoitettu auton takaosaan vasemmalle puolelle, vastapäätä polttoaineen täyttöaukkoa.
Audi Q7 TFSI e quattro voidaan ladata kätevästi matkan varrella julkisissa latauspisteissä Mode 3 -tyypin kaapelilla tyypin 2 pistokkeesta. Audi e-tron latauspalvelu tarjoaa pääsyn yli 110 000 latauspisteeseen eri puolilla Eurooppaa. Palveluntarjoajasta riippumatta lataus onnistuu yhdellä ja samalla kortilla.
Latauksenhallintaa kotisohvalta
MyAudi-sovellus tarjoaa mahdollisuuden käyttää Audi connect -palveluita älypuhelimella. Sovelluksesta voi tarkistaa akun tilan ja jäljellä olevan toimintamatkan, käynnistää ja ajastaa latauksen sekä tarkastella lataus- ja kulutustilastoja. Latauspisteiden sijainti näytetään sekä myAudi-sovelluksessa että auton navigointijärjestelmässä.
Kätevä MyAudi-sovelluksen toiminto on seisontailmastoinnin hallinta ennen liikkeelle lähtöä. Koska sekä ilmastoinnin kompressori, että lisälämmitin ovat sähkökäyttöisiä, voi sisälämpötilan asettaa halutuksi ennen lähtöä auton ollessa pysäköitynä tai latauksessa. Mallista riippuen myös ohjauspyörän ja istuimien lämmitys tai tuuletus voidaan valita etukäteen joko myAudi-sovelluksella tai ajoneuvon ajastimen avulla.
Katso tästä muita Audi-juttuja.
Audi Q7 TFSI e quattron myynti on juuri alkanut Suomessa (yhdistetty polttoaineenkulutus 3,2–3,3 l/100 km, yhdistetyt hiilidioksidipäästöt 72–74 g/km, yhdistetty sähkönkulutus 23,9–24,2 kWh/100 km, Suomi-varustelutaso). Hinnat alkaen 84 700 euroa (Audi Q7 Business S line 55 TFSI e quattro tiptronic).
Audi Q7 55 ja 60 TFSI e quattron hinnasto ja lisävarustehinnasto:
http://bit.ly/AudiQ7TFSIequattroHinnasto
http://bit.ly/AudiQ7TFSIequattroLisävarustehinnasto