Peugeotilta sähköinen pikkupaku, Peugeot e-Expert

Peugeot on yksi ensimmäisistä autonvalmistajista, joka Euroopan markkinoilla tarjoaa jokaisesta hyötyajoneuvomallistaan myös sähköisen version, todetaan Peugeotin tiedotteessa.

Nyt Peugeot vahvistaa panostaan esittelemällä e-Partnerin.

Mallin saavuttua markkinoille kompaktien hyötyajoneuvojen luokkaan, eli vuodesta 2018 alkaen, Peugeot Partner on tiedotteen mukaan ollut myydyin pakettiauto Euroopassa. Nyt tämä malli tulee tarjolle myös täyssähköisenä versiona.

Uuden Peugeot e-Partnerin mallisto tarjoaa valinnanvaraa 

  • Toimintamatka jopa 275 km (WLTP-vertailuarvo, odottaa vahvistusta)
  • 2 pituutta (Standard ja Long)
  • Vetomassa jopa 750 kg
  • Kantavuus 800 kg
  • Kuormatilavuus 4,4m³, identtinen polttomoottorilla varustetun mallin kanssa

Kuva: Peugeot.

Vahvasti kehittyvät sähköistyvät markkinat

Kompaktien pakettiautojen kokoluokassa myytiin Euroopassa vuonna 2019 yli 613 000 ajoneuvoa. Kun huomioidaan, että lähes 80 prosentilla hyötyajoneuvoista ajetaan keskimäärin alle 200 km päivässä, on Peugeot e-Partner täyssähkö valtaosalle hyvä vaihtoehto.

Sataprosenttinen sähköinen teknologia, kompaktin hyötyajoneuvon tehokkuus

EMP2-perusrakenteelle (Efficient Modular Platform) pohjautuvan Peugeot e-Partnerin voimanlähteenä toimii sähköinen 100 kW:n moottori. Maksimivääntö 260 Nm on käytettävissä välittömästi liikkeelle lähdettäessä.

Sähköinen voimalinja on vastaavanlainen kuin uudessa Peugeot e-Expertissä. Alennusvaihteen välityssuhde on sovitettu vastaamaan hyötyajoneuvojen tarpeita.

Suorituskyky (POWER-ajotavalla)

  • Maksiminopeus 130 km/h
  • Kiihtyvyys 0 -100 km/h: 11,2 sek
  • Kiihtyvyys 80-120 km/h: 8,9 sek

Molemmat koriversiot (M ja XL) on varustettu 50 kWh tehoisella lithium-ion -akulla (18 modulia), jonka toimintamatka on jopa 275 km versiosta ja ajotavasta riippuen (WLTP-mittaustavalla). Matkustamon lämmönsiirtopiiriin yhdistetty akun lämpötilan säätö mahdollistaa pikalatauksen, optimaalisen toimintamatkan sekä pidennetyn käyttöiän.

Uusi Peugeot e-Partner on vakiona varustettu 11 kW 3-vaihelaturilla.

Latauspistoke, joka sijaitsee vasemmassa takalokasuojassa, mahdollistaa lataamisen usealla eri tavalla: peruspistokkeesta, vahvistetusta pistokkeesta, kotilatauspisteestä tai pikalatauspisteestä.

50 kW akun latausvaihtoehdot ovat saavutettavissa erilaisissa jokapäiväisissä tilanteissa niin kotona, työpaikalla sekä julkisissa latauspisteissä:

  • Peruspistoke (8A), akku latautuu täyteen 31 tunnissa
  • Vahvistettu pistoke (16A), akku latautuu täyteen 15 tunnissa
  • Latausasema 11 kW: mahdollistaa lataamisen täyteen tehoon viidessä tunnissa vakiovarusteisella 3-vaihelaturilla (11 kW)
  • Pikalataus: akun lämmönsäätely mahdollistaa 100 kW pikalatauksen käytön. Tällöin 80% latausaste saavutetaan 30 minuutissa

Kuva: Peugeot.

Uusi Peugeot e-Partner tarjoaa matkustajille myös lämpömukavuutta, sillä se on varustettu muun muassa:

  • Suuritehoisella lämmitysvastuksella (5 kW)
  • Ohjelmoitava esilämmityksellä ja -jäähdytyksellä, jotka on säädettävissä kosketusnäytöltä tai etänä älypuhelimen MyPeugeot-sovelluksen avulla. Mukavuuden lisäksi tämä ominaisuus optimoi toimintamatkan auton saavuttaessa akun optimaalisen käyttölämpötilan nopeammin.

Ohjaamon keskikonsoli on saanut uuden ilmeen ja siihen on uutena lisätty:

  • Vaihteiston uusi integroitu ja ergonominen e-Toggle-suunnanvalitsin: P (pysäköinti), R (peruutus), N (vapaa) ja D (ajo) ja B (tehostettu jarrutusenergian talteenotto)
  • Ajotavan valitsin
  • Älypuhelimen induktiolataus

Uusi Peugeot e-Partner tarjoaa kuljettajalle kolme eri ajotapavaihtoehtoa:

  • Eco (60 kW, 190 Nm) : optimoi toimintamatkan ja ajon sujuvuuden
  • Normal (80 kW, 210 Nm): jokapäiväiseen käyttöön
  • Power (100 kW, 260 Nm): optimoi suorituskyvyn raskaita kuormia kuljetettaessa

Lisäksi tarjolla on aina kaksi eri jarrutustapaa jarrutusenergian talteenottoa varten:

  • Perinteinen, joka aikaansaa polttomoottoriversion kaltaisen ajonopeuden hidastumisen
  • Vahvistettu (B-painike, eli Brake-toiminto), joka tehostaa vauhdin hidastumista ja jarruenergian talteenottoa, kun kaasupoljin vapautetaan.

Kaikki Peugeot e-Partner –versiot on uutena varustettu sähköisellä käsijarrulla.

Kuva: Peugeot.

Peugeot e-Partnerin i-Cockpit-ohjaamon uutuuksiin lukeutuu kaksi uutta mittaria, joiden avulla kuljettaja saa tarpeellista tietoa täyssähköauton toimintojen hallitsimiseksi:

Lisävarusteena on tarjolla digitaalinen mittari, uutuus sähköisten kompaktien hyötyajoneuvojen kokoluokassa, sekä 10 tuuman HD-kosketusnäyttö.

Mittariston erilaisia näyttömuotoja voi säätää ohjauspyörän säätimistä ja näin aikaansaada omien toiveiden mukainen Peugeot i-Cockpit–ohjaamo. Esimerkiksi navigointi, sähkövirtausten tarkkailu tai ajoavustimet voidaan asettaa ensisijaisiksi.

Analoginen mittaristo on päivitetty sähköauton toimintojen seurantaan seuraavasti:

  • Tehomittari kulutuksen seuraamiseksi: ajo ECO-tehotasolla ajettaessa optimoidaan energian kulutus, POWER hyötykäyttää täyden tehon ja CHARGE kertoo tapahtuvasta energian talteenotosta
  • Lämpömukavuuden (lämmitys, ilmastointi) käyttämän energian kulutusmittari
  • Lisäksi näytetään akun varaustaso
  • Värillinen virtauskaavio visualisoi energiavirrat ja tilatot kertovat kulutuksesta.

Navigoinnin yhteydessä kuljettajalle avautuu pääsy sähköisen ajamisen infovalikkoon:

  • Virtaama, energiavirtojen reaaliaikainen seuraaminen
  • Tilastot, kulutustilastojen seuraaminen
  • Lataus, viivästetyn latauksen ohjelmointiin

Navigointi tarjoaa myös tietoa saavutettavista latauspisteistä sekä jäljellä olevasta toimintamatkasta.

Ilmastoinnin valikko sisältää mahdollisuuden matkustamon esilämmityksen ohjelmoimisen (versiosta riippuen).

Akusto lattian alla

Akusto on sijoitettu lattian alle eikä se vaikuta kuormatilavuuteen. Akuston sijainti lisää alustan jämäkkyyttä. Jousitus on vastaava kuin polttomoottoriversioissa.

Auton kääntösäde on 10,8 m (M-versiossa) ja auton korkeus alle 1,90 m varmistaen pääsyn suurimpaan osaan pysäköintitiloista ja -halleista.

Uusi Peugeot e-Partner –mallisto koostuu samoista versioista kuin polttomoottorilla varustettu mallisto ja saatavana on 2 pituutta : M 4,40m ja XL 4,75m.

Ohjaamo muunneltava.

  • Edessä ovat istuimet kolmelle, jolloin niin työntekijät kuin heidän työkalunsakin mahtuvat samaan kyytiin. Keskimmäinen istuin on nyt leveämpi käsijarrun kahvan puuttuessa.
  • Tasaisen lattian ansiosta tavaratilan hyötypituus on 3,09 m M-versiossa ja jopa 3,44 m XL-versiossa
  • Edestä löytyy 500 litran verran lisätilaa
  • Taitettavan istuimen selkänojaan integroidun pöytälevyn ansiosta auto toimii liikkuvana toimistona niin kuljettajan kuin etumatkustajan käyttöön. Keskimmäisen istuimen alla on myös lukittavaa säilytystilaa.
  • Autossa on 113 litran verran säilytystiloja, kuten etumatkustajan edessä oleva hansikaslokero, joka on sijoitettu turvatyynyn jättämän tilan paikalle. Turvatyyny on sijoitettu kattoon. Hansikaslokero on jäähdytettävä.

Vetomassa on 750 kg kaikissa versioissa.

Kuormatilavuus on 4,4 m³ XL-versiossa (3,8m³ M-versiossa) vastaten täsmälleen samansuuruista polttomoottoriversiota. Kantavuus on 800 kg.

Täyssähköversioiden käyttäjien turvallisuuden ja mukavuuden varmistamiseksi Partner-täyssähkömallit on mahdollista varustaa uusimmilla teknologioilla ja ajoavustimilla:

  • Avaimeton sisäänpääsy ja käynnistys
  • Älypuhelimen langaton lataus
  • Grip Control, ajovakausavustin viidellä eri pitotasolla
  • Mäkilähtöavustin
  • Visiopark 180° -peruutuskamera
  • Surround rear vision –peruutuskamera
  • Vakionopeudensäädin ja nopeudenrajoitin
  • Kaistavahti
  • Törmäysvaroitin
  • Automaattinen hätäjarrutus
  • Kuljettajan vireystilan varoitin
  • Automaattisesti vaihtuvat ajovalot
  • Laajennettu liikennemerkkien tunnistus
  • Katveavustin
  • Peräkärryn vakauden valvonta
  • Ylikuorman varoitin

Äypuhelimen toimintoja voidaan integroida keskusnäytölle MirrorScreen –toiminnon avulla (Apple CarPlay ja Android Auto yhteensopivuus).

Jalankulkijat saavat varoituksen lähestyvästä ajoneuvosta auton liikkuessa alle 30 km/h nopeudella.

Peugeotin ekojärjestelmä

Asiakkaiden käyttövoimasta toiseen siirtymisen helpottamiseksi Peugeot on suunnitellut eri palveluja sähköautoilun ympärille.

Peugeot-jälleenmyyjät tarjovat auton varusteena myös latausvaihtoehtoja esimerkiksi kotilataukseen.

Akulle on myönnetty pitkä 8 vuoden tai 160 0000 km:n akkutakuu 70%:lle akun lataustehosta

Uudessa Peugeot e-Partnerissa on säilytetty polttomoottoriversion tyyli. Sähköinen versio erottuu polttomoottoriversioista vain pienen elein:

Auton ulkopuolella :

  • e-Partner-logo takana
  • 16 tuuman renkaat 215/65 R16
  • Latausluukku vasemmassa takalokasuojassa (samassa paikassa kuin polttoaineluukku)

Auton sisäpuolella :

  • Uusi digitaalinen Peugeot i-Cockpit -ohjaamo sekä 10 tuuman digitaalimittaristo
  • Kosketusnäytön erikoisgrafiikka, navigointijärjestelmään yhdistetty ääniohjaus, reaaliaikaiset TomTom-palveluiden välittämät liikennetiedotteet sekä julkisten latauspisteiden sijainti
  • e-Toggle-suunnanvalitsin ja ajotavan valitsin (Eco, Comfort tai Urheilu).
  • Sähköinen käsijarru

Uusi Peugeot e-Partner tulee markkinoille niin Euroopassa kuin Suomessa vuoden 2021 toisella puoliskolla. Malli valmistetaan Vigon tehtaálla Espanjassa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!